Zondag 17 juli Montbonnet – Saugues

17 juli 2011 - Saugues, Frankrijk

hallo,

De Gite liep gisteren vol met Franse pelgrims, 8 stuks waarvan er 1 Duits sprak en de rest alleen Frans, ook lopen ze geen van allen door naar Compostella, de meeste gaan naar Conques, 2 jonge meiden gaan 4 dagen en een Fransman met een zoontje van 5 gaan met een ezel een paar dagen de camino lopen. Ook de Gite beheerders spreken alleen Frans, maar we hebben hier lekker gegeten en er was zat, in tegenstelling bij de fraters waar het echt verdelen was. Verder was het wel gezellig, ze zijn allemaal erg verbaasd dat wij de hele tocht in één keer lopen en vragen daar van alles over en met handen, voeten en wat vertaalwerk van diegene die Duits spreekt komen we een heel eind.

Vanochtend om 7 uur op en met iedereen aan het ontbijt, het ontbijt was royaal met kaas, jus o’range en te veel brood om op te eten. Om even voor 8 wij weg, het regende inmiddels pijpenstelen en over de weg waar dat kon, eerst 7 km naar St.-Privat-d’Allier, wat dalen en klimmen maar uiteindlijk dalen, naar 890 mtr. toen een stuk de route, wisten gelijk waarom we de weg namen, een waterloop en grote keien en een brug die bijna onderwater stond, weer op de weg aangekomen deze gehouden, maar hij liep met grote bogen dalend om een kloof heen, eigenlijk zonde dat het regende want het uitzicht is prachtig allemaal ruige bergen hier. Gelukkig zijn er in verschillende dorpen koffie bars open want buiten koffie drinken is geen optie met dit weer, ook komen we verschillende wandelaars tegen die we gisteren in de kerk ook zagen.

In Monistol d’Allier weer aan de koffie en opwarmen, hier heb ik een wandelstok gekocht omdat we van hieruit moeten klimmen naar de hoogvlakte van Margeride 1022 mtr en het dorp Montaure, nu konden we weer de weg nemen, maar we waren eigenlijk aan een broodje toe helaas nergens een plek om te schuilen dan nog maar wachten met eten. We dalen weer naar de weg maar later klimmen we weer een stuk omhoog, het lijkt droog te gaan worden, maar even later regent het zo hard dat zelfs de poncho’s doorlekken.

We moeten nog 6 km naar Saugues, komen nog door La Vachellerie en hopen op een bushokje, maar zelfs dat niet. Vlak voor Saugues was een parkeerplaats met bankjes waarvan je zo op Saugues neer kijkt en het was inmiddels droog geworden, hier even wat gerust en een broodje gegeten. Niet te lang want we waren steenkoud geworden. Op deze parkeerplaats staat ook een beeld van een ernorme wolf,er is nl. een legende over een wolf die honderd vrouwen en kinderen van Saugues zou hebben verslonden. Het laatste stuk weg is de route weer en daalt dan heel stijl Saugues in.

Om half 3 bij de Gite, deze gaat om 3 uur open, maar er staan stoelen in de hal en daar uitrusten,we hebben geen lust om eerst nog naar het centrum te gaan. Al gauw komen er meer wandelaars, het doet toch goed om meer wandelaars zeik nat binnen te zien komen, heb je niet het idee dat we de enige gekken zijn. Eenmaal op de kamer lekker thee gedronken en gedoucht, zo zijn we weer lekker warm geworden.

We gaan de route voor morgen uitzoeken en onderdak regelen, dus tot morgen Nanda en Leo