Maandag 18 juli - Saugues-Le Rouget

18 juli 2011 - Le Rouget, Frankrijk

Hallo allemaal,

Gisteren sliepen we in een soort jeugdherberg, hier werden ook jeugdkampen gehouden, met eten was er een zaal vol jongens, een tafel van 12 met Fransen, en aan onze tafel zat nog een Duits stel en een Franse dame van 65 jaar. Sla vooraf toen grote macronie met vleessaus, daarna div.soorten kaas en meloen toe en een wijntje daarbij. Al deze mensen lopen geen van allen naar Compostella, maar een stuk van de route.

Om half 9 moeten we uit de gite zijn, dus om half 8 waren we beneden om te ontbijten, we waren de laatste, maar wij hadden de rugzakken al mee naar beneden, dan eerst naar de bakker, nog even het stadje door en de route opgezocht, het is een lange etappe 33 km, we denken niet dat we hem helemaal uitlopen. Het is zwaar bewolkt wind en koud en droog, maar als we een km op weg zijn begint het te miezeren, er was ook een regenboog waar we het begin en het eind van konden zien, omdat de lucht waar we naar toe liepen blauw was, hebben we de poncho’s nog niet aan gedaan.

Saugues ligt op 960 mtr, we klimmen langs goede wegen naar de dorpen, Le Pin, La Clauze (1095 mtr), Le Falzet(1134 mtr.) , in deze dorpen zou alleen een Gite zijn, maar bij verschillen de huizen was de garage, of boerenschuur ingericht als drinkplaats voor pelgrims, waar je koffie kon kopen, of je eigen spullen kon op eten. Het is alleen erg koud, ik heb er een blouse bij aangetrokken en Leo heeft zelfs z’n handschoenten die nog in z’n jack zaten aangedaan, ook is het inmiddels gaan regenen. Het volgende dorp Villeret-d’Apchier ligt weer in een kuil dus dalen we er weer stijl op los. Daarna komt Chauzeaux (1124mtr.) Nu gaan we door de weiden en komen uit bij de hereboerderij Le Sauvage, hier hebben we in de schuur ons broodje gegeten, er stond een tafel een ’n bank die we gewoon hebben gebruikt, zaten we tenminste droog.

Na het eten scheen de zon en hebben we de poncho’s uitgelaten, hiervoor regende het niet aldoor, maar met de poncho’s aan bleven we wat warmer. We gingen een bosbouwpad op naar de Margeridepas van L’Hospitalet (1304 mtr), ook gingen we hier van departement Haute-Loire naar Lozère.

Na de pas kwamen we bij de Rochusbron waar helder en volgens de legende geneeskrachtig water omhoog komt. Even verder staat de Kapel van St. Rochus. Hier stond ooit een pelgrimshospitaal maar daar is niets meer van te zien. Zo lopen we verder langs weiden en bossen en komen bij Le Rouget (1017 mtr.) hebben 30 km gelopen, en er is een Gite in een boerenschuur, waar we kunnen slapen en eten, daar aangekomen, worden we verwelkomt door een aardige boer met een biertje, we slapen er met z’n elven. 2 dames uit Denemarken lopen naar Le Puy toe, verder zijn het Fransen die we regelmatig tegen komen op de route.

Morgen lopen we een korte route de 3 km van vandaag en 15 km morgen duimen jullie voor wat warmer weer.

Groetjes Nanda en Leo

1. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    19 juli 2011
    Hallo Luitjes, jullie zitten helemaal op de hoogte van waar wij wonen. Voor ons moet je naar rechts richting Bretenoux. Komen jullie deze kant op?? Anders moet ik de muziek afbestellen. Ik heb jullie laatste plaats gevonden op de kaart. Jullie zijn aardig naar rechts aan het gaan. We zijn heel benieuwd. Ik zit hier wel met een Nederlandse verrssing voor jullie. Anders moeten wij het maar langsbrengen, wordt wel zoeken om jullie te vinden want zoals je al gemerkt hebt Frankrijk is erg groot. Maar alle respect voor jullie doorzettingsvermogen. Hoe zijn de voeten en de benen, geen problemen. Laat ze anders een keer masseren geeft een geweldig resultaat. Nu bedenk maar na iedere bui schijnt hier weer de zon, dat is zeker heel anders dan in Nederland. Kunnnen jullie de D numers geven van de wegen waar je loopt, dat helpt met zoeken. Veel plezier en weinig regen gewenst van Thomas en Catherine.
  2. Joop Nota:
    Hallo leo en Nanda,

Wat jammer dat koude slechte weer. Maar toch, wat is het mooi jullie belevenissen te volgen en wat zien en beleven jullie mooie dingen. Wij leven met jullie mee en zijn om eerlijk te wezen wel eens een beetje jaloers omdat we weten ondanks de mindere leuke dingen zoals het slechte weer e.d. hoe machtig en boeiend al die onverwachte belevenissen zijn. Thuis is alles al weer gewoon en we zijn nu al weer met onze gedachten bij volgend jaar, wanneer we onze tocht willen vervolgen.Er gaat geen dag voorbij zonder verhalen over onze weken,ook de tijd met jullie, in Frankrijk. We blijven jullie volgen en hopen dat er mooi (wandel)weer op komst is.
    P.S. Wat zijn julie al ver!

Groeten, Joop en Akke
  3. frans en Marion:
    19 juli 2011
    Hoi Pelgrims, tja die regen, troost je met de gedachte dat het hier ook elke dag weer plenst en dat menig vakantiegevoel omgezet wordt in een tronie met naar beneden hangende liphoeken. Maar wat mij dan weer vreugdevol stemt is dat jullie de regenpakken in HFC Haarlem kleuren dragen. De geest van Barry Hughes gaat mee, alhoewel, hij leeft nog en geniet nog elke dag, net als jullie. Houd moed en loop lekker door. groeten Frans