Zaterdag 20 augustus Larrasoaina - Cizur Menor

20 augustus 2011 - Cizur Minor, Spanje

Hola el amigo/la amiga

Gisteren weer het pelgrims menu gegeten in het restaurant ’t was ’n keuze menu van 3 gangen, en we zaten aan tafel met 2 mannen uit Alkmaar die samen met ’n Ierse dame reizen. Ook waren Wim en Martin uit Twente, van de gite in St. Jean Pied de Port, en Ernst de Oostenrijker van voor St.Palais aan tafel allemaal weer bekenden en de 3 Spanjaarden van de Gite uit St.Jean waren weer van de party.

Omdat het vandaag nog warmer zou worden dan gisteren willen er mensen vroeg starten om 6 uur, vroeg naar bed dan maar, van de warmte hebben wij niet zoveel last gehad vannacht, want het raam gaf afkoeling genoeg voor ons. Het was al vroeg onrustig met vertrekkers, om half 6 maar opgestaan en inpakken, om 6 uur bij de automaat thee op het dorpsplein gedronken en ontbijten. Toen op weg het is nog donker, gelukkig is de maan helder en zien we het pad met lichte steenslag, maar dit is niets, dit doen we niet meer, het is goed gegaan maar voor het zelfde geld verzwik je nu ’n enkel of val je ergens over want kuilen en bulten in de weg zijn niet te zien.

We komen al gauw in het gehucht Akerreta en we volgen de oever langs de rivier de Arga en komen in het dorp Zuriain, het is nu helemaal licht en het is al 24 graden, we gaan de brug over en volgen ’n stuk van de weg en gaan dan het bos weer in en komen zo In Irotz hier drinken we koffie uit de automaat die in het begin van het dorp staat en komen Wim en Martin weer tegen. Aan het eind van dit dorp moeten we kiezen de oude pelgrimsweg over de berg 8,5 km of ’n nieuw aangelegd pad met minder hoogte verschillen van 11,3 km, ze gaan allebei naar Pamplona. Wij kiezen voor het oude pad en het loopt prima. Via Trinidad de Arre waar we koffie drinken en gebak eten en stad Burlada dit zijn eigelijk voorsteden van Pamplona want de bebouwing loopt tot aan Pamplona waar we via de oude Magdalenabrug binnen komen gelijk in het oude centrum, het is dan 10.15 uur en 30 graden.

We bekijken de Kathedraal en de oude straatjes en de kerk van San Lorenzo, drinken weer koffie op ’n terras.Kijken nog in de kerk van San Saturnino gaan door ’n prachtig park, komen nog langs ’n oud fort van 1571 maar kunnen er niet in want het wordt gerestaureerd, langzaam komen we weer in ’n buitenwijk en gaan lunchen op ’n terras in de schaduw het is inmiddels 34 graden. Pamplona heeft nog meer kerken, maar die laten we voor wat ze zijn, het is 12.45 uur en we besluiten door te lopen naar Cizur Menor.

We vullen eerst de waterflessen en gaan op weg komen Ernst tegen en zo lopen we Pamplona uit, langs de Universiteit stad en weer ’n middeleeuwse brug. Nu nog 2 km naar Cizur Menor dit was zwaar geen schaduw en iets klimmen langs ’n nieuw aangelegd voetpad. Maar om 13.45 uur zijn we bij de Refugio waar we ’n plaatsje krijgen in slaapzaal 3, waar 5 stapelbedden staan en nog 2x ’n 1 persoonsbed met ’n onderschuifbed. De temperatuur bij het restaurant geeft inmiddels 40 graden aan, we gaan snel douchen en rusten en in de schaduw zitten en drinken, het motto voor de rest van de dag doe vooral rustig aan. Nu is het 9 uur en is het buiten vies warm er waait ’n warme wind, het is te hopen dat het vannacht afkoeld, maar voor morgen zijn de zelfde temperaturen voorspelt als vandaag 40 graden dus, ja pelgrimeren is afzien en dat doen we dus, als het over het weer gaat is het nooit goed, dus we klagen niet.

Morgen staat er 20 km op het programma naar Puente La Reina. Het wordt weer net zo warm als vandaag dus rustig aan en heeeeel veeeeel drinken.

Buenas Noches Nanda en Leo

1. john en anja:
    Hoi Leo en Nanda
    Topppie joppie in spanje beland bijna jullie einddoel berijkt ja ja het is nu erg warm in spanje wij zagen het in het nieuws maar ja jullie hebben al heel wat doorstaan regen wind mist enz enz.
    We hebben za jullie kaart gekregen .
    Stefan is zaterdag ook gearriveerd in spanje hij zit vlak bij Barcelona vakantie te vieren met Cher en schoonouders nou kanjers hou vol de laatste km veel water drinken veel sucses morgen grtjes John &Anja xxx.
  2. ger van honschoten:
    hallo leo en nanda.
    nu het warme weer maar dat is denk ik beter dan regen en wind.
    Maar 40 graden is wel erg veel.
    donderdag kaart ontvangen.
    Je begint nu ook al in het spaans te groeten.
    nu ik, doe het nog in het hollands groeten ger
  3. Irene:
    21 augustus 2011
    Succes! T was hier ook bokheet, maar wij hoefden gelukkig niet zoveel te lopen!
    Rustig aan!
    Liefs, Maik n de rest
  4. Maud:
    Dag Leo en Nanda,
    Ik ben de vrouw van Mertin(die samen met Wim loopt) en kan nu via jullie reisweblog hun pelgrimstocht volgen. Knap wat jullie vieren doen en alle andere pelgrims doen. Veel sukses en vanuit hier alle support voor jullie

Maud.