Donderdag 25 augustus Logroño - Ventosa

25 augustus 2011 - Ventosa, Spanje

Hallo,

Om 6 uur begint Spanje te leven, Logroño is ’n grote stad en het plein loopt vol mensen, er treedt ’n soort zigeunerband op als wij zitten te eten. Allemaal heel gezellig, om 9 uur terug naar de refugio en daar komen we net op tijd om nog even de kerk te zien die bij het parochie hoort waar we slapen. Ook krijgen we nog onze stempel. Om 10 uur liggen we plat maar het blijft erg rumoerig, vooral buitengeluiden zijn goed hoorbaar, de ramen staan open er zitten rolluiken, ik zoek voor het eerst oordoppen op ook vanwege het matje wordt het ’n nacht met licht slapen en als er dan ook nog gesnurkt wordt lijken oordoppen beter.

Om kwart voor 4 wordt ik wakker van de eerste vertrekkers, maar verder blijft de zaal heel rustig tot half 6, er is ontbijt in de keuken, waar ieder een neemt wat hij lekker vindt, we maken nog even koffiewater, en het begint licht te worden als we vertrekken. Het duurdt ’n hele tijd voor we door de stad (400 mtr.) heen zijn, maar we verlaten de stad door ’n heel groot prachtig park. Veel mensen lopen er al hard of wandelen ’n eind, en nauurlijk veel pelgrims. We komen langs ’n stuwmeer en stijgen langzaam naar de top 580 mtr. van de Alto de la Grajera, en dalen dan weer naar 500 mtr. en klimmen dan Navarette in, 520 mtr. Hier moeten we slalommen want de hoofdstraat ligt open waarschijnlijk voor het riool,want er liggen al nieuwe putten. Zo lopen we met wat klim en daalwerk Navarette weer uit dit is ’n pottenbakkers dorp maar de galeries hebben niet onze belangstellig. We gaan eerst langs de weg en daarna door de wijngaarden, lopen ’n hele poos naast ’n snelweg dit is niet het gezelligste deel etappe.

We zien Ventosa al liggen als we langs de snelweg lopen maar eerst hebben we nog wat wijngaarden door te lopen voor we ee zijn. Toen we gingen lopen zagen we in de stad dat het 19 graden was, maar de zon schijnt al weer vanaf 8 uur, het is weer ’n graad of 30, zo komen we aan in Ventosa, hier is ’n refugio en het is half 12, wel erg vroeg maar als doorgaan naar de volgende moeten we nog 11 km lopen en eerst even wat drinken en rusten ook zit er nog ‘n stevige klim in, hier hebben we in de hitte zeker 2,5 uur voor nodig en zijn we pas om half 3 daar, is er dan nog ’n bed ? of liggen we misschien weer op ’n matje.

We besluiten om te stoppen, de refugio is pas om 14.00 uur open er zit al ’n Kroatier te wachten, wij gaan ook in de schaduw wachten. Zo zitten er tegen tweeën, zeker ’n stuk of 20 pelgrims te wachten, onder tussen komt de bakker met de broodwagen, en ’n auto die meloenen verkoopt. Omdat we bijna de eerste zijn mogen we als eerste naar binnen, en nu liggen we met 1 man en 5 vrouwen op ’n kamer het zijn allemaal Spanjaarden. Verder zijn het bijna allemaal bekenden o.a Wim en Martin, en de dame uit Wilnis enz enz.

Bij de meloenen auto heb ik meloen gekocht dus onze lunch bestond uit meloen met bacon en brood, daar had ik al ’n paar dagen trek in. Nu ga ik even dutten want me luiken vallen dicht.

Groetjes en tot morgen Nanda en Leo