Zaterdag 17 sept Palas de Rei - Ribadiso da Baixo

Hallo allemaal,
Gisteren in het dorp lekker terrasje gepikt en  jullie weer op de hoogte gebracht van onze belevenissen. De refugio bleek zeker 1 á 1,5 km voor het dorp te liggen, maar er zat 'n restaurant dichtbij, we hebben bedacht daar te eten dan moeten we niet zolang terug te lopen en zo gezegd zo gedaan en wie zaten daar op het terras Ralf de Duitser en Jocelyne de Canadese, dit is eigenlijk wel lachen Ralf spreekt geen Engels en Jocelyne geen Duits en toch lopen ze al 'n dag of wat samen, maar als wij in de buurt zijn spelen we voor tolk. We hebben gezellig samen gegeten en we waren net voor tienen in de refugio terug die ging om 10 uur dicht en dat niet alleen ook het licht op de slaapzaal gaat uit dit geeft wel rust alles gaat slapen en om 7 uur ging het licht weer automatisch aan, ook dat scheelt 'n hoop gedoe. Wij wachten tot het licht aan gaat en kunnen dan goed zien wat we inpakken, daarna geïmproviseerd ontbijt en lopen.
Eerst door het dorp waar ze de sporen van de festiviteiten bij elkaar aan het vegen zijn, buiten het dorp zouden we door 'n moerassig gebied moeten gaan nou niets van gemerkt alles gort droog, wel is het zwaar bewolkt en lijkt het soms te miezeren. We gaan eerst naar San Xulián en dan naar Pontcampaña hier is het kerkje open voor sello's (stempels) ook staat er naast de kerk 'n groot soort vogelhuisje, ik kan er niet achterkomen waar het voor dient of diende. Zo komen we in Casanova het laatste gehucht in de provincie Lugo en komen we via de rivier de Porto in de provincie A Coruña waar we via restanten van de Romeinse weg naar Leboreiro lopen, eenmaal weer op het asfalt komen er 'n heleboel rallyauto's langs, later blijkt in Melide 'n race gestart om het Spaanse kampioenschap. Hier drinken we koffie we hebben er al weer 9 km op zitten.
Na de koffie gaan we 'n pad op dicht langs de weg en horen hier dus lange tijd de rallyauto's langs komen. Maar dat mag de pret van de omgeving niet  drukken veel heide zelfs gele en die zie je in Holland niet. Via 'n oude brug komen we in Furelos 'n voorstadje van Melide. Melide lopen we door en zien er weinig van voor we het weten zijn we er weer uit, we komen zelfs niet langs de kerk, maar we zijn al te ver als we daar achter komen.  We willen niet terug, want als hij niet open is is het voor niets.  We gaan door en moeten klimmen en dalen door talloze riviertjes waar we over heen moeten, we gaan niet hoog meer van Melide (400 mtr.) golven we op en neer tussen de 400 en de 250 mtr. ook aanvoer wegen voo rde autoweg laten ons af en toe flink klimmen en dalen.
Zo komen we via bossen met enorme eucalyptusbomen in Boente, hier komen we langs het kerkje en naast de kerk kan je stempels halen, maar als we in de kerk gaan kijken blijkt de ingang voor stempels de sakarastie te zijn en de priester is zich aan het klaar maken voor de mis en deelt onderwijl stempels uit dit is zichtbaar in de kerk. Er wordt al gebeden in de kerk en via 'n luidspreker is dit in het hele dorp te horen. We nemen even 'n pauze om wat uit te rusten en zijn nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren. Er zitten al mensen in de kerk er verzamelen mensen buiten de kerk, allemaal keurig in de kleren, wat later komt de priester naar buiten en gaat de klok luiden. Er komen nog meer mensen sommige gaan naar binnen andere blijven buiten. De mis begint dit is ook te horen via de luidspreker en diegenen die buiten staan blijven gewoon door klessenbesse, ook zien we van alle kanten nog mensen komen. Heel byzonder we hebben het verder niet afgewacht  want we moeten nog ruim 5 km lopen.
We klimmen en dalen nog wat lopen afwisselend door bos of de weg en komen zo via Castañeda in Ribadiso da Baixo aan. De refugio's zitten aan de route dus onze keus is gauw gemaakt.
Week 20 zit er op we hebben je wilt het niet geloven precies 3333 km gelopen en zitten nog 40 km van Santiago. Nog 2 dagen en dan is het zover, eigenlijk niet te bevatten dat we het heel eind hebben gelopen. Leo is wel blij dat het eind in zicht is, z'n eigen kussen en rustig achter z'n buro met z'n muziek en z'n postzegels daar kijkt hij wel naar uit. Ik ben nog niet zover, het leven zonder koken, ramenlappen, stofzuigen en strijken bevalt me wel. Ik denk ook omdat het alle dagen nog mooi weer is.
Maandag komen we aan in Santiago, dinsdag rustdag, woensdag, donderdag en vrijdag lopen naar Finnesterre, zaterdag terug naar Santiago met de bus 'n paar dagen hotel, dan regelen we de terugreis met de trein en hopen we zaterdag 1 oktober weer thuis te komen.
Nog 'n week deze stukje en dan is deze story teneinde.
Groetjes uit 'n bewolkt Spanje
Nanda en Leo

