Dinsdag 30 augustus - Burgos - Rabé de Las Calzada

30 augustus 2011 - Rabé de las Calzadas, Spanje

Goedemiddeg volgers,

Vanochtend toch vroeg wakker door wandelaars ik hoorde ze op de gang, maar heb me nog lekker even omgedraaid. Om kwart over 8 waren we zo wakker dat we zijn opgestaan, het ontbijt in het hotel zag er magertjes uit en omdat je dat extra moet betalen hebben we hier niet onbijt genomen maar zijn naar 'n koffiebar/croissanterie gegaan om daar te ontbijten.

Om half 10 echt op weg eerst nog door de stad weer langs de kathedraal en div. andere kerken, ook kwamen we langs de universiteit deze zit in 'n prachtig gerestaureerd oud gebouw. Daarna liepen we door 'n park en uiteindelijk weer op'n onverharde weg waarmee we Burgos achter ons hebben gelaten. Na 5 km komen we langs 'n nieuwe wijk cq dorp waarvan de kinder speelplaats langs de route ligt, we drinken hier koffie in de schaduw, het is inmiddels weer lekker warm. We gaan door 'n gebied met aanvoer wegen voor de autosnelweg naar Leon hier zijn ze ook aan het werk aan 'n nieuw viaduct. We lopen op 'n onverhard pad langs de autoweg gaan er eerst overheen en lopen dan onder de andere autobaan door gaan over 'n oude brug en komen aan in Tardajos, hier nemen we nog 'n rustpauze en lopen dan de laatste 2 km naar Rabé hier staan hele robuuste huizen en 'n kerk we zijn als eerste in de refugio, hier kunnen we ook inschrijven voor het pelgrims menu en dat doen we want er is verder geen winkel, restaurant of bar.

Op de kerktoren zijn microfoons gezet en hier ze draaien 'n bandje af met de klokkengeluid bij ieder half uur het klinkt afschuwelijk. Ook is er 'n versje over Rabé,dat gaat als volgt:

Van Rabé naar Tardajos ben je altijd de klos; van Tardajos naar Rabé alweer, helpt ons Lieve Heer.

We gaan douchen en uitrusten, want vandaag lopen we nog door het dal van de Arlanzón, maar morgen na Rabé komen we in de Meseta, de bergen veranderen al wel het worden meer rotsen. Wim, Martin en de Branders zullen we waarschijnlijk niet meer zien, want die zijn vanmorgen vroeg uit Burgos vertrokken en lopen nu zo'n 10 tot 15 km voor ons uit. Ik heb het traject tot Leon verdeeld in dag etappes en als het weer mee werkt arriveren we volgende week dinsdag in Leon, want de hitte van de Meseta kan roet in het eten gooien en halen we de geplande km niet en dan wordt alles weer aangepast.

Verder heb ik vandaag niet te zwammen dus tot morgen.

1. Carole en Ger:
    Hallo luitjes,

Het gaat hard met jullie, alweer flink in de bergen aan het stappen. Hoop dat het lekker loopt in de bergen. Nog steeds volgen we jullie hoor. Succes verders.

groetjes Carole en Ger
  2. Tiny&Jaap:
    30 augustus 2011
    Hallo vrienden het gaat als een speer nog een paar bergen over en dan op naar compastello.
    we blijven jullie volgen en hopen dat de volgende
    kilometers ook zo goed gaan.
    gr Tiny&Jaap
  3. Rien en Magda.:
    Hallo Luidjes.
    Nog bedankt voor jullie kaart vond het erg leuk.Nou Jullie gaan super nog een klein rukje en je bent er.Compostella wij komen er aan.Gr.Rien&Magda.
  4. Dory:
    30 augustus 2011
    Hoi Nanda en Leo het gaat nog steeds prima lees ik. Wij ons tennisgroepje gaan morgen of zo even lekker bijkletsen en ik weet zeker dat jullie ook ter sprake komen. Een kennis van mij uit Heerhugowaard is op 29 augustus uit Nederland vertrokken. Hij heeft al meerdere delen met de fiets afgelegd en gaat nu het laatste deel naar Santiago op de fiets afmaken. Wie weet komen jullie hem nog tegen of andersom. Gr. Dory
  5. Jenny en Jan:
    30 augustus 2011
    hallo volhouders het is leuk om elke keer weer wat van jullie reis te kunnen volgen. en krijg het idee dat de verbindingen in Spanje beter voorhanden zijn als in Frankrijk. volgens mij lopen jullie voor op het schema dus geniet van het laatste deel nu de eindstreep in zicht is. nog bedankt voor de kaart en de postzegel zul je wel weer terug zien.
    groeten Jenny, Jan, Annemiek, Menno en Evelien.
  6. Martin Akkerman:
    31 augustus 2011
    Nanda/Leo,
    Het gaat voortvarend met jullie,ik blijf jullie
    volgen,maar moet ik nu de Pierloop zonder jullie lopen.
    Groetjes,
    Akkie