Maandag 22 augustus Puenta La Reina – Estella

22 augustus 2011 - Estella, Spanje

Goedenmiddag volgers,

Van ons rondje Puenta waren we gauw weer terug, wel de kerk bekeken die heeft ’n kruisbeeld in Y vorm en is al heel oud, de straatje zijn nauw en leuk, maar alle barretjes zijn dicht, de brug is te ver met die warmte en daar moeten we morgen toch over heen, dus terug naar onze kamer met airco het is inmiddels 41 graden.

Het buffet is heerlijk, we kregen allemaal een eigen tafel, het hoort bij het hotel en de pelgrims mogen mee eten met het buffet, dit is wat ongezelliger dan met alle nationaliteiten aan 1 tafel. Nu zaten er aan de tafel naast ons 2 hollanders (ongeveer 65/70 jr)die vanuit Parijs naar Santiago fietsen, hebben van hun vrouwen 5 weken gekregen om dit te volbrengen, alles is gepland hotels etc,zelfs de terugreis al geboekt.

Later op de kamer zijn er 2 Italianen die bij ons op de kamer slapen, 50/60 jr ongeveer, Leo heeft in z’n beste Italiaans gelijk gevraagd om ’n correspondentie adres voor postzegels de oude is nl gestopt. Dit was wel even lachen, maar hij heeft het voor elkaar. Als we thuis zijn wordt er gelijk gemailt. Deze mannen zijn in Pamplona begonnen en hebben 1 etappe achter de rug en rolde bijna van hun bed toen ze hoorde dat wij al dik 2600 km hebben gelopen.

Vanochtend bleek het te hebben geregend, maar toen we weg gingen was het droog, eerst Puenta La Reine dwars door gelopen en bij de oude brug gekomen. Hier komen we Marijke weer tegen die hebben we ’n paar dagen niet gezien, maar dat kan zomaar op de Camino. Na wat foto’s verder op weg naar Mañeru, dit moet over’n nieuw tracé ivm de nieuwe autoweg die er is gekomen. Het laatste stuk in flink steil maar we komen weer boven en we draaien gelijk van Mañeru af en lopen naar Cirauqui maar we kunnen het ook al zien liggen ’n prachtig Spaans dorp op de top van de berg gebouwd, het is er schoon en we moeten dwars door de nauwe straatjes naar de andere kant van het dorp, dat deden de pelgrims vroeger ook, de dorpen die we vandaag tegen komen hebben allemaal ’n oude pelgrims oorsprong en zijn op sterfen na dood, maar na de opleving van de Camino is de economie er flink gegroeid.

Na het dorp komen we op ’n stuk Romeinse weg die eindigd bijna op de nieuwe snelweg, maar ze hebben hem intact weten te houden zo liggen de 1e eeuw en de 21 eeuw dicht naast elkaar. Via ’n nieuw gebouwde tunnel lopen we onder de snelweg door en komen over ’n Middeleeuwse brug, de zon schijnt inmiddels en ondanks het windje loopt de temperatuur weer aardig op. We lopen naar Lorca daar komen we binnen bij de kerk en ook dit plaatsje lopen we dwars door van oost naar west, want na Puenta lopen we niet meer naar het zuiden maar naar het westen. Na Lorca komt Villatuerta en dit plaatsje heeft in het deel waar de route door heen loopt div. parkjes en pleinen aangelegd met bomen en banken en water tappunten. Zo komen we inmiddels weer in de volle zon langs ’n fabriek en ’n saai stukweg in Estella aan. Direct na de brug staat de refugio al, niet zo luxe als gisteren maar met meerdere slaapzalen, we vinden in slaapzaal 3 nog ’n stapelbed vrij dus slapen we bij elkaar. 8 stapelbedden op zaal met 2 douches en 2 wc’s. Beneden ’n grote keuken annex eetzaal en ’n tuintje met terras en waslijnen dus alles weer bij de hand.

De temperatuur is niet zo hoog als gisteren, maar 35 graden is hier ’n normale temperatuur in augustus hoorden we vandaag, we wennen er wel aan en anders lopen we maar iets kortere etappes.

Morgen weer verder groetjes Nanda en Leo

PS, Leo vraagt bij elke bakker om pepernoten en marsepijn, maar ze kijken hem wat glazig aan en begrijpen hem niet.

1. ger van honschoten:
    23 augustus 2011
    Die vraag aan de bakker om pepernoten en marsepijn komt dat door de warmte of is het slijtage bovenin .
    groeten ger
  2. Dory:
    23 augustus 2011
    Als jullie de pepernoten hebben gevonden, nemen jullie die dan mee naar Nederland?. Dan moet je wel iets daar achterlaten anders wordt het gewicht weer te veel. Geniet verder van het mooie weer. wij hebben het hier niet en het komt ook niet, maar vooral nog veel mooie kilometers, gr. Dory
  3. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    23 augustus 2011
    Hallo Nanda en Leo, nu wat de hitte betreft lijden wij met jullie mee. Het was hier tegen de muur vandaag, dinsdag 47 graden. Wij gaan 2x per dag zwemmen. Het zwembad is een goede investering gebleken. Ik hoop dat jullie, in deze hitte ook ergens tegen een "piscina de natación" aanlopen. Dat maakt de hitte dragelijker. Jullie krijgen zo veel contacten over heel Europa, leuk hoor. Spanje is een prachtig land en al lopend zie je er veel van.
    In gedachten zie ik jullie al zitten op de treden van de Kathedraal, dus het zit in het verschiet.
    Veel schaduw met mooie vergezichten toegewenst van Thomas en Catherine.