Woensdag 14 september Fonfría - Sarria

14 september 2011 - Sarria, Spanje

Goedemiddag allemaal,

Eerst nog even over m'n verjaardag bij de borrel niet alles aanwezig, Paolo en 2 van de Italiaanse dames zijn net binnen en moeten nog douchen voor het eten. Maar verder was het gezellig met bier, wijn, chips en nootjes. Om 7 uur moeten we naar de eetzaal en daar gaan we met 28 mensen aan tafel. Aan onze helft zitten de 7 Italianen en 1 Nederlandse uit de buurt van Utrecht. we eten soep uit de streek gemaakt van stukken aardappel met spinazie en hele dunne vlees plakjes,(erg lekker) daarna 'n stoofpotje van vlees met champions en gele rijst met groenten er door en yochurt toe, water en wijn erbij. Als we klaar zijn wordt er voor me gezongen in div. talen en krijg ik van de Italiaanse dames (ze hebben hun naam wel genoemd maar die ben ik weer vergeten) 'n sleutelhanger met 'n bosje bloemen van leer er aan, en van Paolo 'n hangertje voor aan 'n ketting erg lief allemaal. Verder wordt er veel gelachen en worden geplaagd met onze kamer het wordt Festa vannacht. We krijgen nog 'n fles wijn toe omdat ik jarig ben en die delen we maar uit anders wordt het lopen niets morgen. Al met al 'n leuke en byzondere verjaardag.

Vanmorgen wakker door onze eigen wekker, ontbeten en afscheid genomen van de Italianen en Paolo, die hebben 2 erg zware dagen achter de rug, ze lopen dezelfde km als wij maar zijn veel later binnen, ze maken erg lange dagen, vandaag voor hun dus 'n korte route wat inhoud dat we ze niet meer tegen komen. Martha en Georgo(karretje) zijn al weg die halen we onderweg wel in en horen wel waar die slapen vannnacht. Uiteindelijk pas om 8 uur op pad het is nu goed licht en we gaan gelijk door met dalen van Fonfrïa (1250 mtr.) naar Viduedo (1200 mtr) 'n dorpje van niets, door nog 'n paar gehuchten echte boerendorpjes waar het vee door de dorpstraat van en naar de weide gaat. Zo komen we om 10.00 u aan in Tricastella (650 mtr.) In dit dorp moeten we kiezen langs 'n Benedictjnenklooster in Samos of de orginele route we kiezen voor de orginele route en hebben hierdoor nog 'n bergje te beklimmen.Veel dorpen komen we niet tegen en als er al huizen staan is er niets te krijgen.

Wel lopen we veel door het bos waar de berg mee begroeid is, vanuit Triacastela (650 mtr.) klimmen we naar San Xil (880 mtr.) Onderweg komen we Martha en Georgo tegen en nemen van hun ook afscheid zij lopen vandaag tot Calvor. Georgo heeft gisteren het karretje weer hele stukken gedragen dus die lopen vandaag ook wat minder. Eenmaal bij San Xil waar ook niets te beleven valt klimmen we gewoon door naar de top van de Alto de Riocabo (900 mtr.)

Het is alleen jammer dat de top niet echt is aan gegeven, het is dat we 'n hoogte meter op de GPS hebben en daar door weten dat we het hoogste punt gehad hebben anders ben je er voorbij voor je het weet. Als we weer 'n poosje gedaald hebben lopen we op paden waar muurtjes om heen staan. Gemaakt van platte natuurstenen hierop eten we 'n appeltje en rusten even uit. Na Triacastela komen we enkele gehuchtjes tegen maar daar is niets te kopen. Maar de zon schijnt hebben we het niet al te heet door de vele schaduw en lopen we in mooie natuur. Ook zijn er niet veel wandelaars op pad dus hebben we de weg bijna voor ons alleen.

In Furela hebben we de bar gemist maar in Pintin eten 'n broodje. Nu nog 7 km naar Sarria, er staan sinds gisteren km paaltjes langs de route iedere 500 mtr. maar er zit 4,5 km verschil in met ons boekje. Morgen komen we het 100 km paaltje tegen. Sarria is de op een na grootste stad op de Camino in Galicië, we gaan het nog bekijken en zien dat we wat te eten krijgen. Dit is ook 'n opstap plaats voor mensen die de laatste 100 km willen lopen.

Verder zijn we verrast door Lies, Ton, Jan en Jenny die komen ons begroeten in Santiago. Dus toch 'n Zalenweekend dit jaar we vinden dit heel leuk en kijken hier naar uit.

Nog maar 'n paar van deze zwamverhaaltjes want het eind naderd nu met rasse schreden.

Groetjes Nanda en Leo

1. Rien en Magda.:
    14 september 2011
    Hallo Leo&Nanda.
    Nog een klein eindje en jullie zijn er.Hou je taai en
    als je er bent kun je trots op elkaar zijn.Groetjes van Magda&Rien.
  2. anki:
    14 september 2011
    ok dat feestje was goed voor de spirit. Nanda wat zullen je kinderen en kleinkinderen je hebben gemist. Nog een stukje en het is volbracht. Groot respest! Wij zullen het missen met al jullie leuke verhalen. De ochtend zal niet meer hetzelfde zijn.
    Nog even succes en genieten,
    KNUS
  3. Vera & Marian:
    15 september 2011
    Lieve Nanda en Leo,we grijpen deze kans nog even om jullie te suporten op de laatste 100 km. Wat een prestatie knap vinden wij het. jammer dat de kalender van de computer iets anders deed dan we gepland hadden.Heerlijk om te lezen dat zelfs als je zover weg bent je toch een heerlijke verjaardag hebt gehad en natuurrlijk een fantastische nacht :)