Vrijdag 22 juli - St.-Chély-d'Aubrac - Espalion

22 juli 2011 - Espalion, Frankrijk

Bonjour Pays Bais,

Gisteren tijdens de welkoms borrel werd er van alles uitgelegd over de herkomst en de restauratie cq. modernisering van het pand. Het behoorde ooit tot de bezittingen van de Benedictijnenabdij Saint Victor in Marseille en kwam later in handen van de domerie van Aubrac. Alles is zo veel mogelijk intact gelaten er zat oorspronkelijk maar 1 deur en geen ramen in maar dat is nu aangepast.

Na dit uurtje zijn we gaan eten en daarna naar de markt, er was een markt van streekprodukten, met in het midden een tent met lange tafels en stoelen, met daarbij muziek van een trio. Hier kwamen we onze kamer genoten tegen, ook de Canadeze die later nog op de kamer kwam. Er werd van alles geproefd, maar vooral de rosé wijn. De tafels zaten vol met wandelaars en we raakten nog aan het dansen, het werd erg gezellig, ook regende het nog even maar de temperatuuur was beter dan overdag.

Vanmorgen om 7 uur op en om half 8 ontbijt, alles klaar gezet om de rugzak te pakken maar dat hebben we na het ontbijt gedaan, we moesten nl. 55 treden op en af voor het ontbijt, van die uitgesleten ouderwetse stenen, en op z'n sokken is dat lastig voor Leo. z'n gympies zitten nl. gevuld met de flessen zonnebrand en zeep onderin z'n rugzak. Nu moest hij maar 1 keer de treden af op z'n sokken. Als ze hem op z'n sokken zien lopen vragen ze zich hoe hij in hemelsnaam zo ver heb kunnen lopen maar met z'n schoenen aan gaat het prima.

Eenmaal opweg moesten we eerst stijl dalen via de Rue de Pèlerins naar de Pelgrimsbrug en daarna direct weer klimmen van 808 mtr naar het dorp Les Chambrassats (909 mtr.) onderweg komen we alweer bekenden tegen en worden begroet op z'n Frans, met hand schudden(Leo) en ik met 3 zoenen. Op weg naar Lestrade (830 mtr.), eerst nog een berg over van 1040 mtr. Genoten we gisteren van luxe koffie met taart, vandaag was er in Lestrade een boertje, die een hut had gebouwd voor pelgrims met zelfs een houtkachel er in, banken, stoelen en themoskannen met koffie, heet water en jus o'range, ook oplos chocolademelk en thee stond in een kratje klaar, en dit alles voor 1 euro per bekertje. Ook lag er een gastenboek en kwam hij en/of de boerin een praatje maken. Dit konden we niet overslaan, vandaag was het droog en de zon scheen 'n beetje, maar wat zouden we gisteren blij geweest zijn met zo'n opwarmplek, want de kachel heeft gisteren vast gebrand.

Hierna gaan we weer even omhoog en daarna dalen we dat het een lieve lust is, vaak heel stijl via zo'n waterlooppad met grote keien. maar soms ook weer op de weg. En denk je dat je beneden bent (350 mtr) komt de volgende berg er weer en gaan we weer omhoog naar de Bonauberg, met het dorp La Rochière(527 mtr.) dan weer omlaag naar St.-Come-d'Olt ( 385 mtr.) dit is een prachtig oud dorp en de kerk heeft 'n gedraaide torenspits, hier eten we op een bankje ons broodje en kijken flink om ons heen naar al die mooie panden en aparte bouw. Er wordt geschreven dat Pelgrims hier voor het eerst het gevoel hebben dat ze de Midi " het zuiden van Frankrijk" hebben bereikt, nou dit gevoel ken ik niet, maar we lopen sinds 4 dagen weer zonder jas nog wel met lange mouwen en de poncho's zijn opgeborgen. We gaan er vanuit dat we de warmte tegemoet lopen dat hebben we wel weer nodig.

Weer op weg kunnen we kiezen nog 'n paar steile klimmen over wat bulten 3 stuks met uitzicht over het dal van de Lot (rivier) of langs de Lot zelf, we kiezen ervoor om langs de Lot te lopen, we hebben even genoeg keien gelopen en zo komen we aan in Espalion, de mooiste brug staat in de steigers, maar direct gaan we de stad nog even bezichtigen.

Morgen lopen we verder langs de Lot naar Golinhac.

Allemaal een prettige avond en tot morgen Nanda en Leo

1. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    22 juli 2011
    `Hallo Luitjes, blij dat jullie mooi weer hebben gehad vandaag. Hier waren er tropische regenbuien. Onze gasten hebben, net als jullie, bijna geen zon gezien. De midi is een vreselijk mooie streek. Wij wonen aan de andere kant van het centraal massief, wel de midi maar jullie lopen ten oosten van ons. Nu dit is een tocht aan het worden om nooit meer te vergeten daar ben ik van overtuigd. Nog een beetje frans bijgespijkerd?? Sterkte maar weer v oor de volgende dagen, volgens mij zijn jullie over de helft. Dus vanaf nu gaat het allemaal nog sneller. Mocht je hoog langs de Pyreneeen lopen en Alta MIra tegenkomen dan zijn de grotten daar van een ongekende schoonheid. Misschien een idee!

Groetjes van Thomas en Catherine.
  2. anki:
    hoi hoi,
    weer zijn jullie in een gebied waar wij ook zijn rondgedoold. Marciac of zoiets, net boven Rozez. Prachtig geied vol walnoten. Deze worden vooral voor Nederlands markt gedroogd. Grappig, niet? Wel bergie op bergie af. De kinderen waren nog jong en hebben het er nog over. 1dag klimmen en dalen, daarna 1 sag rust en spelletjes. Als je bij de bakker de grande ronde ziet weet je wat wij dagelijks verorberden, Berglucht maakt hongerig. Fantastisch. Geniet ervan en volhouden en vooral op naar de zon. Enne.... stuur hem even deze kant op. Wij missen de zon bijzonder.
    KNUS
    Anki
  3. anki:
    nog even Anki
    Marcillac-Vallon, Aveyron, Midi-Pyrénées was het oord.
    KNUS
  4. Tante Cor:
    23 juli 2011
    Beste Nanda en Leo,vanuit Maastricht een hartelijke groet.wij worden steeds weer herinnerd aan jullie tocht, als de "post op de mat valt". Het is steeds opnieuw weer een verrassing. Intussen ben ik 12 dagen naar Halfweg geweest.Mijn zus vond het ook fijn. Hier in huis is men druk met bouwen en verhuizen. Gisteren is er weer een zuster overleden, 99 jaar, wat een leeftij hé?
    Maar hoe gaat het met jullie? Kunnen jullie dit tempo aanhouden? Jullie zullen er wel veel kennissen mee opdoen. Ik dank jullie voor de brieven en kaarten, erg leuk, ook namens mijn medezusters.Ook de vrijwilligers die bij jullie afscheid waren in de kapel, vragen naar jullie.
    Ik wens jullie alle goeds op deze tweede helft van de tocht. Hartelijke groet van jullie tante Cor.