Vrijdag 17 juni Rosnay-l'Hopital - Brienne-le-Châ

17 juni 2011 - Brienne-le-Château, Frankrijk

Hallo allemaal,

4 daagse wandelaars Alkmaar veel sucses met jullie laatste dag morgen.

Zo was het gisteren een stille avond, zaten we in Outines lekker buiten in de zon, gisteren in de danszaal, Leo kan als hij geen internet heeft z'n ei niet kwijt, is hij wat onrustig, ik zelf zit wat sudoko te doen en heb vast wat etappes uitgezet tot Vezelay, zodat slapen niet zo'n probleem is.

Uiteindelijk waren we vroeg gaan slapen en om 8uur hadden we de sleutel ingeleverd en stonden we op de bakker te wachten, die kwam kwart over 8, lekkere broodjes gekocht en op weg, eerst kwam het echtpaar uit Bolsward nog langs, die hadden bij iemand in de tuin gekampeerd, zo kan het dus ook.

We moesten het dorp uit en direct omhoog, om de kamlijn te volgen van het plateau en afdalen naar Bettignicourt, het dorp door en weer naar de kamlijn klimmen om naar Chalette-sur-Voire weer af te dalen, de beklimmingen en afdalingen zijn niet stijl maar meer glooiend zoals het hele landschap hier, vandaag weer een nieuwe teelt gezien hele velden met papavers witte en lila met een donkerpaars hart, het is jammer dat de meeste al zijn uitgebloeid daarom krijgt groen toch de overhand.

In Chalette-sur-Voire moesten we de Voire (riviertje) oversteken en hier een poosje langs lopen ook stonden er veel bomen langs de rivier en hier zagen we weer eekhoorntjes, toen op weg naar Précy-Saint-Martin, het laatste stuk was een asfaltweg wat na al die steentjes wegen even lekker liep, ook dit was weer een uitgestorven dorp, mooie huizen met mooie tuinen, maar niemand te zien.(zou Nederland ook zo'n uitgestorven indruk maken in de prov. op buitenlanders?) een onverharde weg tussen het bos en de akkers bracht ons naar St.Léger-sous-Brienne, hier zou koffie zijn, maar helaas.

Broodje gegeten op Place de Mairie, naast de kerk en door naar Brienne-le-Château, nog 2 km en de rest naar het centrum, we komen door een parkachtig gebeuren, waar bij iedere boom een bordje staat met z'n naam en byzonderheden, het is het park van het kasteel, hier hebben we een glimp van opgevangen maar morgen komen we er langs.

Brienne le Château lijkt een plaats met aktiviteiten, maar we gaan eerst op zoek naar de toerist info want die hebben de sleutel van de pelgrims slaapplaats, dit zit in het Napoleon museum, want Napoleon heeft hier z'n militaire opleiding gehad, en heeft voor deze stad veel betekend. Het was nog te vroeg tot 2 uur alles dicht, maar even gewacht in de zon het is inmiddels weer 22 graden. Nu slapen we in een huis met een slaapkamer met 3 bedden, douche,wc en een kookplaatje, sober maar goed schoon en verzorgd, de bakker om de hoek voor het ontbijt morgen en in het gastenboek staat dat bij 'n hotel Wifi gratis is, daar gaan we straks maar een biertje drinken (Harry Z. op jouw) om jullie op de hoogte te houden van onze perikelen.

Als alles loopt zoals ik het heb uitgestippeld, zitten we met 10 dagen in Vezelay.

Groetjes Nanda en Leo

1. Rien en Magda.:
    Hoi Leo & Nanda.
    Het waren weer 2 leuke mails.Ik heb
    ze met belangstelling gelezen.Het weerIs hier ook niet al te best.maar het was hier erg droog en de boeren klaagden al maar dat doen ze altijd.Veel sukses verder en hou vol.Gr.Fam.Knol.
  2. john en anja:
    Hallo Leo&Nanda
    Leuk jullie ff ontmoet te hebben in frankrijk we hebben het erg fijn gehad het weer was goed zonnig met af en toe een wolk en savonds een bui regen maar daar weten jullie alles van kersen en zelfgemaakte jam meegekregen heerlijk hoor!Jullie vermaken je nog steeds best het wandelen gaat jullie goed af .Jaja wij hebben het in het eggie gezien Leo krijgt al een aardige baard dat is straks voor 5dec kan hij voor sinterklaas spelen als jullie klaar zijn met jullie avondtuur hahaha....en Nanda is al haar kipfiletjes al kwijt word zo slank als een den nou kanjers veel wandel plezier voor morgen grtjes john en anja.xxx
  3. bep en dik keizer:
    Hoi Nanda en Leo,
    Voor ons (wandelaars 4 daagse) is het wat het weer betreft, heel wat minder als bij jullie, voor morgen voorspellen ze weer flink wat regen, dus regenpakken aan en als het tegenzit geen feest op het Waagplein! Maar we blijven positief het kan rond de intocht best wel een droog zijn :-) Zonder internet, lange nachten, gelukkig komen er geen kleine Wittemannetjes meer van :-)
    We genieten van jullie verhalen.
    Bep en Dik
  4. Jenny en Jan:
    17 juni 2011
    Hallo Nanda en Leo wij gaan jullie reis even niet meer volgen want we gaan ook even op vakantie. Dit is onze eerste reactie maar maak je geen zorgen we volgen jullie wel al die tijd. Het gaat jullie goed de komende tijd en we melden ons wel weer als we terug zijn. We zijn allang terug voordat jullie het eind doel bereikt hebben. Wij zeggen goeie reis, mooi weer en je hoort van ons.
    Jenny en Jan
  5. Rita:
    18 juni 2011
    Hallo Nanda&Leo,
    wat doen jullie het goed en het is leuk om jullie te volgen. Nanda, vandaag is de RABO sponsorfietstocht en ik zou met het tennisteam meegaan, maar helaas mijn knie heeft het deze week begeven, dus even geen activiteiten. Jammer, nu heb ik niet in jouw plaats het sponsorgeld binnen kunnen halen. Het weer was wel slecht,dus wat dat betreft heb ik niets gemist. Ook niet met de wandelvierdaagse, die hebben ook slecht weer.
    Dit weekend begint de jeugd aan hun Spreeuwentoernooi dus we hopen dat het morgen wat droger wordt.
    Jullie goede tocht verder en geniet maar van het zonnetje.
    groetjes Rita
  6. Harry Mieke:
    19 juni 2011
    Hoi Nanda Leo,
    Jullie gaan als een speer hoor.
    Zon en regen,maar jullie redden het wel.
    Har heeft gister de Rabo fietstocht met zijn ploeg gereden.Het weer was slecht helaas.
    Maar na afloop met zijn allen bij ons een bakkie met gebak,en daarna een lekker wijntje met hapjes,toen was het leed al weer geleden.
    Nu Buurtjes succes verder,en we hopen dat het weer een beetje meezit voor jullie Wandelse,
    Groetjes.