Maandag 19 sept Pedrouzo - Santiago de Compostella

19 september 2011 - Santiago de Compostela, Spanje

Hallo Volgers,

Laat ik deze bijzondere dag toch beginnen met het restje van gisteren bij het eten nog even gepraat met de Belgen van de luide muziek en dat was ook wel bijzonder om hun drijfveren te horen voor de laatste honderd km. en als ze dan van onze tocht horen zijn ze even stil.

Maar nu vandaag ’n dag voor velen met hoge verwachtingen, de stond vanochtend al op om kwart voor 5, maar wij draaiden ons nog ’n keer om, na het ontbijt toch wat eerder weg als de bedoeling was om kwart voor 8 en het is nog donker, na het dorp gaan we het bos in en ik moet echt m´n lampje er bij pakken om te zien waar we lopen. Dit duurt echter niet lang want we zien het licht worden.

Het routeboekje zegt ’n lelijke route, maar we lopen toch veel door het bos en het vliegveld zien we niet, maar horen we alleen. Maar je kan moeilijk in de 21e eeuw lopen en de voorzieningen ervan niet willen zien of horen ze horen er bij. Het vliegveld wordt verfoeid, maar het monument van Paus Johannes de 23 wordt vereerd.

Maar goed we komen uiteindelijk in Santiago en daar lopen we ’n uur door de buitenwijken voor we de oude stad bereiken, de spanning loopt en de emotie ook bij mij tenminste. Als we dan uiteindelijk om 1 uur voor de kathedraal staan komen toch de tranen. De pelgrimsmis gaat net uit en we ziewn ’n hoop oude bekenden. We worden gefeliciteerd met onze prestatie en velen willen toch nog even met ons op de foto.

We besluiten de kathedraal niet gelijk in te gaan maar eerst onze compostella op te halen en ’n bed te zoeken. Bij het pelgrims buro staan we in de rij we zijn echt niet byzonder hoor. Maar als we onze pelgrimspaspoorten vast opzoeken, worden er in de rij stempels vergeleken, als wij dan onze paspoorten open doen wordt er geklapt en mogen we voor maar dat doen we niet ieder z’n eigen camino. De teller staat op 3375 km als we voor de kathedraal staan, ik kan niet goed bevatten dat we deze km gelopen hebben. We voelen ons poepie fit en niet erg vermoeid. Als we uit het pelgrims buro komen, krijgen we ’n flyer voor ’n pension, wij vragen waar is dit? Blijkt tegenover het buro te liggen. Simpele kamer badkamer op de gang maar betaalbaar, we kijken nog even verder en gaan nog even naar het toeristenburo maar ’n echte hotelkamer is al gauw 3x zo duur.

Wij terug naar pension Rue de Villar en de kamer die we bekeken hebben is nog vrij en de Koreanen van begin deze week zijn er ook. We rusten wat uit gaan lekker douchen en we krijgen ’n kadootje van de Koreanen, ’n boekenlegger uit Korea later vinden we aan onze kamerdeur nog wat lekkers waarze ons op trakteren. We gaan de kerk bezichten pikken ’n terrasje spreken nog wat Denen, waarvan er 1 is gevallen en ’n snee boven haar wenkbrauw heeft en ’n gebroken arm, mag niet met het vliegtuig terug maar moet met de bus naar Hamburg en dan met de trein, dan bedenk je hoeveel geluk wij tot nog toe hebben gehad.

Nu zitten we in ´n restaurant kaarten te schrijven en te internetten, we hebben diverse mensen onderweg belooft als we aam komen sturen we ´n kaartje dus dat doen we nu, ook hebben we vanmiddag als wat kaarsjes opgestoken in de kathedraal wel elektrische maar beloftes gaan voor principes, morgen om 12 uur naar de pelgrimsmis en waarschijnlijk zwaait dan ook het wierookvat. Dat zeiden ze bij de informatie in de kathedraal, als dat toch waar mocht zijn hou ik het niet droog, we hebben mensen gesproken die al 6x in Santiago zijn geweest en het nog nooit hebben gezien.

Morgen dus koeterkoet we hoeven Santiago nog niet echt te bekijken want als zondag de familie komt kan dat ook, en als toegift hebben we nog 3 nachten in het mooiste hotel van de stad naast de kathedraal volgend weekend.

