Zondag 21 augustus Cizur Menor - Puente La Reina

21 augustus 2011 - Puente La Reina, Spanje

Hallo Volgers,

Na 'n warme nacht met veel gesnurk liep om 6 uur de wekker af, na beraad hebben we dit met z'n allen afgesproken. Als de rugzak gepakt is en het ontbijt genuttigd is het 7 uur en licht, dit loopt wel zo prettig.

We gaan vandaag 1 serieuze col over van 780 mtr. hoog de "Alto del Perdón" en daar klimmen we langzaam naar toe, eenmaal op de berg weg wordt het 'n keienweg dus zwaar we komen nog door het dorp Zariquiegui op 600 mtr. en klimmen dan echt naar de top 'n pad van schouderbreedte waar we af en toe ingehaald worden door 'n mountenbiker. Op de top waait het behoorlijk en is het wat fris, maar verder schijnt de zon nog niet en is uit de wind de temp. 23/24 graden. Boven op de top staat en pelgrimsmonument van staal en we kunnen rond om kijken. Het is toch anders in Spanje, in deze streek wordt ook heel veel graan verbouwd en de stoppels staan nog op het land het dorre landschap van de foto's zijn akkers van het geoogste graan, verder komen we weer door de eerste wijngaarden.

Na de top dalen we steil weer over 'n keienweg en uiteindelijk komen we in het dorp Uterga als we dit dorp bijna uit zijn komen bij 'n auberge die koffie heeft en daar trakteren we ons zelf op, Wim en Martin komen er bij en Ernst maakt nog even 'n praatje, ook de Franzen van de slaapzaal komen langs en zo wisselen we elkaar af met rusten en lopen.

Nu wandelen we naar Muruzabal en kijken even in de kerk daar is net 'n mis bezig, we blijven 'n poosje, maar omdat we een omweg willen maken naar de kerk van Eunate gaan we toch weer weg. In Eunate staat de Kapel van Onze Lieve Vrouwe van Eunate 'n byzondere kerk is gebouwd in 'n 8 hoek binnen 'n 8 hoekige muur. De pelgrims die via de weg van Jaca kwamen in de 12e eeuw vonden hier vaak onderdak, het kerkje staat midden in de vlakte van Navarra en was 'n baken voor de pelgrims. als we bij de kerk in Eunate komen is er net 'n bus gearriveerd en dus erg druk. Maar het is 'n mooie kapel, we lopen via de Camino Aragones die uitkomt op de Camino Francés via Óbanos naar Puenta. De zon is inmiddels gaan schijnen en de temperatuur loopt direkt op naar 40 graden.

Het laatste stuk loopt door de akkers en geen schaduw, in Óbanos drinken we nog wat en komen dan aan in Puente La Reina, gelijk lopen we tegen 'n Refugio aan en dat leek ons wel wat dus, 'n kamer voor 8 personen met douche en wc en tv op de kamer en internet en dat wil wat zeggen. We hebben regelmatig internet in de refugio maar dat zijn dan computers met internet en wij kriigen niet de code of sleutel om met onze pc internet op te gaan. Nu is internet vrij en kunnen we zijn jullie weer op de hoogte houden van onze belevenissen en wij genieten weer van jullie reacties.

We gaan zo meteen Puenta even bekijken en daarna eten we van 'n buffet, we nemen 'n biertje op Erwins verjaardag want daar zijn we niet bij Erwin, nog vele jaren en volgend jaar zijn we er weer hoor.

Groetjes Nanda en Leo

1. Maurice Lemke:
    Beste Leo en Nanda!

Wat goed om te lezen, dat het prima gaat! Lopen jullie een beetje op schema of heeft het slechte weer van de afgelopen tijd de boel vertraagd?
    Het is toch een hele prestatie om de hele tocht uit te lopen.
    Ik las via het kaartje dat jullie het laatste stukje Spanje moeten doen.... vergeet je niet door te geven wanneer jullie op de eindbestemming arriveren? Ik kan dan de reservering definitief maken en natuurlijk het financiele gedeelte afhandelen!
    Veel plezier en goede moed voor jullie beiden.
    We houden contact.

Groeten uit een mistig Alkmaar,
    Maurice Lemke
  2. frans en Marion:
    22 augustus 2011
    40 graden.............pfff da's lekker puffen, maar goed om te lezen en te horen dat het allemaal goed gaat. Ik heb even gekeken en als je nog een beetje doorstapt zou het zomaar kunnen dat jullie op Nanda haar verjaardag in SDC aankomen. We hebben inmiddels Sint Nicolaas wel definitief gemeld dat jullie niet met zijn boot terugkomen en Maikel gemeld dat er een goede kans bestaat dat zij twee gebakjes extra op bezoek krijgen. Als dat zo is, dan weet ik in ieder geval waar de discussies over zullen gaan :-) Volhouden, blijven genieten en tot snel. Frans
  3. Vera & Marian:
    22 augustus 2011
    Nou,als het zo warm blijft zijn Nanda en Leo zelf ook *gebakken* voor ze dus in SDC zijn,verjaardag of niet.
    Maar alle gekheid op een stokje het is toch wel erg knap zover te zijn met al die hindernissen onderweg.
    Al eens geprobeert al die snurkers een beetje in koor te laten snurken.Heel veel sterkte met de laatste spaanse etappe dikke knuffel van ons.
  4. theo:
    22 augustus 2011
    begin september ga ik vanaf sint pied de port lopen. fijn om jullie ervaringen te lezen, ik zal er mijn voordeel mee doen:) Maar heeft de een warmte, de volgende zal wel iets anders krijgen. Over dat, snurken en zo,ik wilde oordoppen meenemen. Niet dat de anderen dan geen last van mij hebben:)
    ik zal in ieder geval in jullie voetsporen gaan treden.
    Theo
  5. José&Han:
    23 augustus 2011
    Hoi Lé&Nan! Even n reactie uit de Wogmeer want dat mocht wel weer n keer... Het schiet lekker op en we krijgen niet de indruk dat jullie er mee an zijn en deze klus "gewoon" zullen klaren dus! Geweldig hoor!
    Wij vinden het echt een hele prestatie en zullen dit wandelingetje niet nadoen! We missen alleen Lourdes nog in de route, gaan jullie daar op de terugweg nog heen? Want daar zijn wij nou juist wèl geweest en toen n schietgebedje voor jullie gedaan! Dat moet geholpen hebben. Geniet er maar van, groeten, José&Han.
  6. Martijn:
    23 augustus 2011
    Gefeliciteerd! In Spanje gearriveerd (eigenlijk een paar dagen alweer). Heel veel respect hoor. En wat een avontuur. Ik lees de verhalen regelmatig.
    Veel succes nog met het "laatste stukje"..... ;)
    Groeten,
    Martijn de Jong.
  7. piet en annie:
    Lieve pelgrims,
    We hebben zojuist jullie postkaart ontvangen: nog net verstuurd vanuit Frankrijk. We volgen jullie dagelijks. het regent hier momenteel en dus snakken we naar de zon. Kun je het je voorstellen ?
    We wensen jullie een goede voortzetting van de reis.
    Groeten van Annie en Piet Castricum