pelgrimeren, "een feest voor lichaam en geest"

21 maart 2011 - Lutjewinkel, Nederland

Hallo luitjes,

Zaterdag een dagje Utrecht gedaan, naar een bijeenkomst van het st.Jacobsgenootschap, onder het bovenstaande motto, hier waren ongeveer 900 mensen aanwezig, meestal oud pelgrims dus een groot grijs gehalte.

We hadden een workshop gekozen over wat er in je rugzak moet, maar daar hebben we niet zoveel aangehad, het meeste wisten we wel, en wat lekker zit en draagt is erg persoonlijk, maar de meeste mensen willen dan van alles het merk weten, en gaat er veel tijd verloren en komen de dingen die er echt toedoen door tijdnoot maar vluchtig aanbod.

Daarna een workshop voetverzorging, voor deze workshop hadden erg veel mensen ingeschreven dus een volle kerk (het was namelijk in de Janskerk) hierdoor hadden we geen praktijkles, maar wel veel nuttige tips adhv een dia voorstelling. In de middagpauze waarin om vast in stemming te komen en of herrinneringen op te halen een paella werd geserveerd. s'Middags een lezing over feesten in spanje, erg leuk Spanje heeft niet zoveel natioale feestdagen, maar regionaal wordt er van alles gevierd, hier hadden we uitleg over, de feesten die we tegen  kunnen komen in de regio's waar we doorheen komen.Toen nog een stadswandeling door de binnenstad van Utrecht met een kunsthistricus, was ook leuk was, want Utrecht heeft een erg oude binnenstad.

Als laatste moesten we naar de Aula, daar kregen de dit jaar vertrekkende pelgrims (wat een woord he, moet ik nog erg aan wennen hoor!!) hun eerste stempel en werden we simbolisch uitgezwaaid door een dames en heren koor, nog een paar bemoedigende woorden van de voorzitter en toen achter het zingende koor naar het cafe saint jacques, nu waren in de aula de eerste rijen stoelen gereserveerd voor de vertrekkers (ongeveer 100) deze liepen dus als eerste achter het koor aan de aula uit, dan blijkt dat de rest van de aanwezige in de aula zijn of in de gang staan om iedereen een goede tocht te wensen, dit was toch wel een byzonder moment, en dan komen de vragen wanneer vertrek jij en vanwaar en hoe, nou er gaan er veel op de fiets, en verder veel vanaf de pyreneeen of Le Puy, Vezelay of ergens daar tussen, vanuit Nederland vertrekken dus de minste mensen, al met al een leuke dag

gr. Nanda en Leo

1. Irene:
    28 maart 2011
    Ziet er heel indrukwekkend uit hoor!
    Nog effies en dan mogen jullie!
    x, Irene
    3 april 2011
    Veel succes!
  4. Marion van der Riet:
    3 april 2011
    Leuk dat we het straks goed kunnen volgen.

Het bed staat 2 mei voor jullie klaar.
    Dan is de kop eraf :)
  5. Christa en Andre:
    6 april 2011
    Met veel belangstelling zullen we jullie verhalen volgen. We hopen dat het een prachtige tocht wordt en dat jullie genieten van begin tot eind.
  6. De Houtkoopjes:
    27 april 2011
    Een plekje in het Guines Book of Records heb je al gehaald maar als jullie het eindpunt halen vindt ik zeker dat jullie weer een plek verdienen. Geniet ervan en we zullen jullie verhalen zeker volgen.
  7. erwin:
    29 april 2011
    zal het jullie nooit nadoen.
    maar veel plezier en sterkte voor deze monstertocht.
    wie weet tot later in ..........
  8. bep en dik keizer:
    30 april 2011
    lieve Nanda en Leo,
    Heel veel sukses de komende weken/maanden en we volgen jullie op de "voet"