Vrijdag 19 augustus Roncesvalles – Larrasoaina

19 augustus 2011 - Larrasoana, Spanje

Gisteren gegeten met div. nationaliteiten pasta als voorgerecht en forel met patat als hoofdgerecht en yochturt toe. Daarna naar de kerk en in ’n zijaltaar is een altaar van Sint Jacobus, het is’n mooie kerk. We krijgen weer de pelgrims zege dat moet het laatste eindje toch kracht geven.

Daarna nog wat gedronken en nog even in de oude Gite gekeken deze was inmiddels open want het is erg druk gisteren. Het was er koel maar deze bestaar uit een slaapzaal met heeelveeel bedden. In de nieuwe bestaat de slaapzaal uit compartimenten van 4, 2 stapelbedden met 4 kastjes. Om 10 uur gaat automatisch het licht uit.

Om 6 uur gaat het licht weer automatische aan, wij blijven nog even liggen maar staan toch op om kwart over 7 zijn we op weg. We lopen door de bossen stijgen en dalen en klimmen door verschillende dorpen, de eerste is Burguete/Auritz hier is de eerste schifting veel mensen moeten nog ontbijten en doen dat nu. Dus de file van wandelaars wordt dunner, daarna komt Espinal/Aurizberri hier staat ’n vrachtwagen aan de kant van de weg met koffie en ander drinken endeze heeft ’n terras ingericht. Wij haden in het dorp op ’n bankje al koffie gedronken en lopen door. Eenmaal in Biscareta/Guerendain gaan we op ’n terras koffie dri nken, met tortilia er bij (’n soort taart van ei met aardappel erg lekker als je van hartig houdt.). Daarna door soms over echt aangelegde wandelpaden van natuursteen of beton waarop ze de vorm van de natuursteen hebben getekend.

Het is inmiddels lekker warm geworden en het bos waar we regelmatig doorlopen is dan welkom voor de schaduw. We komen nog door Lintzoain en daarna in Zubiri, dit is voor veel mensen de eind halte het is inmiddels half 1, we eten ’n broodje en besluiten om door te lopen naar Larrasoaina, dit is nog 5 km. Het is wel warm maar rustig aan dan lukt het wel. We krijgen wel veel steenslag wegen met weiig schaduw, maar via ’n drinkplaats met bankjes in de schaduw en de dorpen Ilarratz en Ezkirotz komen we om kwart voor 3 op de plaats van bestemming.

Eerst naar het gemeentehuis want die beheert de Gite en zo krijgen we ’n bed toegewezen, we kunnen niet koken maar bespreken in het plaatselijke restaurant, er is nog wel ’n winkeltje waar we brood kopen voor het ontbijt. De jam denken we ermaar bij want dat verkoopt ze niet. De slaapzaal met 28 bedden is vol we liggen gelukkig bij het raam hopende dat het afkoeld vannacht.

Weer ’n leuke dag al mag de stoet wandelaars wat minder, inhalen is niet handig als ze met z’n tweeën naast elkaar blijven lopen. Morgen komen we in Pamplona het is de 1e stad waar we inkopen kunnen doen. In de andere dorpen staan drinkautomaten waar we het mee moeten doen.

Groetjes van onder de Spaanse Zon; Nanda en Leo