Al met al ´n hele emotionele dag waar we nog lang aan terug zullen denken en dan kikken we af met de tocht naar kaap Finnestere en als afsluiting Zalen weekend

Luitjes de groeten en tot morgen

Nanda en Leo

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. ger van honschoten:
    19 september 2011
    Gefeliciteerd leo en nanda.
    geweldig het doel bereikt'
    nog fijne dagen groeten ger
  2. Marion van der Riet:
    hoi Wandelaars,

Ja dat mag best met een hoofdletter want wat een prestatie. Hoop dat we nog een paar dagen reisverslag krijgen, want niet alleen jullie moeten afkicken, wij zullen de verslagen ook missen.
    Troost is dat we jullie nu snel weer zien in t eggie:)
    Geniet nog van jullie laatste toggie en het zalenweekend. Jullie hebben t verdiend.

Kus, Marion
  3. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    19 september 2011
    Hallo luitjes 3375 km wat een ontzettend eind. Maar gefeliciteerd met het halen ervan. Fijn dat je kaarsjes laat branden, geeft mij een goed gevoel. Nu maar eerst helemaal afkicken, voorzover mogenlijk. En je weet het, wie grote reizen maakt heeft veel te verhalen! Kon ik maar even om een hoekje kijken, nu geniet maar van de vrije dagen, niets hoeft alles mag.
    Misschien zien wij elkaar nogeens in Nederland. Ik vertrek de 9 oktober, misschien gaan jullie nog een keer op bezoek bij Toon en Ida. Ik zou jullie graag persoonlijk willen feliciteren met dit resultaat, ik zie het voor mij, die andere pelgrims die maar een stukje van de weg liepen en dan zulke keien. Daar word je stil van.
    Fijne dagen en tot mails van Catherine.
  4. Nico en Mieke:
    Leo en Nanda,

Van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie doel. Geweldige prestatie.

Groeten van Nico en Mieke Kroon
  5. Frans en Karin:
    19 september 2011
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie doel!
    Dat jullie het zouden flikken daar twijfelden we niet aan maar toch, 3375 km gelopen dat is erg knap hoor. Ik heb deze zomer in mijn turbo-diesel met airco nog niet zoveel kilometers gemaakt !
  6. De Houtkoopjes:
    Lieve Nanda en Leo,

Gefeliciteerd, wat een prestatie hebben jullie geleverd.

Groetjes uit Almere
  7. Agaath:
    19 september 2011
    Jeetje beste mensen eindelijk jullie doel bereikt echt ongelovelijk knap hoor .Enne inderdaad zonder blessure,s daar aan gekomen .
    Wat een heerlijk gevoel moet dit geven ,Nog even wat dagen om het in jullie op te nemen
  8. Maud:
    Dag Leo en Nanda,
    Proficiat namens Martin en mij. We maken een grote buiging voor jullie. Martin is nog duf,de moeheid lijkt er nu uit te komen.ik ben hartsikke blij dat ik hem weer thuis heb. Nog een hele fijne week en een goede terugreis.
    Martin en Maud.
  9. Ron:
    20 september 2011
    Petje af!! Ik heb al jullie verslagen gelezen. Wat zijn jullie doorzetters.
  10. tineke en joop:
    Super, super!!!
    gefeliciteerd en geniet nog maar van jullie prestatie.
    Hopelijk zien we jullie over een paar weken en dan mogen jullie het allemaal nog eens vertellen.
    tot kijk, tineke en joop hazeu
  11. anki:
    20 september 2011
    Gefeliciteerd, congratulations, proficiat, goed gedaan, wat geweldig, woorden schieten te kort.
    Kortom G E W E L D I G.
    KNUS
  12. Erik-Jan Waag:
    20 september 2011
    Gefeliciteerd dat jullie het gered hebben! Het duurt alleen nog wel een tijdje voordat de pakjesboot vertrekt.
    Groetjes Erik-Jan
  13. Hans en Elly Geel:
    20 september 2011
    Fantastische prestatie. Geniet van de dagen voor dat jullie teruggaan en tot ziens.
    gr. Hans en Elly
  14. Anneke en Gerard Baltus:
    20 september 2011
    Fantastisch Nanda en Leo van harte gefeliciteerd met jullie enorme prestatie!!
    Jullie zullen wel af moeten kicken.
    Nog veel plezier en rust wat uit!

