Dinsdag 20 september SANTIAGO DE COMPOSTELLA

20 september 2011 - Santiago de Compostela, Spanje

Hallo,

'n bed midden in het centrum is soms prettig maar ook niet zaligmakend, vannacht veel publiek langs de straat en de toren van de kathedraal slaat bij kwart over 1x bij het half uur 2x, bij kwart voor 3x en bij het hele uur 4 lichte slagen, en zoveel zware slagen als de uren. Maar dat heeft de pret van het uitslapen niet bedorven, de Koreanen gaan al om 6 uur weg, maar ook dat is niet erg, we draaien ons nog 'n keer om. Om half 9 staan we op en wat later gaan we opzoek naar 'n onbijt, de eerste pelgrims staan al voor het buro voor hun compostella maar dat gaat pas om 9 uur open. Na het onbijt schrijven we de rest van de kaarten, gaan nog even terug naar de kamer en als we op zoek gaan naar  koffie, lopen we Martha en Georgo tegen het lijf, we omarmen elkaar en drinken samen koffie, ze hebben ons gisteren gemist , meestal liepen we ze achterop maar gisteren zijn we elkaar niet tegengekomen, ze waren bang dat er wat gebeurt was.
We gaan om 11 uur richting kathedraal en komen om half 12 in de kerk en deze zit al tjok vol, het is 'n kruis kerk wat betekend dat er in 3 richtingen mensen kunnen zitten maar er is geen plaats meer, we gaan naar de zijarm  en zitten op 'n richel van'n pilaar, hier hebben we geen zicht op het altaar, maar later als de mis begint gaan we voor de eerste banken op de grond zitten. Er wordt in verschillende talen tot de pelgrims gesproken, maar helaas geen Nederlands, maar na 'n mooie mis komen er 6 mannen in donkerrode pijen en gaat het ongelofelijke gebeuren het wierook vat wordt aangestoken en even later zwaait het over onze hoofden, of je wilt of niet maar je wordt emotioneel en je gedachten gaan uit naar diegene die ons dierbaar zijn en nu 'n zware tijd hebben en/of ziek zijn, ook diegene die gevraagd hebben 'n kaarsje op te steken voor 'n dierbare zijn in onze gedachten. Dit is toch wel 'n heel byzondere ervaring dit moet je ervaren, je kan niet vertellen wat het met je doet.
Na de kerk weer op het plein, het is inmiddels lekker warm en we ontmoeten nog meer bekenden en er  komen nog meer bekenden binnen,  we missen Paulo nog die heeft op 20 km afstand geslapen, maar we hebben hem nog niet gezien, we lunchen met Ralf en Jocelyn  gaan later nog even naar de kamer en hangen zo de hele dag de toerist uit. We halen de route op voor de trip voor de volgende dagen en genieten gewoon na praatje hier zwaaitje daar de saamhorrigheid is erg groot. We hebben inmiddels gesmst met Holland om Tineke en Irene te feliciteren met hun verjaardag. De borrel nemen we nu wel en het kadootje komt wel als we terug zijn.
We kijken nog even op internet en zijn verrast door de vele reacties, allemaal hartelijk dank voor jullie ondersteuning, we hebben er van genoten en op de lastigste dagen kracht uitgehaald,  SANTIAGO is gehaald en ook ik verlang nu de dagen s'morgens en s'avonds kouder worden en het later licht is wel weer naar ons eigen huis.
We hadden div.mensen beloofd 'n kaartje te sturen als we waren aangekomen dat hebben we vandaag gedaan en met die adressen schrijven komen de herinneringen terug waar we denk ik de hele winter voor nodig hebben om het te laten bezinken.
Mensen ik stop want ik wordt 'n beetje lyrisch, nog maals hartelijke dank en deze soap is ten einde.

Groetjes Nanda en Leo

1. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    20 september 2011
    Hallo Nanda en Leo, Is dit echt de laatste mail??? Ik zal ze missen. Als je alleen bent is het iedere dag weer fijn om naar het laatste bericht van jullie uit te kijken. Ik voel echt met jullie mee hoe je daar rond loopt bekenden ontmoet, het bijna niet kunnen geloven dat je dit volbracht hebt. Het zal tijd nodig hebben om alles een plaatsje te geven in jullie leven. Een droom waarmaken geeft een ongelovelijke voldoening waar je nog jaren over kunt praten. Wat hebben veel mensen met jullie meegeleefd en zulke geweldige reacties. Ook dat is speciaal. Komen er nu echt geen mails meer??
    Zo niet dan wens ik jullie nog een paar fijne dagen en een behouden thuiskomst.
    Veel groeten van Catherine de Zinger.
  2. Ton Smakman:
    20 september 2011
    Hoi Leo en Nanda, Bedankt voor jullie prachtige verhalen en geniet nog even lekker na samen met jullie familie.
    Groeten Marijke en Ton
  3. bep en dik keizer:
    20 september 2011
    Wat een indruk moet het geweest zijn, de mis en het wierookvat, heel bijzonder. Nu nog een paar dagen genieten de sfeer en de mensen om jullie heen.
    liefs,
    bep en dik
  4. Agaath:
    20 september 2011
    Jullie zijn nog niet thuis dus kan er best nog wel een verhaaltje of 2-3 af hoor .
    Tot dat jullie met de trein richting Nederland gaan.
    Langzaam afkicken noemen ze dat .
  5. Henk van der Haar:
    Hoi Nanda en Leo,

