Vrijdag 26 augustus Ventosa – Santo Dominco de la

26 augustus 2011 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

hallo allemaal,

Gisteren na ’n tukkie lekker buiten op het terras wat gedronken, met Wim, Martin en Cristian ( uit Trier), later met z’n allen wat het pelgrimsmenu gegeten, dit werd wat snel achter elkaar opgedient maar we hebben rustig zitten nabomen, zodat we pas om half 9 terug waren, en dat is bijna bed tijd.

Vanochtend was het om 7 uur nog niet licht, maar we het was zwaar bewolkt en toch op weg, het was te doen om half 8 begon het te regenen en dit duurde tot 9 uur, ondertussen moesten we klimmen van Ventoza (600 mtr.) naar de top van de Alto de San Anton (740 mtr.), waarna we daalden naar Nájera, bij de buitenwijk van deze stad zagen we ’n overdekte bank zodat we toch op tijd de rugzak af konden doen, dit is vooral s’morgens belangrijk want als we te lang doorlopen moeten de rustpauzes de hele dag korter op elkaar volgen.

We lopen om half 10 Nájera weer uit, we hebben de kerk bezocht maar er branden geen licht en dat is donker om wat te zien. Verder nog wat rond gekeken en op weg naar Azofra we liepen eerst door ’n dennebos en later door de wijngaarden de grond is heeft hier weer ’n rode kleur en de bergen zijn kale rotsen. De weg is lastig veel keien, we klimmen en dalen door en opeens is daar Azofra (580 mtr) hier is net ’n buslading Oostenrijkers weg om te lopen, wij drinken hier koffie, maar als we later na 1,5 km langs de snelweg moeten lopen gaat de groep Oostenrijkers weer in de bus. Het is nog 8 km naar Cirueña allemaal over ’n keienweg, de zon schijnt inmiddels en er waait ’n stevige wind en die hebben we tegen. Het is zo’n 25 graden.

Eenmaal bij Cirueña lopen we langs ’n golf terrein en ’n splinternieuwe wijk, hier staan bij ’n groot sportterrein voor div. sporten bankjes we eten er ’n broodje. We lopen regelmatig met Wim en Martin maar zo ook weer alleen, er zijn vandaag niet zo veel wandelaars op weg behalve die Oostenrijkers dan. Na Cirueña hebben we nog ’n stevige klim naar 730 mtr. inmiddels weer op ’n keienweg,( ik begin m’n oude schoenen te missen want met die schoenen had ik van die keien minder last), het is nog 5 km naar Santo Domingo we zien het al liggen, maar later is het ook weer weg, zo heuvelachtig is het landschap. Maar om half 3 hebben we 31 km afgelegd en slapen we bij de zusters van de Cisterciënzerabdij van de Anunciatión. Kleine kamers met 3 bedden met als deur ’n stuk vitrage, er zijn nog meer Hollanders buiten Wim en Martin nog 2 mensen uit Brabant. Hopelijk gaat internet lukken vandaag, maar we gaan ook nog de stad bezichtigen.

Frans nog ’n hele fijne verjaardag, we hebben al gebeld en we drinken ’n Rioja wijntje op je want morgen lopen we deze streek al weer uit.

Groetjes Nanda en Leo