Dinsdag 19 juli - Le Rouget - Aumont-Aubrac

19 juli 2011 - Aumont-Aubrac, Frankrijk

Hallo,

Het is toch wel mooi hoor in die Gites, je belt begin van de middag meldt je aan om te slapen en te eten, dan kom je krijg je een biertje, staat er een blik koekjes voor de lekkere trek, ook koffie en thee of chocolademelk kan je nemen en je gaat je eigen ding doen, douchen, kleding wassen, je bed klaar maken, reisverslag schrijven, lezen, slapen enz. komt om 7 uur de vrouw des huizes met eten voor 11 personen en eerst betalen (29,00 euro pp) en stempelen.

Ondertussen dekken de pelgrims de tafel en bestaat ons diner vanavond uit, een stuk quiz (lijkt op pizza maar toch anders), dan een plak pate, met 2 plakjes salami met een augurk, een stoofpot van kalfsvlees, met aardappelen, wortelen en andere groenten, daarna div. soorten kaas zoals gewoonlijk en als toetje een soort taart van pruimen en koek of zo,een ovenschaal vol en daarbij rode wijn. De stoofpot, kaas en taart kregen we niet op. Bij het ontbijt van ochtend de rest van de taart en op het brood heb ik liever kaas dan jam, dus vind ik het niet erg als er kaas over is.

Na het eten met z’n allen aan de afwas, opruimen en koffie zetten, de boer kwam net voor het eten nog met 2 jonge mensen (18/20 jr) die in de tent zouden slapen, maar omdat het maar 5 graden zou worden vannacht met veel regen vindt hij dat geen goed idee, er is nog 1 bed over en een 1 matras voorhanden of wij het erg vinden om in te schikken zodat ze binnen kunnen slapen.

Nu is er een groep van 5 waarvan er 1 bij ons op de kamer ligt, die legt het matras bij z’n vrienden op de kamer en kunnen die 2 jongenlui bij ons in het stapelbed. Alles opgelost.

S’morgens met het ontbijt gaat het net zo, de Fransen gebruiken geen bord maar een grote soepkom als kopje en eten hun brood soppend daar boven, de een zet koffie, de ander thee en als je klaar bent was je je eigen spullen af en gaat weg. Om kwart over 8 weg, de boer was aan het melken in de stal er naast nog even bedankt voor de goede zorgen en weg zijn we, het was droog op dat moment, maar daar bleef het ook bij, we hadden de poncho’s aan getrokken tegen de kou en de regen kon je grijpen.

Eerst opweg naar St.-Albain-sur-Limagnole (950 mtr), dus dalen maar in de dorpen zelf daal je meestal nog het meest en het stijlst. Nu beginnen we aan de route van vandaag eerst het gehucht Grazères-Marges (922 mtr) dan Cabanes-Planes (1034 mtr), waarna we weer dalen naar Les Estrets (940mtr.) hier gaan we een rivier over “de Truyère”, deze wordt beschouwt als de natuurlijke grens tussen het bergland van de Margeride en de Aubrac. Daarna gaan we weer klimmen naar de hoogvlakte, en bereiken ‘n weg op 1096 mtr., we gaan deze weg weer af en dalen langzaam naar Aumont-Aubrac.

Dit is een wat groter stadje en we zijn hier om half 2, zoeken de Gite, deze is wat professioneler en niet zo gemoedelijk als gisteren, maar wel wat luxer, we hebben een 2 pers. kamer en een eigen douche/toilet, ook is hier een wasmachine, waar ik na het douchen gauw een was in stop. Het was vandaag wel koud 12 graden met een harde wind en we hebben het niet droog gehouden. Omdat we vroeg waren eten we ons broodje in de eetzaal van de Gite, daar gaan de beheerders net eten en wij krijgen ook een glaasje wijn, ze vertellen dat we vanavond Aligot eten, dit is een streekgerecht van aardappelen met kaas, lekker voedzaam.

Nu is het half 6 en alle bekenden van de laatste dagen zijn weer binnen ook een 75 jarige Italiaanse dame die in haar eentje loopt, we spraken haar in Le Puy aan het ontbijt voor het eerst zij is daar gestart, maar ik weet niet tot waar ze loopt ik zal het vanavond eens vragen.

Morgen voert de route over het plateau van de Aubrac naar Nasbinals met bergen tot 1234 mtr. we gaan dan meer zuid-west waards richting Spanje en schijnen mooi weer te krijgen, ik hoop het zo want als je zo hoog loopt, krijg je dan het idee dat je de hele wereld kan overzien.

Hopelijk ook in Nederland mooi weer, vooral voor de 4 daagse lopers.

Groetjes Nanda en Leo

1. erwin:
    19 juli 2011
    Doen jullie niet teveel van deze korte routes,want anders zijn jullie natuurlijk nooit eind augustus terug????
    We duimen voor beter weer. Hier is het ook niet alles.......
  2. anki:
    19 juli 2011
    Hoi hoi
    wat gaan jullie nog steeds als een speer. Complimenten. Jullie worden wel op de proef gesteld met al het slechte weer. Maar hopelijk staat daar tegenover dat je een prachtige belevenis hebt waar menig echtpaar jaloers op kan zijn.
    Ga zo door we genieten van jullie verhalen.
    a bientot et bonne route.
    KNUS Anki
  3. bep en dik keizer:
    20 juli 2011
    Jullie zijn wel super 'bikkels' hoor!!!! Wij maar denken dat het het in Zd Frankrijk altijd mooi weer is!! Hier is het inmiddels weer prachtig weer (w.s. plaatselijk, maar wij hebben het!) Geniet van de toch, ondanks de regen, wij genieten van jullie verhalen.
    groetjes,
    bep en dik