Zaterdag 6 augustus Condom – Éauze

6 augustus 2011 - Eauze, Frankrijk

Goedenavond volgers,

Nou de Floc was heerlijk gisteren en de soep met brood ook we hadden met de andere Franse gasten eerst de Floc gedronken met radijsjes en stokbroodjes zalm. Het was maar goed dat we voor de lange route hebben gekozen want de Fransen kozen voor de korte maar konden geen slaapplaats krijgen en nemen vandaag ’n rustdag.

Wij waren om half 7 op heel zachtjes de rugzak gepakt, we hadden alle spullen al in ontbijtzaal gelegd, om 7 uur kwam het ontbijt en om half 8 waren we op weg het was al warm maar de zon scheen nog niet. Via ’n achterstraatje stonden we zo bij de route, we liepen door het bos en langs druiven en zonnebloem velden, ook kwamen we over ’n historische brug aangelegd voor pelgrims, de route bleef vrij vlak en tegen tienen kwamen we midden tussen de druiven velden ’n kerkje tegen wij er heen en er was ’n groot afdak voor, na de kerk bekeken te hebben, 2 stoelen uit de kerk onder het afdak gezet en koffie gedronken, ondertussen regende het even, maar voor we gingen lopen was het weer droog, na ’n uur kwamen we bij Montréal, ’n stadje met ’n oud binnenplein met allemaal bogen, even de noodvoorraad aangevuld, ’n terrasje gepikt en door de overgebleven stadspoort weer op pad, aan de kerk is goed te zien dat deze vroeger bij ’n verdedigings bolwerk hoorde.

Na ’n poosje lopen we op ’n oude spoorbaan dit is ’n onverharde weg nu, de rails is weg en aan beide zijden staan struiken en bomen, maar de bruggen lopen we nog overheen en onder door, later lopen we dwars door de druivenvelden en we komen verder ook niets tegen alleen ’n boerderij of te wel ’n druiventeler, we eten in schaduw van de bomen ons broodje, want het is erg warm geworden zeker 30 graden maar misschien wel meer.

Na het dorp Lamothe wat ’n hele robuuste kerktoren heeft die je al van verre ziet, komen we weer op ’n oude spoorbaan, tot aan Eauze aan toe 7 km lang, we liepen wel in de schaduw dat was wel lekker, maar verder werd het wel eentonig. Eenmaal in Eauze eerst de dorst gelest met ’n biertje en toen naar de toeristinformatie om de sleutel en het adres van de Gite. Alles geregeld ook gevraagd of ze wou bellen voor morgen, maar de telefoon werd niet opgenomen, gestempeld en nog eens gebeld maar geen antwoord, wij naar de Gite daar kom ik er achter dat ons Nederlandse boekje is blijven leggen bij de informatie. Ik terug maar geen boekje meer, Leo nog eens terug maar geen boekje, wat nu want de adressen voor de Gite’s hebben we nu ook niet meer. Uiteindelijk maar ’n Frans boekje gekocht, dat was dan de beste oplossing. De toerist informatie heeft nl. geen lijst van Gite’s. De Gite is inmiddels volgelopen boven de mannen behalve Leo die mag bij de vrouwen, 3 stuks. Het zijn geen grote slaapzalen, maar ’n hele nette nieuwe Gite.

Nu is het wat bewolkt en valt er ’n spatje regen, voor morgen 20 km dat mag wel weer na ’n paar lange etappes en de Gite die we geboekt hebben heeft als het goed is internet dus tot morgen zien jullie het.

Groetjes Nanda en Leo