dinsdag 17 mei - Maaseik-Sittard

17 mei 2011 - Sittard-Geleen, Nederland

Hallo allemaal,

Vannacht goed geslapen werden door de wekker gewekt, ontbijt in de lerarenkamer want in het oude klooster zitten een school en een dienstencentrum. Nog 2 zusters van de liefde uit Tilburg maken deel uit van de orde, en deze zijn allebei in de tachtig.
Vanuit het centrum van Maaseik zaten we zo weer op de route, en gingen de maas over "de maas is hier niet die grootte rivier zoals wij die kennen, ook weinig scheepvaart, dit gaat allemaal door het Julianakanaal." Door een waterwingebied naar Roosteren, en via Kokkelert weer door het land naar Visserweert, dit is een dorpje met beschermt dorpsgezicht, maar wij vonden het niet byzonder, verder naar IIIikhoven en Papenhoven, allemaal erg afwisselende paden, dijkjes, landweggetjes en dorpjes, allemaal verschillende huizen typen, zo heb je wat te zien onderweg.
Na Papenhoven waar we maar weer een terras van een dicht koffiehuis hebben ingenomen om koffie te drinken,gingen we richting Julianakanaal daar hebben we ook een poosje langs de dijk gelopen. hier veel scheepvaartverkeer, grootte boten zo vlak voor de schutsluis deze moesten we nl. over. Dit schudden wouden we wel eens van dichtbij bekijken want het was een heel hoogte verschil, maar er wordt onderhoud gepleegd en door de steigers konden we er niet dichtbij komen.
Na de schutsluis kwamen we in Born een dorpje zonder echte oude kern, door naar Limbricht, hier staat een kasteel hebben we even gekeken maar alle horeca was dicht, het oude binnenhuis was een bedrijf, en de  oude kapel konden we ook niet in, jammer want er stond in het route boekje dat het unieke gewelfschilderingen bevatte, toen maar door naar Sittard.
Hier door waren we vroeg op ons logeeradres, boven het parochiehuis van de Johanneskerk, onze rugzakken neer gezet, thee gedronken en naar de markt van Sittard, inmiddels was de zon gaan schijnen dus lekker in het zonnetje een biertje, alle bezienswaardigheden bekeken en gegeten.
Een heerlijke dag, als de zon schijnt hebben we echt een vakantiegevoel, maar als het, zo als vanochtend, somber en soms nat is, is het reizen te voet, niet minder interresant, maar je loopt anders als de zon schijnt.
Hopelijk kunnen we van de hospita nog een kopje koffie krijgen, anders houden we het maar bij water.
Morgen naar Voerendaal dan hebben we het Grensmaas gebied weer verlaten, en zijn we in het Mergelland aangekomen.

Dit was het weer voor vandaag tot morgen groetjes Leo en Nanda

1. Marion Hofland:
    17 mei 2011
    Hoi Leo en Nanda!
    Wat zijn jullie al ver zeg! en wat maken jullie al veel mee, haha en dat allemaal nog gewoon in het nederlandse. Ik heb nog niet alles gelezen, maar ben het wel van plan. De berlijn groep is inmiddels gestart met trainen( ik zit helaas met een nare blessure, maar heb wel goede hoop dat het nog gaat lukken!)dus hier gaat ook alles gewoon door! Geniet van het wandelen en maken van mooie herinneringen en ik blijf jullie volgen!! Groetjes Marion
  2. john en anja:
    17 mei 2011
    Hoi Hoi Leo en Nanda
    Nog ff en jullie zijn in Maastricht, daar kunnen jullie aan de limburgse vlaai met koffie een heerlijk vooruitzicht en dat hebben jullie dik verdient erg leuk dat jullie het zo fijn hebben en dat het goed mag blijven gaan!!!! Een gezellige wandeldag morgen met hopelijk wat meer zon wij groeten jullie john en anja .
  3. Marion van der Riet:
    18 mei 2011
    Hallo wandelaars,

Blijft leuk jullie verhalen.
    Maar wat een mooie omgeving op de laatste foto's
    Het is denk beter dat jullie theedrinkers worden:)
    Voor de koffie komen jullie steeds van een kouwe kermis thuis. Ik hoop dat het weer mee blijft werken
    want het is idd zo dat als de zon schijnt het anders is.
    Fijne wandeldag vandaag en morgen en dan vrijdag Maastricht. Daggie rust zondag de zegen en dan gaan jullie de grens over op naar een nieuw avontuur.