1. Rien en Magda.:
    Hoi Nanda&Leo.
    Zo het eind is nu in t.zicht nu nog de laatste loodjes die zijn het zwaarst.Ja Nanda als je weer thuis bent moet je je huishoudelijke plichten weer vervullen.Dus ik zou zeggen geniet nog even zo lang het nog kan.Gr. en nog veel loop plezier.Rien&Magda.
  2. frans en Marion:
    17 september 2011
    de een begint een beetje naar zijn eigen bedje te verlangen, de ander geniet nog even van de soms Spartaanse avonturen. Wellicht pakt Leo straks de trein en gaat Nanda na de finish rechtsomkeer en loopt het hele eind terug. Je weet het nooit met die Zalen :-) En wedden dat je je ventje dan gaat missen ?? Ach 20 weken wandelen een prachtige afsluiting van een werkzaam leven. Afsluiten met een Zalenweekend en dan snel terug. Wat mij betreft wordt het weer tijd om met Leo naar het vernieuwde Beatlesmuseum te gaan. Naar een bijeenkomst van de postzegelvereniging en ik denk dat hij het zelfs leuk vindt om een keer naar AZ te gaan. Nou Leo als je daar ja tegen zegt. Dan heb je echt heimwee. Overleg maar ff je hebt nog 40 kilometer om samen over het vervolg van de reis te praten. Voorzichtig en nog ff lekker genieten. Hier plenst het pijpenstelen!!!
  3. ger van honschoten:
    17 september 2011
    geweldig Nanda en leo zo dicht bij het eind punt en dan al weer denken aan schoonmaken en postzegels ongelofelijk'
    Het blijft geweldig sraks bijna 3500 kilometer lopen .
    nu veel plezier nog en tot in holland
    groeten ger
  4. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    17 september 2011
    Hallo Nanda en Leo, ik denk dat je na zo een prestatie nooit meer de oude wordt. Het is een totaal ander leven als je zo een tocht maakt. Je moet een enorme drive hebben en goed samen kunnen gaan om dit zo vol te houden. Ik zie jullie nog zitten op de bank bij Ida. Zo van "wij zijn op weg naar Santiago de Compostella" of je een brood gaat halen. Wat mij verbaast is dat het zoveel kilometers zijn, bijna 3500. Je loopt nooit recht maar kris kras. Nu nog een paar dagen en dan kun je uitrusten op de trappen van de Cathedraal. Misschien zien we jullie in Nederland nog eens. Ik vind het een prestatie waar je U tegen zegt, echt helemaal geweldig. Naar Rome lopen lijkt mij geweldig maar ik moet daar nogeens heeeeeeeeeeel goed over nadenken. Er zitten veel haken en ogen aan zo een tocht.
    Nu zet hem op voor de laatste kilometers, je wordt gedragen door al jullie fans, alleen dat al geeft een kick, denk ik.

Mooi weer gewenst en tot mails maar weer van Catherine.
  5. Maud:
    Dag Leo en Nanda,
    Jullie einddoel is in zicht. Ik kan Martin morgen in mijn armen sluiten want dan komen Martin en Wim, de Twentenaren weer terug.
    Ze hebben aardig ingelopen en zijn vrijdag in Santiago aangekomen. Vrijdagavond meldden ze dat ze zondag naar huis kwamen. Verrassing voor ons, Dinie en Mij en zullen ze hartelijk en met liefde verw elkomen. Jullie nog heel veel loopsukses en geniet van de laatste weken.ik blijfjullie logboek nog wel even volgen.
    Groet Maud van Martin
  6. Christa en Andre:
    18 september 2011
    Heel veel succes met de laatste kilometers. We hebben met plezier jullie belevenissen gevolgd. Geniet er nog maar even van want bij thuiskomst duik je zo de herfst in. Groetjes Christa en Andre
  7. frank scholing:
    19 september 2011
    geweldig jullie prestatie. ik hoop dat je de zingeving ervan beklijft. Veel moois bij het zien van het "einde der wereld".

groeten frank