Dinsdag 16 augustus St. Palais - Ostabat

16 augustus 2011 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Goedemiddag allemaal,

Gisterenmiddag bij 'n hotel op het terras internetten, dachten we daar ook te eten, gaat het dicht om 19.00 uur wij konden gewoon blijven zitten internetten maar eten of drinken was er niet meer bij. Toen maar naar de overkant gegaan en het pelerins menu bestelt.Heerlijk gegeten 'n 4 gangen menu ik met vissoep, salade, vlees en fromage toe en Leo koos, paté, div.worst soorten, zalm en ijs.

Daarna nog even 'n rondje gelopen en toen we in de gite kwamen was daar 'n Nederlandse vrouw aangekomen die vandaag haar 1e etappe gaat lopen.

Vanochtend om 7.00 uur ontbijt nog even naar de bakker voor de lunch en koffiebroodjes natuurljk, daarna op weg naar Ostabat het is 'n korte route, maar dat is goed na 2 rustdagen. We gaan wel gelijk klimmen niet echt steil maar wel lang, dat is 'n goede oefening voor overmorgen. Zo komen we langs de steen van Gibraltar, nou daar had ik me meer van voor gesteld. Ik ben blij dat we zaterdag de variant direct naar Saint Palais genomen hebben en daar op Maik hebben gewacht. De steen is niet echt groot en staat op 'n gras driehoekje tussen 2 wandelpaden en 'n onverharde weg tussen 'n paar boerderijen, je kan er wel met de auto komen, maar als je hier op iemand moeten wachten zit je in de graskant.

We blijven de onverharde weg volgen en moeten behoorlijk klimmen we zagen de weg al van verre de berg op gaan en het uitzicht is weer weids. We komen bij de kapel van Soyarza aan, dit is boven op de top en we kunnen naar alle kanten uitkijken, 'n weide verder op loopt 'n herder met z'n kudde schapen, de hond drijft ze net bij een. We dalen weer af en het stenige pad wordt bospad. Zo komen we in Harambeltz aan dat 'n mooie romaanse Saint Nicolaas kapel heeft, we kunnen er niet in maar we kijken door een hek dat in de deuropening zit er staat 'n oud houtenbeeld van Sint Jacob, het altaar, allen beelden en schilderijen zijn een volkskunst uit 'n ver verleden.

Eenmaal Harambeltz uit zien we al gauw de kerk van Ostabat boven alles uitsteken, maar we moeten nog even dalen en klimmen voor we er zijn. De gite ligt touwens net voor het dorp, om half 12 zijn we er al, we lopen eerst door naar het centrum, maar het is 'n klein dorp, we drinken koffie en bekijken de kerk, hier staat ook weer 'n muur in 'n hoog hek, dit is voor 'n balspel (pelota) dat alleen in deze streek fanatiek wordt gespeeld in en op weg naar Labenne zagen we ook al van deze muren.

We gaan weer terug naar de Gite en gaan in de schaduw zitten, we krijgen van 'n meneer die z'n moestuin aan het doen is wat perziken en die eten we op. De Hollandse dame is inmiddels ook aangekomen, we hebben inmiddels onze kamer toegewezen gekregen, voorlopig 3 Hollanders op 1 kamer er komt misschien nog iemand bij , maar dat weten we nog niet. We drinken thee gaan douchen, wassen en bedenken wat we vanavond zullen gaan eten, maar dat bedenken zal wel gebeuren in het winkeltje. Hier is 'n barretje dat internet heeft, misschien mogen we de code lenen, jullie zien het wel.

Morgen naar St. Jean-Pied-de-Port 'n etappe van 22 km.

Daar horen jullie morgen meer over, groetjes Nanda en Leo

1. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    18 augustus 2011
    Hallo Nanda en Leo. Ja, Pelote is een soort kaatsspel. Jeu de boules wordt in dat gebied vaak Petanque genoemd. Het wordt daar heel fanatiek gespeeld.
    Valt mij erg mee hoe vaak je kunt internetten daar. Momenteel is het heel erg benauwd hier, ik hoop voor jullie daar minder, wij krijgen vast onweer. Gaat het goed met de voeten, ik hoor jullie er bijna nooit over. Wij eten ons dik aan de drop, erg lekker. Maar ik begreep dat iemand anders al meegenomen had voor jullie. Al die reisverhalen moet je eigenlijk bundelen tot een groot reisverslag. Leuk om nog eens na te lezen. Fijn en gezellige tocht gewenst van Thomas en Catherine.
    Veel loopplezier en mooi weer gewenst van Thomas en Catherine.