Maandag 6 juni Signy-l'Abbaye - Justine- Herbigny

6 juni 2011 - Justine-Herbigny, Frankrijk

Dag allemaal,

Even over gisteren, er zaten 2 fietsers uit Enkhuizen in ons hotel, en daar hebben we samen mee gegeten, die fietsen in 3 weken een bepaalde route van 2600 km langs de kust in Nederland en dan over Frankrijk en Trier naar Bremershaven weer naar huis, ook was de plaatselijke voetbalclub gepromoveerd en dat feestje werd bij ons in de bar gevierd, alom reuring , s'avonds is het flink gaan onweren, en het heeft bijna de hele nacht geregend, op de slaapkamer erg warm dus iets minder geslapen.

Vanochtend een echt Frans ontbijt 1/2 meter stokbrood, jam, wel jus orange én thee, dus op naar de bakker voor de lunch, daar sprak een Nederlandse Canadees ons aan, hij had bij de broeders in Leffe gehoord dat wij op de route zaten, hij ging niet naar Compostella maar van Alpen a/d Rijn naar Parijs, hij loopt ieder jaar een paar maanden in Europa als z'n vrouw is uitgewerkt gaat hij de laatste 200km naar Compostella doen, tot zover is hij van vele routes daar heen geweest, maar nog niet in Compostella zelf.

Hij is een stuk met ons mee Signy uitgelopen want hij heeft alleen een kompas en geen route boekje, hij loopt de geel uitgepijlde weg. Op een gegeven moment splitsen onze weg zich, en gingen we ieder onze weg, de weg die wij moesten nemen stond door de regen van vannacht vol water, maar er liep een asfaltweg naast dus wij die genomen, waren we van de route af in een dicht bos,(zagen wel een hertje over steken) hebben we deze weg maar gehouden tot in het gehucht Maimby 2 km westenlijker als we moesten zijn, om over de weg naar Wasigny te komen, moesten we eerst nog verder omhoog een berg over naar Montmeillant, dit was een weg tussen de akkers, bij een graanakker hoorde we geritsel en schiet er een vos weg via het tractor spoor, we konden hem goed zien.

Eenmaal in Montmaillant via een rustige asfaltweg naar Draize eigenlijk wel leuk om door die dorpjes te komen, niet dat er wat te beleven valt, maar het kijkt wel leuk, in Draize even naar de kerk,dicht, maar nog nooit zoveel bankjes gezien wel 6 + picknicktafel en het was etenstijd, maar er hing een dikke onweersbui in de lucht dus kozen we voor het bushokje met bank, hoeveel mazzel kan een mens hebben, droog brood gegeten met bacon en de bui afgewacht want we moesten nog 3 km dus alle tijd.

Een maal weer op weg, en het loopt leuk met weide uitzichten, de gerst wordt hier al geel, dus allerlei kleuren aan de horizon,ook heel veel jong vee, en kuddes met koeien en kalfjes, van die licht beige, of mooi bruine, om half 2 in Wasigny, liepen we direct langs het eerste adres van de Gites die in het routeboekje staan, maar niemand thuis, door naar het centrum, een antieke oude markthal met picknicktafels, prettig want de regen dreigde en viel weer, weer droog achter die andere adressen aan, 1 niet meer in gebruik, en die andere 2 verhuren alleen nog maar per week of langer, wat nu? wij naar het gemeentehuis, daar heeft een lieve mevrouw voor ons gebeld en uiteindelijk, 5 km verder langs de route, is een gite en daar was plaats.

Wij weer aan de loop het was inmiddels half 3, dus tijd was geen probleem, en als je weet dat de slaapplaats is geregeld, loopt het licht, weer door de velden, en zo kwamen we in Justine-Herbigny, bij een aardige meneer, die in een oude schuur een prachtig refugio heeft gebouwd, met boven een paar bedden, beneden een soort kamer keuken, en daar naast een douche en een chem toilet. We kunnen buiten zitten hebben waslijnen, en we kregen een vergiet vol met heerlijke kersen uit eigen tuin, verder is er in dit dorp niets, dus geen eten, wat nu ? Maar in de proviant kast blikken raviolie en wortel/groenten soep, deze meneer is aan pelgrims gewent.

En wij boffen met zo'n slaapplaats, we zitten afwisseld binnen of buiten want het is wat onbestendig, maar de soep en de raviolie zal best smaken, en morgen brengt dhr. Pezin ons ontbijt, wat willen we meer.

We gaan nu uit dokteren waar we morgen naar toe lopen de kaarten zijn overwegend wit dus door de akkers, maar de slaapplaats bepaald de lengte van de dag.

Morgen verder met deze story.

Groetjes Nanda en Leo