Maandag 29 augustus Agés - Burgos

29 augustus 2011 - Burgos, Spanje

Hallo vrienden,

Gisteren lekker gegeten eerst paella daaran tortilla met sla en als toetje flan, dit is 'n vanille puddinkje met carmelsaus. Het werd weer koud buiten nog wel de wijn karaf leeg gedronken met John en Ria de Brabanders.

Vanochtend 'n nieuw fenomeen we werden om 10 voor half 7 wakker en deden met 5 man het licht aan om op te staan, werd er toch 'n Spanjaard boos het licht moest hij wilde nog slapen. Dus in donker alles ingepakt, was ik m'n bril kwijt lag op m'n bed maar in de chaos kon ik hem niet vinden, licht weer aan, ook de Finse keek nog even of ze alles mee had, op de gang de rugzakken gepakt en toen naar beneden om te ontbijten. Normaal gaat om 6 uur gewoon het licht aan als je eerder vertrekt doe je zachtjes bij je eigen lichtje, maar daar worden wij wel van wakker. Uiteindelijk om 10 voor half 8 op pad.

Het was nog fris maar niet zo koud als gisteren, van 950 mtr. bij Agés dalen we naar Atapuerca (920 mtr.) en daarna klimmen we flink over 'n vreselijke keien weg naar de Alto (1050 mtr.) klimmen deden we in de zon ik had m'n jas al uitgedaan, maar eenmaal op de top ging het waaien en werd het koud. O ja gisteren en ook vandaag groeien er op het verdorde pad paarse bloemetjes ongeveer 4 cm, paars met wit hart en gele stamper, verder geen blad of zo alleen de bloem en verder niets. heel byzonder.

Na de top liepen we in de schaduw van de berg en heb ik gauw m'n jas weer aan gedaan. we dalen snel naar Villaval waar we langs lopen en komen dan door Cardeñuela-Riopico, hier drinken we koffie, toen kwam de Hagenees langs die bij Louie -Marie en Bernadette (de Franzen) aan ons voorstelde gisteren. Daarna dalen we naar Orbaneja (920 mtr.) en komen dan op 'n asfalt weg.

Nu moeten we kiezen links of recht om het vliegveld qua km maakt het niet uit, wij kiezen voor rechtsom via Villafria, hier kan je ook de bus nemen naar he centrum van Burgos, maar dat doen wij natuurlijk niet. Wij lopen gewoon de 6 km naar het centrum door het industrieterrein en de buitenwijk niet mooi maar ook dat hoort bij de camino vroeger ontstonden de steden daar waar veel pelgrims langs kwamen en overnachten en nu is het niet anders.

Om half 2 in het centrum 'n paar hostels bekeken maar het leken wel onbewoonbaar verklaarde woningen, we wouden niet in de refugio omdat we dan weer vroeg wakkker zouden zijn door vroege starters, 'N paar hotels bekeken en midden in het centrum hotel Jacobeo genomen, het was nog druk in de stad. Eerst lekker uitgerust en gedoucht. Om half 5 gingen we de stad in alles doods om 5 uur ging de kathedraal open, maar eerst liepen we wat te kijken en wie fluiten er op het Place de Major ?? Wim en Martin die waren gisteren al verder gelopen dan wij en zitten nu in de refugio midden in de stad, waren vanochtend al vroeg in Burgos en hebben de kathedraal al bekeken, wij doen dat na 5 uur, het is 'n prachtige kathedraal veel pracht en praal bijna niet te bevatten dat ze dit in de jaren 1200 tot 1500 konden maken.

Hierna hebben we Cristian nog gezien en die is gefinist, hij gaat morgen terug naar Trier, wij hebben nog wat aan rond gekeken en zijn op de place de Major gaan eten, eerst salade daarna div. worst soorten uit de streek, en spagetie met gorizzo. Het was inmiddels 9 uur terug naar het hotel Leo kijkt nog even voetbal in debar, Barca wordt vertoont en iedereen is voor Madrid, ik zit even het dagverslag te maken, en ze zijn nieuwsgierig wat ik doe, we vertellen dat het ons dagverslag is omdat we al zolang van huis zijn. Als ze horen dat we al 2800 km hebben gelopen wordt er geklapt, het is dus heeeeel gezellig.

Morgen slapen we eerst uit en lopen maar 10 tot 12 km, de Meseta begint, de eenzaamheid van Castilië, we zijn benieuwd, morgen horen jullie er meer over.

Groetjes Nanda en Leo