Gr.Anneke en Gerard
  15. Dory:
    20 september 2011
    Hoi Nanda en Leo, heel heel veel gefeliciteerd. Jullie verslagje lezen gaf mij al lichte tranen in mijn ogen. dus ik begrijp het als je emotioneel wordt. Prachtig wat jullie hebben gedaan. Geniet nog met volle teugen van het idee en de dagen die je daar nog gaat doorbrengen en ik zien jullie gauw weer inNederland, gr. Dory
  16. Tiny&Jaap:
    Hallo Nanda en Leo
    van harte gefeliciteerd echt geweldig en nu
    maar fijn na genieten.
    En hopen jullie snel te zien.
  17. Nynke en Gerard Marees:
    20 september 2011
    Gefeliciteerd! Jullie hebben een buitengewone prestatie geleverd. Geniet ervan en gun de beentjes rust. Graag wil ik Leo's baard in het echt zien als jullie weer thuis zijn.
    Met bewonderende groet, Nynke
  18. bep en dik keizer:
    Lieve Nanda en Leo,
    Van Harte gefeliciteerd, wat een TOPPRESTATIE!!! We zullen we jullie verslagen missen, maar gelukkig ook weer genieten van onze Kees-avonden.
    Geniet nog van jullie verblijf in Santiago, kunnen ons voorstellen dat deze dagen heel emotioneel en indrukwekkend zijn.
    Sukses met de laatste kilometers naar Fenistiere.
    Groetjes,
    Bep en Dik
  19. Ton Smakman:
    20 september 2011
    Geweldig, van harte gefeliciteerd met het behalen vam jullie eind doel. Wat een prestatie.
    Groeten Marijke en Ton.
  20. Ruud en Ali:
    20 september 2011
    Gefeliciteerd de klus is geklaard nu nog een klein stukje naar de kust en heerlijk uitrusten en nog niet aan de postzegels en koken denken
    groetjes Ruud en Ali.
  21. José&Han:
    20 september 2011
    Met G R O T E K L A S S E is dat varkentje gewassen!
    En zoals wij het al die tijd gelezen èn ook eventjes gezien hebben, bijna met 1 vinger in de neus... Alleen dat schoenenleed heeft nog wel voor de nodige blaren gezorgd maar dat kan de pret niet drukken!
    G E F E L I C I T E E R D !
    En eh, nu wel heel thuis komen hè? XJosé&HanX
  22. ab en ciska:
    Hallo Leo en Nanda,

Wat een geweldige prestatie! jullie zijn natuurlijk fantastische doorzetters en volhouders dat wisten we al van de marathons die jullie gelopen hebben, maar dit is vanzelfsprekend helemaal top! Geniet nog een paar dagen met lopen en de toerist uithangen. Van nu af aan is er een leven van voor en na Santiago.

groet,
    ab en ciska
  23. Harry Mieke:
    Hallo Nanda Leo,
    VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    GROTE KLASSE HOOR
    Geniet nog een paar dagen want voor je het weet staan jullie weer op Nederlandse bodem.
    Groejes van ons,en tot gauw.
    Harry Mieke.
  24. cees dubbeld:
    20 september 2011
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal! Geweldig! 3375 km. Ik neem er diep, heel diep mijn petje voor af.
    Groet en tot ziens,
    Cees
  25. Rien en Magda.:
    HalloLeo&Nanda.
    Van Harte Gefeliciteerd met jullie behaalde sukses.Petje af hoor het zal straks vreemd zijn om jullie mails niet meer te lezen heb het altijd met veel bewondering gevolgd.Maak het nog maar even gezellig voor dat je weer naar huis gaat.Gr.Rien&Magda.
  26. Roelie van Dijk:
    20 september 2011
    Proficiat! Wat een geweldige prestatie en wat een geweldige reis!
    Hartelijke groet,
    Roelie van Dijk
    (korte ontmoeting voor de kathedraal in Vezelay)
  27. Fred en Jos:
    Hallo Nanda en Leo,
    Gefeliciteerd met het bereiken van Santiago. Het is een hele prestatie. We doen het jullie niet na. We gaan de verhaaltjes nog missen. Groetjes Jos en Fred
  28. MARTIN:
    Hoi Nanda en Leo,
    Super , heel veel respect.Ik heb dit jaar 3400 km gefietst en moet er niet aan denken dit te lopen.Geniet nog van je dagen in Spanje en het Zalen weekend.
    Groetjes van je neef Martin(Ome harry en tante Roos)en Caroline
  29. Joop Nota:
    leo en Nanda
    Wat geweldig, heel hartelijk gefeliciteerd.nu uitrusten en gegenieten van de de mooie dingen van Santiago, de Kathedraal en de pelgrimis hopelijk met het slingeren van het grote wierookvat. Nogmaals een geweldige prestatie dit zal altijd bij julie blijven. Deze ervaringe en belevenissen, het onderweg zijn, de bijzondere ontmoetingen en het aankomen, dat is een stuk rijkdom dat blijft, een levenlang

