Vrijdag 16 september Portomarín - Palas de Rei

16 september 2011 - Palas De Rei, Spanje

hallo,

Gisteren in het dorp weer veel oude bekenden gezien, Ralf de Duitser, en de 4 Italiaanse dames, ook Martha en Georgo keamren we weer tegen, dus neem geen afscheid van iemand want onverwachts zie mekaar toch weer. Theo de Groninger ligt bij ons op de kamer, hij heeft ook veel moeite met de drukte, maar goed we waren er voor gewaarschuwd dus niet zeuren en iedereen heeft recht op z'n eigen camino. Vandaag lopen we 5 Belgische jonge jongens achterop en die hebben geen koptelefoon met muziek, maar gewoon op luidspreker en soms luidkeels meezingend. Nu liggen ze bij ons op de kamer hopelijk houden ze rekening met de rest.

Volgens het routeboekje moeten we opschieten en hebben ze 'n etappe van 40 km geplant, Santiago is nog maar op 'n schelpworp afstand en er zijn geen byzondere dingen meer op de route, door stappen maar daar doen we niet aan mee. We zouden over 'n voetgangersbrug Portomarín uit, maar dat kan niet meer de voetgangers brug is afgesloten, dus gaan we de andere brug over en gaan direct de heuvel op, we klimmen vandaag op en neer tussen de 450 en de 750 meter, niet echt hoog maar toch vaak heftig. Het eerste stuk is 8 km en als we aan de koffie gaan is het 'n chaos, het is dat ik hoog nodig naar de wc moest anders hadden we nog 1,5 km doorgelopen naar Gonzar want daar was het erg rustig, we lopen wisselend door het bos of 'n pad langs de weg. Het is bewolkt maar niet koud ook wordt het steeds later licht om 8 gaat het net.

Via Castromaior en Hospital de la Cruz komen we in Ventas de Narón dit ligt bijna op de top van de Alto de Ligonde(750 mtr.) met het bijbehorende dorp. Hier is nog 'n begraafplaats voor pelgrims bewaard gebleven, maar dat herken je niet zo. Als we nog 'n pauze houden spreken we Nederlanders die vanaf Rotterdam zijn komen fietsen, zij fietsen over de weg in tegenstelling tot veel Spanjaarden die het wandelpad fietsen, vaak zo erg dat waar de wandelaars op de weg moeten lopen zij ook aan de linkerkant fietsen. Nu gaan we op weg naar Airexe op de top van 'n hevelstaat het bord van Palas de Rei al maar we moeten eerst Col de Rosario nog over.

Als we vlak voor Palas de Rei zijn staat de refugio er al splinternieuw, we krijgen allebei 'n benedenbed, daar ben ik niet zo blij mee. Ik vind dit erg benauwd en je kan ook niet rechtop zitten op je bed. Maar goed het is schoon en dat is belangrijk. M'n stukje tik ik in de gemeenschappelijke ruimte waar ik door 'n 100 km Spanjaard op de vingers wordt getikt dat je op camino geen pc en/of telefoon, nieuws hoort te gebruiken. Ik heb hem geantwoord als 100 km loopt oke, maar wij lopen er 3000, toen liep hij gauw weg.

In deze nieuwe refugio zijn ze niet modern, geen stopcontacten voor het opladen van telefoons e.d, 'n prachtige keuken zonder pannen, kopjes enz. enz. dus niet te gebruiken jammer het kan zoveel beter.

Maar goed geen geklaag we hebben het vaak beter gehad, nu naar het dorp om wat te drinken, eten en internet.

Groetjes Nanda en Leo

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rien en Magda.:
    16 september 2011
    HoiLeo&Nanda.
    Ja zo gaat het het is overal anders.Voor Anja en John
    schiet de vacantie ook al op Zondag gaan ze de lucht in.Anja is nogal een zonaanbidder dus ik hoop dat ze
    lekker kan genieten.Nou verder heb ik niet veel te melden ik wens jullie nog een goede verdere tocht toe.Groetjes Rien&Magda.
  2. piet en annie:
    17 september 2011
    Hoi doorzetters,
    Nog een paar etappes, en Santiago is bereikt. Niet te geloven. Geweldige prestatie !!!
    Groetjes van Annie en Piet