Maandag 25 juli Conques - Livinhac-le-Haut

25 juli 2011 - Livinhac-le-Haut, Frankrijk

Hallo,

Gisteren internet vanaf 'n terras, zitten we daar komen alle bekenden langs waar we de laatste 10 dagen mee hebben gelopen, geslapen en/of gegeten hebben, met de hele groep nog wat gedronken de meesten waren klaar en hadden 200 km gelopen vanaf Le Puy, al of niet getraint, maar het was zwaar vanwege de vele regen. We sliepen en aten allemaal in de abdij, dus om 7 uur met z'n allen aan tafel, lekker gegeten en het was heel gezellig, daarna met de meeste naar het avondgebed in de grote kerk en dat werd voor ons toch wel heel byzonder er was een boekje voor iedere pelgrim in de taal van z'n vaderland, ook in het Nederlands en werden we toe gesproken in het Nederlands dat is zover van huis in eens emotioneel. Later hebben we deze pater nog even gesproken, hij zocht ons op na afloop. Het was een pater uit Heeswijk die 3 weken in Conques is. Zo werd het 'n dag die we nog lang zullen heugen.

Vandaag om 7 uur ontbijt, veel nieuwe gezichten, maar dat zullen ook wel weer bekenden gezichten worden want veel lopen toch de etappe uit het boekje en zo komen we allemaal aan het eind van de dag weer in dezelfde plaats aan. Vannacht heeft het geregend, maar als we gaan lopen is het droog, het stadje uit komen is al een toer van weg het steilen dalen, Conques ligt op 271 mtr. en heeft ook in de stad geen vlakke straat, eenmaal op de route lijken we echte bergbeklimmers vanwege het steile klimmen, ik ben blij met m'n stok en Leo gebruikt handen en voeten, langzaam aan dan gaat het goed, opeens komen we 'n kapelletje tegen en hebben daar uitzicht over Conques.

Dan klimmen we weer door naar 612 mtr. we hebben dan 4 km gelopen, je begrijpt 400 mtr klimmen in 4 km is heftig, als we op hoogte zijn krijgen we ’n asfalt weg en die houden we tot Noillac, het miezert inmiddels, dus binnen koffie drinken, als we weer lopen komen we een kapel tegen van Saint Roch, die wordt in deze streek zeer vereerd, de legende zegt dat hij op weg naar Rome veel mensen die de pest hadden heeft verpleegd en op de terugweg van Rome kreeg hij het zelf, hij is toen door een engel verzorgd en een hond kwam hem iedere dag brood brengen. Na z’n dood werd hij uitgeroepen als schutspatroon tegen de pest, hij wordt vaak afgebeeld als pelgrim met schelpen op z’n kleding, z’n littekens van de pest tonend samen met ’n hond. Wij komen vandaag 3 Rochuskapellen tegen de laatste vind ik de mooiste.

Deze laatse ligt na de stad Decazeville, een grote stad met veel staal en kolen industrie, ondanks dat we deze stad al van ver zien liggen, dalen we steil de stad in en gaan we steil de stad weer uit. Ik denk nu zo als je komt in de stad zo verlaat je hem ook. Het regent inmiddels stevig door, in de stad wat gegeten en op naar de 3e Rochuskapel. Hier kwamen we andere wandelaars tegen, allemaal even opdrogen, want ondanks de regen was de temperatuur niet echt koud. Het is ’n mooie kapel en ’n Frans opaatje gaf uitleg over de beschildering, maar Frans verstaan we niet, dus lopen we maar door, het laatste stuk was weer dalen en inmiddels was het glad, ik denk ook dat wij te schijterig zijn want we worden ingehaald door Fransen en die lopen pittig door, maar ook wij bereiken weer de rivier de Lot, gaan de brug over en zijn in Livinhac-le-Haut op 353 mtr. dit heeft een laag en hoog gedeelte en wij slapen in het hoge gedeelte tegenover de kerk. We koken allemaal zelf want de supermarkt is open maar verder is alles op maandag dicht hier in de stad. Wij eten minestronesoep met de sandwiches die we voor vanmiddag hadden gekocht maar niet hebben gegeten en yochurt toe.

Morgen gaan we naar Figeac, en daar beraden we ons of lopend of als rustdag met de trein naar Rocamadour gaan, of misschien is trein of bus wel helemaal niet mogelijk en moeten we lopen. We gaan ons er over informeren, de slaapplaats in Figeac is geregeld door bekenden van vorige week die Figeac als finisch plaats hebben.

Tot morgen Nanda en Leo

1. frans en Marion:
    27 juli 2011
    Hoi Pelgrims, groot gelijk dat jullie de long and winding road even onderbreken voor een vakantiedag. Jullie hebben van Catherina en Tom gehoord dat er heerlijke kaas tre verkrijgen is dus, leef je uit. Volgens mij is het echt het schema van de Tour de France, jullie lopen net als de renners voor op het allersnelste schema. En Sinterklaas had zich er zo op verheugd dat jullie met hen zouden terugvaren naar Nederland. Nou wij beginnen jullien al aardig te missen, dus ehhhh loop maar lekker door.
    Tot de volgende update en veel plezier