Woensdag 17augustus Ostabat - St. Jean-Pied-de-Po

17 augustus 2011 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Nog even over gisteren de gite liep vol, met ’n Zwitser (Thomas) die uit Zurich is vertrokken en ’n Spaanse dame met ’n Franse heer deze lopen morgen hun laatste dag, s’avonds laat nog 3 Franse dames die vandaag starten. De Nederlandse dame die we gisteren ook in de Gite hadden sliep bij ons op de kamer en als je wat samen praat kom je nog eens ergens achter, de Ned. dame(Marijke) is de vrouw van ’n zakenrelatie waar we 6 jaar geleden veel contact mee hebben gehad. Zo zie je maar weer dat de wereld heel klein is. We hebben niet zelf gekookt maar met z’n allen het pelgrimsmenu gegeten in een bar/restaurant.

Vanochtend om 6 uur op en om 7 uur weg, het werd net licht maar erg mistig, we moesten direct klimmen om Ostabat uit te komen, we liepen vandaag op leuke wegen, op asfalt door het bos of echte bergpaadjes ik voelde me echt weer in de bergen, we konden de Pyreneeën niet zien van weg de mist, ons zicht was 100 meter ongeveer, af en toe wat meer maar dan trok het weer dicht. Omstreeks 11 uur werd het beter maar helder is het niet geweest en de temperatuur benauwd.

Zo kwamen we om half 1 aan in St. Jean-Pied-de-Port wat ’n drukte hier, heel veel toeristen en wandelaars, we komen Thomas tegen en drinken wat, de Gite’s gaan pas om 14.00 uur open. We hebben er al 3 gebeld maar die waren allemaal vol. Dan maar naar de toeristen info, het is gauw geregeld Gite Compostella, er is plaats en is al open, binnen zijn er 3 Hollanders 2 starten er morgen en 1 loopt de kust route. We hebben ’n bed uitgezocht 2 pers. kamer (vandaag kan het nog morgen allemaal bedden op zaal).

Nu naar de winkels want de douchegehl is en de tandpasta is op, ook we willen naar de kapper en moeten de stempel halen bij het Pelgrimsburo, nou daar is het toch druk we staan in ’n lange rij 4 mensen helpen, maar alleen de Franstalige meneer heeft het niet zo druk, omdat de meeste mensen o.a Spanjaarden,Japanners, Chinezen, Engelsen, Zwitsers enz. enz., omdat de meeste van start gaan morgen, en nog ’n pelgrimspaspoort nodig hebben en ook nog ’n slaapplaats duurt het lang. De Franstalige meneer spreekt ’n klein beetje Engels en wij hebben alleen ’n stempel nodig dus schuiven we bij hem aan tafel, we krijgen nog de uitleg voor de etappe van morgen in het Nederlands en mogen kiezen uit de grote of de kleine stempel. Als we naar buiten gaan staat er ’n grote groep wachtende voor de deur, we zijn zeer benieuwd hoeveel wandelaars er morgen op de route zijn.

Toen naar de kapper ik had om half 4 ’n afspraak en Leo om kwart over 5, daarna terug naar de Gite en eindelijk douchen. We beginnen morgen aan het laatste boekje Spanje, voor jullie het weten zijn we weer thuis, duim voor helder weer morgen anders zien we niets van de Pyreneën. Ik ga stoppen we hebben honger en gaan we eten.

Adiós Nanda en Leo