vr. groeten joop en Akke
  30. Carole en Ger:
    Hallo Nanda en Leo,

Wij hebben heel veel RESPECT voor jullie doorzettingsvermogen, die tranen kan je niet tegen houden, denk dat als je voor de Kathedraal staat je past beseft wat een prestatie je geleverd hebt. Ach en die tranen luchten dan op toch. Weet nog de dag dat we jullie in Maastricht hebben uitgezwaaid, het lijkt pas zo kort geleden en nu zijn jullie bij de eindstreep. Veel plezier met de zaaltjes en maak er nog mooie dagen van.

Dikke knuffel Ger en Carole
  31. Eric en Wil:
    Hallo Leo en Nanda.

Gefeliciteerd met het bereiken van het eindpunt in Santiago.( wat een prestatie!!!)
    Bedank voor jullie beschrijvingen van de hele wandeling, we hebben er erg van genoten en zullen het dan ook missen.
    Veel plezier nog daar,en maak er nog een paar fijne dagen van.( in alle rust)

Groetjes Eric en Wil.
  32. Maik:
    Hoi Pap en Mam,

Dat jullie dit konden wist ik wel natuurlijk!
    Ik heb even zitten rekenen luister even mee!
    van 1 mei tot 19 sept zijn 142 dagen
    julie hebben naar mijn weten 5 rustdagen genomen
    dus dat zijn er 138.
    In die periode zitten 21 Zondagen en dan loopt een goede pelgrim niet?! dus dat wordt 117
    In de periode zitten 6 feestdagen waarop een pelgrim ook niet loopt, dus dan hoeden we 111 over.
    Per maand heb je recht op 1 adv en twee vrije dagen
    wat het totaal op 96 effectieve dagen brengt.
    Als we er van uit gaan dat een loopdag 8 uur heeft,
    waar we dan 1 uur luchpauze, een half uur koffie en thee pauze van af halen blijven er 6,5 uur over.
    Wanneer we dit omzetten naar effectieve loop uren,
    moeten we er nog 1 uur aftrekken voor het wachten op een stempeltje, nemen van diverse foto's, WC bezoek en aantrekken van regenkleding, dus Effectieve looptijd wordt 5,5 uur.
    5,5 uur x 96 dagen = 528 uur
    3375/528= 6,4 Km/uur
    Nou had ik natuurlijk deze hele bereking niet nodig om te zeggen dat ik ONWIJS TROTS op jullie ben,
    het was alleen maar om de statistieken compleet te maken.
    Eind conlusie 3375 Km in 142 dagen
    met een gemiddelde snelheid van 6,4 km/uur.
    Samen genietend, elkaar ondersteunend op goede en
    slechte dagen.
    Kort gezegt WERELD PRESTATIE!!!!!

groeten Maik
  33. Paul:
    Hoi Nanda en Leo,

Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Nu nog maar even lekker een paar dagen genieten! Volgens ons zijn jullie er sneller dan verwacht!
  34. Rita:
    21 september 2011
    Hallo Nanda en Leo,

gefeliciteerd met jullie prestatie. Geweldig om zo samen je doel te bereiken. En dan ook nog lekker fit aankomen, wie doet je dat na!?

Geniet nu lekker nog een paar dagen van de omgeving en neem het goed in je op, want een tweede keer zo´n barre tocht maken....??!!
    Bedankt voor jullie mooie verhalen en straks veel sterkte om weer te wennen aan het gewone leventje in Lutje.
    groetjes Rita
  35. john en anja:
    2 oktober 2011
    Hola Leo &Nanda wat een prestatie !!!!!!!wij zijn vandaag 2oktober terug van vakantie uit Mallorca ik lees mijn mail en zie dat jullie ,samen jullie einddoel hebben bereikt eindpunt santiago compestela wat zijn jullie toch kanjers geweldig wij doen jullie niet na hoor daar moet je wel een paar getrainde beentjes voor hebben geweldig wat een top prestatie we hopen jullie snel te zien een goede terugreis toegewenst geniet ervan groetjes John &Anja xxx`.