13 september

13 september 2011

Zo nu even m'n dag verslag vanochtend zelf voor ontbijt gezorgd en toch wat te vroeg weg, maar de Italiaantjes waren om 6 uur bij hun zaklampjes aan het aan kleden en zo om kwart over 6 hebben we gezegd doe het grote licht maar aan, zelf ook aan het pakken en aankleden en zo doende waren we voor half 8 al op weg met korte broek en handschoenen aan. We gaan het eerste stuk toch over de weg, al gaan we klimmende heen. Eerst naar Ruitelán en dan naar Las Herrerias dorpjes van niets maar toch allemaal 'n bar en refugio, al staan de meeste refugio's nog niet in het boekje. Tussen Las Herrerías(750 mtr.) en La Faba(950 mtr.) verlaten we de weg en gaan 'n bergpad op en wordt het echt klimmen. Al gauw gaat mijn jas uit want ook de zon komt erbij. In La Faba om 9.00 uur drinken we koffie met cake. Ondertussen wordt ik geregeld gefeliciteerd. Gisteren aan verschillende bekenden gevraagd waar ze zouden slapen vandaag en toen dat ook Fonfría was uitgenodigd voor 'n borrel. Dat gaat als 'n lopend vuurtje over de camino, ook bellen Frans en Marion op en krijg ik div. sms binnen.

Als we na La Fabba weer lopen en nog 2 van de 5 km tegaan hebben komen er wolken het dal in zetten, de jas moet weer aan want het waait flink en het wordt koud. Inmiddels hebben we de provincie León verlaten en zijn in Lugo Galicië beland, dit is 'n veel liefelijker gebied dan León maar elk gebied heeft z'n eigen charme. Eenmaal boven op de O Cebreiro(1300 mtr.) is het binnen koffie drinken met taart ja ja het is gelukt, want het is koud we zitten midden in 'n wolk. Maar als we klaar zijn met koffie drinken is de wolk weg en kunnen we goed alles zien er is 'n kapel en wat bebouwing en ook 'n splinternieuwe refugio. Ook spreken we hier Theo Remkes uit de prov. Groningen, waarvan we vaak 'n kattebelletje lazen in het gastenboek van div. kerken.

We gaan weer door en lopen weer over 'n bergweg naar Liñares (1230 mtr.) er hangen in verschillende dalen wolken en soms moeten we door zo'n wolk en is het later weer zonnig en warm, het is jas aan jas uit. we klimmen naar de Alto San Roque(1290 mtr.) waar 'n groot beeld van 'n pelgrim staat hier komen we nog 2 Nederlandse dames uit de buurt van Assen tegen komen en Theo en z'n Ned. loopmaatje er ook aan, we gaan er gauw vandoor want 6 Nederlanders op 'n kluitje op de camino is toch wel teveel.

We dalen weer naar Hospital(1200 mtr.) nemen hier nog even 'n pauze en gaan dan de laatste beklimming op naar de Alto do Poio (1320 mtr.) dit gaat eerst langs de weg, maar we gaan uiteindelijk toch 'n bergweg in en moeten er flink aan trekken om boven te komen. de jassen zijn sinds de rustpauze weer uit, en het is weer flink warm met af en toe 'n koude windvlaag, eenmaal boven zijn er nog meer Nederlanders op het terras, maar dit zijn geen wandelaars en al in Santiago geweest. Wij moeten nog 3,5 km dalen naast de weg soms pal er langs soms wat hoger langs de berg. Om kwart over 2 zijn we bij de refugio en hebben de keus de slaapzaal of 'n 2 persoons kamer en we doen lekker luxe op m'n verjaardag 'n eigen douche, maar geen wifi.

Inmiddels zijn de meeste bekenden gearriveerd dus ga ik afsluiten want we gaan borrelen, om 19.00 uur is het pelgrimsmenu.

Tot morgen allemaal.

Nanda en Leo

1. anki:
    14 september 2011
    hallo Nanda en Leo

het goede leven is zeker begonnen. Overdag een "beetje" lopen en 's avonds lekker eten en aan de borrel. Geniet ervan jullie verdienen het.
    KNUS
    Anki