Vrijdag 8 juli - Arfeuilles - Lavoine

8 juli 2011 - Lavoine, Frankrijk

Hallo allemaal,

Toen we gisteren zaten te eten kwam de groep kinderen thuis, sommige stelden zich netjes voor andere zeiden niets, nu schijnt engels in Frankrijk tegenwoordig een verplicht vak te zijn, dus durfden er een paar te vragen waar we vandaan kwamen en waarom we daar sliepen. Zij moesten nog eten, dus toen wij klaar waren zijn we naar onzekamer gegaan om plaats te maken voor hun. Het was een groep moeilijk opvoedbare kinderen uit Le Puy, maar de leiding had ze goed in de hand, het ging er gediciplineerd aan toe.

Vanochtend toen wij om half 8 beneden kwamen sliep alles nog, omdat hun slaapzalen aan de keuken grensde deden we erg zachtjes, ik thee zetten, Leo naar de bakker voor onbijt, de lunch en het avondeten, zouden we in Saint-Clément kunnen kopen, de laatste mogelijkheid voor boodschappen vandaag, we zijn dan ongeveer op de helft van de dag etappe, dat scheelt dus sjouwen.

Arfeuilles uit is gelijk stevig klimmen en dat blijft eigenlijk de hele dag zo ons hoogste punt vandaag was 1070 meter en we starten in Arfeuilles op 539 meter hoogte, daarna via Montmorillon en Charguéraud, Bodière naar Saint-Clément, flink door gelopen zodat we er voor 12 uur zouden zijn, dat lukte net, maar bij de winkel gekomen staat er een bord Vendredi Fermé (vrijdags gesloten), hebben wij weer , wat eten we nu vanavond? En wat morgenochtend, of morgenmiddag? omdat de bar wel open is, eerst nog maar even koffie, ze verkochten ook sandwich, dus die maar besteld, dan is wat er nog in de rugzak zit voor vanavond en morgenochtend.

Tegen éénen aan de laatste klim begonnen, we waren alweer flink gedaald naar Saint Clément, dus moesten we er weer stevig tegen aan en allemaal door het bos 4 uur lang, het viel niet tegen, de paden waren goed begaanbaar, al lag er hier en daar nog wel een stevige plas in het pad van de regen gisteren.

Ongeveer op de helft stuiten we op een nieuwe grindweg en wat bleek, deze was aangelegd vanwege 8 joekels van windmolens boven op de berg, eerst liep het wel prettig maar later werd het erg saai en klimmen op de weg is zwaarder dan in het bos, we stijgen door naar 1070 meter en dalen dan af naar Lavoine (892 mtr), het is inmiddels 4 uur als we daar aankomen. We wilden wel even een stoel en wat drinken, maar de Auberge in het dorp was dicht vanwege gebrek aan personeel, dan maar aan de picknick tafel wat gedronken, mijn stille hoop, dat hier nog wat te koop zou zijn bleef een droom, dan maar door naar de Gite, nog een half uur stijgen, we slapen vannacht in een skihut (930 mtr), buiten het dorp dus, in het boekje stond nog een Auberge “400 meter voor de Skihut”, maar zou vrijdags en zaterdags gesloten zijn.

Maar tot onze verbazing was de auberge open en moest je reserveren als je er wilde eten, dat wilden we dus direct doen, maar onze verbazing werd nog groter toen de chef aanbood om diner en ontbijt af te leveren bij de skihut, nou dan hoefde niet meer weg we hadden nl. wel een beetje het end in de bek.

Om 7 uur zou het diner gebracht worden, we waren net klaar met douchen en daar was het, vooraf pate met een zoete uien chutny, een stoofpotje van knieschijven met uitjes en champions, een schaal aardappelparten in spek gerold, soesjes gevuld met pudding en vanillesaus, franse kaas, met een karaf wijn, een zak met kleine broodjes, jus orange, theezakjes, jam, boter en suiker.

De oven aan gezet voor de aardappelen, het vleespotje op de electrice plaat, de tafel gedekt en aan de paté begonnen, het was allemaal heerlijk, eigenlijk te veel, dus nog kaas en paté voor morgen en de soesjes bewaard voor straks bij de koffie en nu uitbuiken op bed.

Zo zie je maar weer, de dag had een heel goed einde , onze eerste bergetappe viel niet tegen, al zijn we nu wel moe, morgen maar 18 km al moeten we wel een berg over van 1287 meter hoog en slapen we op 625 meter. Hopelijk het zelfde weer als vandaag ongeveer 23/25 graden.

En misschien ook weer internet.

Bonsoir Nanda en Leo

PS

Paul van harte gefeliciteerd met je verjaardag ik heb een sms gestuurd naar je vaste telefoon maar weet niet of hij aan komt?. Want ik heb je 06 niet bij me.

1. frans en Marion:
    9 juli 2011
    he Pelgrims, 3 dagen niets gehoord, we zaten al in zak en as, maar gelukkig lopen jullie niet in zeven sloten tegelijk. Klinkt allemaal nog lekker, gaat allemaal chocotop zo te horen, prachtig. Groeten uit zonnig Hillegom en loopze
  2. Joop Nota:
    9 juli 2011
    Hallo Nanda en Leo
    Allereerst Leo nog gefeliciteerd met je verjaardag. Fijn dat jullie Gabe en Guusta hebben getroffen, even lekker bijkomen!Na nog een best pittege, maar mooie, week gelopen te hebben naar Bourges, zijn we zondagavond thuis gekomen. Cora en Judith,de twee meiden uit Haarlem, fiesten afgelopen week de elfstedentocht en zijn donderdag bij ons geweest theedrinken.We zien op de foto's wel dat jullie het behoorlijk zwaar hebben, met de hoogte verschillen. Zorg goed voor jullie zelf, anders moet ik het keteltje maar opsturen met de gasbrander.
    Groetjes Joop en Akke.