Goed hoor, en leuk dat jullie de tocht helemaal volbracht hebben. Een hele bijzondere ervaring. Geniet nog maar van een paar welverdiende dagen in Santiago.
    Groetjes,

Henk van der Haar
  6. anki:
    21 september 2011
    ahhh ééntje nog? Nanda en Leo bedankt voor jullie mooie reisverslagen. Nog fijne dagen van rust(geen rusteloze benen krijgen) Een goede terugreis met de trein. Ook een mmoie ervaring, hebben wij jaren gedaan, om over te schrijven.
    KNUS
  7. Rien en Magda.:
    Hallo Nanda&Leo.
    Nog bedankt voor jullie leuke en interessante mails.
    Nu nog een paar dagen genieten in Santiago en dan
    weer fijn terug naar huis.Gr.Rien&Magda.
  8. piet en annie:
    22 september 2011
    Hoi Pelgrims,
    Om stil van te worden. Hierbij gaan onze welgemeende gevoelens van respect voor jullie uitzonderlijke prestatie. Wat een bijzondere wandeling en wat een belevenissen onderweg !!!
    Annie en Piet
  9. Marian:
    24 september 2011
    Proficiat met het waarmaken van jullie droom. Hoe bijzonder zal het zijn om samen deze weg te voet af te leggen. Zoveel mensen te zien, ontmoeten en spreken. Met handen en mond comuniceren, en zo kom je weer bij comunio...communie. Iets wat je van de ouders meegekregen hebt. Dat zal in de vele door jullie bezochte kerken ook vast door jullie heen gegaan zijn. Samen op weg, samen beleven, samen genieten en samen weer thuiskomen.
    Deze reaktie is wat laat want ik was ook een paar dagen in Spanje, Barcelona. Heel anders dan jullie pelgrimstocht daar neem ik mijn petje voor af!!!!!!
  10. Harry Mieke:
    Hey Nanda Leo
    Wat een belevenis in de kerk.
    Dat moet je inderdaad meemaken,om echt te voelen hoe dat is.
    We spreken elkaar gauw.
    Goede reis terug,en tot ZATERDAG????

Groetjes van Har en mij.
    Mieke.
  11. Wim woolderink:
    Beste Nanda en Leo,

Vooreerst van harte gefeliciteerd met jullie buitengewone prestatie. De emoties komen ook bij mij weer op als ik jullie aankomst in Santiago lees. De gevoelens zijn inderdaad bijna niet onder woorden te brengen.
    Moge de ervaringen van jullie reis een kompas zijn op jullie verdere leven.
    Dank ook voor jullie mooie kaart.

Met vriendelijke groet,
    Wim Woolderink
    Weert
  12. John Offermans en Ria van de Ven:
    Hoi Nanda en Leo,
    Na het aantal dagen dat we een beetje met jullie hebben opgelopen, was het jammer jullie, na de escapade met de betaalkaart in -waar was het ook weer- verder gemist te hebben. We zijn 1 dag na jullie ook in Santiago aangekomen en hoewel we daar een dag of twee hebben rond gehangen hebben we jullie niet meer getroffen. Het was overigens wel leuk dat we nog een ander Nederlands stel troffen dat meldde dat ze vaak voor jullie werden gehouden. Zelfs een buitenlandse pelgrim meldde dat hij jullie van de website kende. Zo zie je maar. In ieder geval van harte proficiat met het bereiken van jullie doel: Santiago.
    Enerzijds mooi dat je er bent, anderzijds jammer dat de camino nu voorbij is.

Met vriendelijke groet,

John en Ria
  13. piet en annie:
    26 september 2011
    Hoi pelgrims,
    Bedankt voor de mooie kaart van de kathedraal van Santiago de Compostella.
    Jullie hebben het gedaan: Hebben jullie nu een droom waargemaakt of was het gewoon afzien ? Hoe was het lichaam onderweg en hoe de geest ? Was het geestelijk zwaar steeds zonder ophouden verder te moeten ? Waar ben je onderweg door verrast en waar ben je in teleurgesteld ? Heb je jezelf nog verrast ? Heb je ... we hebben "duizend" vragen.
    Tot ziens.
    Annie en Piet