Zaterdag 23 juli Espalion - Massip

24 juli 2011

Ici,

Gisteren geen internet in de Gite maar een rondje door de stad, wat bezichtigt en op een terras toch internet, er was muziek op het plein om 9 uur maar om half 10 begon het maar we waren het zat, de terrassen rondom gingen dicht en van staan krijg je stalbenen, dus terug naar de Gite, ook het vuurwerk om 11 uur hebben we niet gezien wel gehoord.

Om 7 uur was het ontbijt en om 8 uur liepen we langs de Lot, kwamen we gisteren allemaal bekenden tegen, vandaag nog niemand te zien, na zo 'n 3 kwartier liepen we Jean Pascal tegen het lijf en werden we weer op z'n Frans begroet. Ik heb eerst z'n naam gevraagd, want we zien hem nu al de hele week, weten war hij woont en tot waar hij loopten dat is Figeac.

De route begon makkelijk vandaag wat vlak en op asfalt zo komen we bij de kerk Saint Pierre van Bessuéjouls (325 mtr.) deze kerk heeft nog een kappel en een klokkentoren uit 1100, vanaf de kerk lopen we naar beneden en gaan een beek over, direct daarna via een bospad van bruinrode aarde en stenen, stijl omhoog het dal van de Lot in, naar het gehucht Le Griffoul (480 mtr) en daarna slingerend omlaag naar het gehucht Trédou met het kasteel van Breauregard.

Hierna lopen we een poosje vlak van de ene bergkam naar de andere en stijgen weer naar het gehucht Verrières (324 mtr.) het is inmiddels half 11 en we vinden een bankje om koffie te drinken. Jas weer aan want als je zit wordt je koud want van al dat klimmen krijgen we 'n natte rug. Hierna lopen we weer over de weg langs de Lot , maar moeten dan een bergweggetje in omhoog om een bocht van de Lot af te snijden, eenmaal weer terug op de weg zien we Estaing liggen het kasteel steekt er hoog boven uit, de rivier de Lot heeft aan beide zijde van de oever een weg aan de ene kant een snelweg en aan onze kant een prov. weg waar niet veel verkeer rijdt, ook staat er een strook beplanting met bomen we moeten een steil trappetje af waarvan de leuning stuk is om een mooie foto van het kasteel te kunnen maken .

Dan komt de oude brug in zicht en al gaat de route langs Estaing wij gaan het bekijken een prachtig oude stadje met gebouwen uit de 15e eeuw, de Franse president Giscard d'Estaing stamt af van de stichters van deze stad, het heeft ook een prachtige kerk die we uiteraard bezocht hebben en 'n kaarsje hebben opgestoken bij het beeld van St.Jaques, we hebben nog een stempel gehaald van deze historische stad en deze moest in ons nieuwe pelgrims paspoort want de 1e is vol.

We lopen terug naar de route en zien inmiddels alle mede pelgrims ook de stad bezoeken, we volgen de Lot nog een poosje maar dan gaan we een zijdal in en stijgen langzaam maar met stijle bochten naar het gehucht Montegut (432 mtr.) maar toen we dachten dat we het hadden gehad kwam de volgende berg, er kwam geen eind aan we moesten naar Fonteilles (640 mtr.) Maar in een bocht in de weg achter wat bomen in het gras hebben we eerst maar brood gegeten, want Leo zocht een grote steen of bankje maar dat kwam niet. Even later bijna op de top telde de GPS 2000 km.

Na Fonteilles dalen we weer naar verschillende boerderijen, maar er tussen in stijgen we weer en dat moet ook want de stad Golinhac ligt op 655 mtr. we slapen niet in Golinhac zelf maar in een gehucht ervoor Massip. Moeten we morgen de 2 km inhalen. Vandaag 26 ipv 28 en morgen 23 ipv 21 km mooi verdeelt toch? De Via Podiensis is niet saai alle soorten wegen komen we tegen en we lopen door gehuchten en plaatsen, de etappe plaatsen hebben altijd de meeste faciliteiten, om eten hoeven we niet meer verlegen te zitten en vandaag in het gehucht Massip wordt er weer voor ons gekookt. Stephan de kok heeft zich inmiddels voorgesteld en het ruikt al heerlijk.

Morgen horen jullie of het heeft gesmaakt. groetjes Nanda en Leo

1. tineke en joop:
    24 juli 2011
    hallo Leo en Nanda,

Nog steeds geniet ik van jullie reisverslag.
    Ik bewonder jullie doorzettingsvermogen wanneer ik lees van al die beklimmingen en stenen en bomen op de weg. Ook bedankt voor de felicitatie voor mijn verjaardag. We hebben er eentje (?) genomen op jullie gezondheid. groetjes, tineke en joop hazeu