Donderdag 15 september Sarria - Portomarín

15 september 2011 - Portomarin, Spanje

Goedemiddag volgers,

In de refugio gisteren geen internet maar ’n stukje verder in de straat wel, dus hebben we daar het verslag weggestuurd, wat schets onze verbazing om 7 uur loopt Paolo voorbij heeft hij toch weer 27 km gelopen en ook Lida de Utrechtse is weer aanwezig. Hierna hebben we op het pleintje heerlijk gegeten, het is erg druk in Sarria, maar dat heeft te maken met de lopers die alleen de laatste 100 km lopen.

Vanmorgen was het mistig toen we op pad gingen en het is heel druk met lopers, het lijkt wel ‘n 4 daagse geen Nijmegen of Alkmaar maar toch veel mensen op de been hier moeten we even aan wennen. Ze lopen in groepen praten luidruchtig, dit hadden we vlak na Ronchevalles ook maar dat was snel weg, nu ben ik bang dat we het houden tot Santiago, in het eerst dorp Barbadelo staan verwijsborden voor de Sello (stempel) als je niet meer dan 100 km loopt moet je 2x daags stempelen en als je je stempelkaart vol wilt hebben wel 3 x, dit is niet zo moeilijk want iedere bar heeft ’n tafeltje of hoekje met ’n stempel staan. Wij doen hier niet aan mee 1x per dag in de refugio is genoeg. In Barbadelo is koffie maar het is ons te vroeg, dus lopen we door. In het boekje staat dat er over 8 km weer wat is, maar dat valt mee.

De route vandaag gaat golvend op en neer tussen de 450 en 700 meter en komt door gehuchtjes wat eigenlijk alleen maar boerderijen zijn, verder zien we al ’n paar dagen ook weer koeien, maar Leo zoekt stieren, en die zijn vast met de Spaanse muziek mee die we ook niet horen. De route loopt door ’n gedeelte waar buiten de vele camino bezoekers niemand komt en voor velen onbekend terrein is. Het is ’n mooie omgeving om te lopen en de gehuchten zijn toch byzonder. Tussen de gebouwen staan onder de bomen verschillende landbouw voertuigen en de oude gebouwen van gestapelde stenen hebben ronde hoeken. De straatjes zijn heel nauw en net ’n doolhof, het is goed dat er gele pijlen staan zodat we de goede kant opgaan.

Na Barbadelo komt Rente en dan Peruscallo,Cortinas en Casal en net voor Brea komt de 100 km paal, onder geklad met allerlei kreten en namen niet de moeite om op de foto te zetten. In Brea drinken we koffie en ook hier is het erg druk, met mensen die persee hun rugzak en stokken onder de tafel willen hebben en omdat hier geen straat vlak is en de tafels dus altijd wiebelen, wordt de koffie en thee op tafel ’n knoeiboel. Was de ketting van lopers wat uit elkaar getrokken na ’n koffiestop is het weer ’n drukte van belang, zo komen we in Ferrerios en komen we langs ’n kerkje waar naar het lijkt ’n mimiatuur kerkje naast staat maar als we als een van de weinige de moeite nemen om even te kijken blijkt voor de kerk de begraafplaats te liggen en het miniatuurkerkje ’n huisje voor kisten of urnen, dit zie je vaak hier op kerkhoven kleine huisjes waar hele families liggen.

We gaan weer verder en komen langs A Pena en door As Rozas, in al deze dorpen zien we hele smalle huisjes dit zijn opslagplaatsen voor mais en gaan we nog door Montras, hier is ’n refugio en ’n restaurant waar we geluncht hebben dit keer empanada met tonijn (dit is ’n soort hartige taart ) en de stukken zijn zo groot dat we aan 1 stuk genoeg hebben voor de lunch. Het is inmissels weer warm geworden zo’n 25/30 graden en we gaan op weg naar Parrocha en Vilacha hier rusten we nog even uit met’n banaan en moeten nog ongeveer 2 km.

Portomarin bestond vroeg uit de dorpen San Nicolás en San Pedro ieder aan ’n kant van de rivier de Miño. Portomarín is in 1960 gebouwd als vervanging van de huizen van de oude dorpen die onder water zijn gezet door de bouw van ’t stuwmeer Belesar. De versterkte kerk van San Nicolás waar de voorgevel van de kerk San Pedro en de gallerij van het gemeentehuis zijn afgebroken en weer opnieuw zijn opgebouwd. We hebben vandaag niet zoveel te bezichtigen, de oude brug ligt er nog wel maar die staat al op de foto want daar kwamen we over binnen en dan direct de trap op door de poort, we gaan ’n terrasje pikken want we hebben dorst en morgen weer verder met deze story.

Groetjes Nanda en Leo

PS de namen van de gehuchtjes heb ik van het routeboekje want er staat geen naambord meer en op de GPS staan de dorpen ook niet.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Agaath:
    15 september 2011
    Nanda en Leo wanneer denken jullie weer thuis te komen ,begin okt of eind .
    Zijn nu bezig Robbert ze nieuwe stek op te knappen hebben we een beetje idee of we het tam aan kunnen doen of dat er haast achter gezet moet worden . groetjes