Zondag 24 juli - Massip-Conques

24 juli 2011 - Conques, Frankrijk

Hallo volgers,

Stephan heeft heerlijk gekookt, we hadden eerst een salade, met van alles er door heen en of we flink willen eten, want hij had op 9 gerekend maar er hebben er 2 afgebeld. Toen een stoofpotje met vlees en kastanjes en groenten, als toetje een schaaltje kwark met abrikozensap en 'n stuk appeltaart naar het recept van z'n grootmoeder die nu 78 jaar is. De wijn kan bleef hij vullen tot iedereen niet meer hoefde. Je begrijpt uitbuiken was weer nodig.

Vanochtend om 7.15 ontbijt en geen stokbrood maar grote sneden brood met 8 soorten eigen gemaakte confituren want jam mag je dit niet noemen heerlijk.

Er was regen voorspeld en dat zou dan de derde zondag op rij zijn dat we in de regen weg gingen, maar het was droog wel koud maar droog, en de route liep direct door het bos hevig klimmen, wij gelijk een natte rug, maar de knieën lopen eerst liever gewoon warm. We waren al snel in Golinhac en waren blij dat we de gite ervoor hadden genomen, want het was een dorp van niets. We daalden pittig via Campagnac, (593 mtr.) Le Soulié (420 mtr.) naar Espeyrac (369 mtr.). Hier wat inkopen voor de lunch gedaan en koffie gedronken. Toen weer stijgen naar Sénergues (506 mtr.) hier hadden ze een tournooi van een speciaal spel, met grote houten ballen (soort bowlingbal) en een dikke stok 40 cm lang en ’n cm of 8 dik, moeten ze ’n stuk of acht grote lucifers (daar lijken ze op, ze hebben ook ’n rode kop) 10 cm dik en 50 hoog omgooien dit wordt gespeeld op een gladde zandbaan. We hebben even staan kijken, maar hebben de route weer hervat we moesten nog 8 km lopen.

We lopen afwisselend op de weg en door het bos of langs de akkers, komen nog een heel nat stuk tegen, maar we wisten de voeten droog te houden. In het gehucht Fontromieu, gaan we richting Saint-Marcel (560 mtr.) hier staat nog een mooie kapel, nog even over het asfalt, en dan komt het toetje van vandaag, nog 3 km te gaan en 300 mtr. dalen over een keienweg. Heftig maar het venijn zit toch altijd in de staart.

Maar als beloning komen we in Conques, we verwachten een grote stad maar het is iets byzonders, ga er kijken en ervaar het zelf, doe wel goede schoenen aan, het heeft nl. hele stijle straatjes met plaveisel uit de tijd van voor Christus en zo ziet het er helemaal uit, je komt ogen te kort. Wij hebben eerst onze rugzak bij de fraters gebracht, want dat loopt zoveel lichter. De indruk van dit stadje kan je niet beschrijven, maar moet je zelf ervaren.

Veel Franse pelgrims lopen tot hier het ligt 200 wandel km van Le Puy en heeft een goede treinverbinding met de rest van Frankrijk dus een echte etappeplaats. Wij gaan nog even rondneuzen mischien komen we ’n internet verbinding tegen.

Groetjes en tot morgen Nanda en Leo

1. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    24 juli 2011
    Hallo Nanda en Leo, Conques staat genoteerd, leuk om eens een tochtje naar te maken. Ligt op ongeveer 1,5 uur bij ons vandaan. Ik zat deze week 2x in Figeac, geen bijzondere stad. Die kleine dorpjes of de tijd heeft stilgestaan, dat zeggen wij ook altijd. Gelukkig vandaag wat beter weer, hier ook. Vanmiddag zelfs mijn lakens buiten gedroogd, dat mag in de krant de laatste weken. Geloof het of niet dit weer hebben wij voor het laatst gehad 9 jaar geleden. Ook toen bleef het regenen. Als ik een goede loopmaat kan vinden dan ga ik ook. Ben zo enthousiast door alles dat jullie meemaken, geweldig, een grote levenservaring rijker. Moet uiteraard wel iemand zijn met humor en een goede loper. Dus dat wordt zoeken, misschien naar een speld in de hooiberg? Volgende week gaat het wisselend beter worden, we hebben net gekeken op " Meteo France". Over een week komen er hoge temperaturen, dus zeg maar heet!! Meestal zo een 35 graden of meer, wordt dan zeker vroeg lopen!! Fijn dat jullie, ondanks de regen toch zo van alles hier genieten. Ook wij doen dit, zelfs na 12 jaar nog steeds.
    Heel veel loopplezier en goede benen gewenst van Thomas en Catherine,
  2. john en anja:
    24 juli 2011
    Hoi Leo& Nanda nog steeds alles naar het zin bij jullie in zwerver wandel land wat een prachtige fotos die laatste ik zou zo wel die kant op willen komen .Het weer is hier pet vandaag de hele dag regen het lijkt wel herfst; vandaag heerlijk gegeten in ijmuiden visrestaurant mn ouders zijn 58 jaar getrouwd wat een tijd he nou toedeloe ik hoop dat jullie morgen mooi wandel weer hebben beetje zon kan geen kwaad ik ga weer duimen dag kanjers john& anja xxx.