Vrijdag 5 augustus Lamontjoie - Condom

5 augustus 2011 - Condom, Frankrijk

Gisterenavond de hele avond buiten gezeten, Leo was nog bij de bar gaan kijken, of er internet was maar nee geen internet.

Vanochtend staan we op punt van weg gaan begint het te regenen, ik eerst m'n schoenen in het vet want dat had ik nog niet gedaan. Is het buitje weer over als we eindelijk starten. Maar als het later toch weer gaat regen moeten de poncho's toch aan zo gaat het de hele morgen door, maar het is warm lopen met de poncho's, toen het in Pouy-Roquelaure weer begon te regenen hebben we ze uit gelaten. We zaten onder 'n boom koffie te drinken en werden niet nat en toen we weer gingen lopen dachten nat van het zweten of de regen dat maakt niet uit,het loopt beter zonder poncho's.

De weg van Lamontjoie naar La Romieu is wel eentonig, van de 14 km zeker 12 over graspaden langs akkers met zonnebloemen, mais maar ook 'n paar velden met meloenen, ook groeien er langs het pad veel bramen, die nu ook rijp en zoet worden en bij gebrek aan pruimen hebben we maar bramen geplukt. Leo vind die zonnebloemen met die hangende bloemen zo triest, zo voelde hij zich ook, na ’n km of 10 zeker toen het weer ging regenen.

Om half 12 zijn we in La Romieu wat pelgrims betekend, dit is te danken aan 'n Duitse monnik, ook heeft La Romieu 'n legende met katten en zie je overal in de stad stenen katten, de gotische Kapittelkerk Saint Pierre, willen we graag bezoeken, maar hiervoor moet je 'n kaartje kopen, voor pelgims kost dit 8,50 euro dan kan je ook het museum en het klooster in. Wij hebben echter 'n slaapplaats in Condom geboekt en moeten nog 16 km lopen, wat zeker 4 uur duurt met deze warmte, want het is inmiddels droog en de zon schijnt weer het is zeker al 27 á 28 graden.

We lopen nu weer op de GR 65 en komen in La Romieu gelijk al andere pelgrims tegen, 2 Zwitsers op de fiets, en 2 Oostenrijkers lopend, het pad is afwisselend bos en akker we moeten wel wat meer klimmen en dalen dan vanochtend en via de dorpen Maridac, Castelnau-sur-L'Auvignon en Chappele St-Germain komen we in Condom.

In het Nederlandse route boekje dat ik nu weer kan gebruiken staat 'n hoogte grafiek, die aan geeft dat we vanaf Chapelle-Ste-Germain (168 mtr.) alleen maar moesten dalen naar Condom (82 mtr.) maar hier klopte niets van er zaten meerdere klimmetjes tussen we liepen op 'n gegeven moment op 176 mtr. dat viel even tegen met die warmte. Maar uiteindelijk kwamen we toch in Condom, gelijk de kathedraal bekeken en door de stad gelopen, want de Gite lag 2 km langs de route van morgen, aan de overkant van de rivier de Baïse, het is'n mooie grote Gite waar we met 3 Fransen slapen en zelf koken, van de Madam krijgen we 'n aperatief genaamd Floc 'n drankje uit de Gers, de streek waar we nu in lopen.

Morgen lopen we naar Éauze dat is een lange route, maar de keus is of heel kort of lang, ivm slaapplaatsen,we hebben voor lang gekozen en de slaapplaats is al gereserveerd, dan is te tijd van aankomen niet meer zo belangrijk.

Groetjes en tot morgen, Nanda en Leo

1. Maik:
    7 augustus 2011
    ooohh dus dat is papa aan het doen! hij immiteert een zonnebloem, ik had eerst de foto's eens bekeken en dacht dat hij aan het wild plassen was.

Jullie gaan lekker ik denk dat het me een etentje kost, wij zijn druk aan het pakken om de achter volging in te zetten.

morgen nog even de auto en vouwwagen, en dan
    dinsdag om een uur of twee rijden.

groeten Maik Irene en kids
  2. Vincent Oostvogel:
    8 augustus 2011
    W@ij genieten iedere dag nog mee met jullie verhalen. Wij zijn geen wandelaars, maar gaan toch a.s. donderdag een wandeltocht van rond de 3 uur rondom Les Arques maken met enkele LOT-genoten.
    De zonnebloemen die gaan hangen zijn de grootste in hun soort. Wij willen ook zo'n veld maken volgend jaar, maar dan van een kleiner soort, die niet gaan hangen. Op de radar zag ik dat het vanaf woensdag weer zomerse temperaturen worden voorspeld met zeker een dag of 10 geen regen. Goede reis verder!