Zaterdag 16 juli Le Puy - Montbonnet

16 juli 2011 - Montbonnet, Frankrijk

Gisteren was toch een redelijk zware dag, niet de 21 km die we hebben gelopen, maar het oude centrum van Le Puy, dat is bestraat met keien, kinderhoofdjes of kasseien zijn er glad bij, ook is er een heel erg hoogte verschil in de straten, dus al dat geslenter in de stad, laat naar bed en vanmorgen weer vroeg op, heeft ons doen besluiten vandaag niet zo'n lange route te maken.

Kwart voor 6 ging de wekker en om kwart voor 7 op weg naar de kathedraal, eer we binnen waren hadden 145 treden geteld, het is een grote mooie eenvoudige kathedraal met een zwarte Madonna op het altaar, deze Madonna wordt hier erg vereerd. De mis was sober en er werd in div. talen uitgelegd dat als je wel de pelgrimszege wil, maar niet de communie, of je dan met de handen gekruisd voor de borst naar voren wil komen. Na de mis werden we verzocht om allemaal rondom het beeld van St.Jacobus te komen staan en werd door de priester gevraagd waar je vandaan kwam, er waren ongeveer 100 pelgrims de meeste Franzen, Belgen, Zwitsers, Duitsers, 2 Americanen en wij 2 Nederlanders, er werd gezongen en nog wat gebeden en kregen allemaal een medaillon met aan de enekant Jacobus en aan de andere kant de zwarte Madonna, ook kon je een plastic rozenkrans mee nemen als je daar behoefte aan had.

Daniël was mee gegaan naar de kerk en nam afscheid van ons, wij gingen met velen op weg, maar eerst kwamen we langs de markt en dat wilde we even zien, er werden veel streekprodukten verkocht, wij kochten kaas voor op brood, ook moest de noodvoorraad weer worden aangevuld, want er was niets meer in de rugzak, toen nog koffie en om 9 uur op weg naar Montbonnet.

Omdat Le Puy (652 mtr) rondom in de bergen ligt, moesten we gelijk sterk klimmen, midden in de stad is er een punt waar de via Podiensis officeel begint, daar hebben we nog een foto gemaakt en op weg naar La Roche (872 mtr), daarna langs de kloof van de beek La Roche, dit was echt langs de rand een pad van 3 voeten breed en de diepte opzij, we zagen geen water maar een diepte met allemaal groen, de beek steken we over en stijgen naar Saint-Cristophe-sur-Dolaizon, (908 mtr)dit dorp heeft een kerk zonder toren, maar een klokkenhuis met 4 bogen, gebouwd van roodachtig vulkanisch gesteente, mooie kerk. Daarna komen we door de gehuchten, Tallode, Liac en Lic. Het uitzicht is de hele dag prachtig de paden wisselend keien,asfalt, gras, steenslag en ook veel mooie bloemen langs de route.

We lopen verder naar Ramourouscle en klimmen naar Montbonnet (1108 mtr), hier zijn we te vroeg, want de Gite is pas open om 15.00 uur, we drinken wat bij de Jacobusbar, maar die gaat om 14.00 uur dicht wegens familie omstandigheden, we mochten wel blijven zitten wat we hebben gedaan, er kwamen nog vele pelgrims langs die wat wilden drinken, ook waren er velen die wilden slapen, maar onze Gite was vol en omdat die van de Jacobusbar vandaag dicht is, wat betekende 7 km doorlopen, waren wij blij dat we gereserveerd hebben.

Eenmaal in de Gite een heel Frans verhaal, waar we niets van begrepen, maar het kwam er op neer geen rugzakken mee naar de slaapzaal, ivm met bedwantsen cq vlooien, deze gite was vrij van dit ongedierte maar ze wisten niet waar we vandaan kwamen en je schijnt ze in de rugzak mee te kunnen nemen, of ze dan niet in de slaap/lakenzakken gaan zitten vraag ik me af, maar die mochten wel gebruikt worden.

Vandaag dus wat kalmer aan maar morgen moet die 7 km er bij dus wordt het 27 km we zien het wel, ook het weer speelt hierin een rol want men verwacht weer regen.

Volgens mij begint de Nijmeegse 4 daagse dinsdag, voor alle wandelaars die hieraan deeelnemen veel sucses en een hoop mooi weer.

Groetjes Nanda en Leo

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rien en Magda.:
    16 juli 2011
    Hoi Leo en Nanda.
    Ik vindt het super wat jullie doen pas goed op elkaar en ik hoop dat jullie nu ook eens regenvrij zijn.Want regen gaat o zo gauw vervelen.Nou hier is het niet veel beter.Gr. van Fam. Knol.
  2. bep en dik keizer:
    16 juli 2011
    Hoi Nanda en Leo,
    Met Le Puy, weer een mijlpaal bereikt. Helaas komen we dit jaar niet in de buurt, maar jullie verhaal te lezen is lijkt het ons heel indrukwekkend, ook de viering in de kathedraal. Nog even en de Franse taal zit er ook helemaal in!!! Bedwants en vlooien, hopelijk krijgen jullie er geen last van, wij kregen al lezende'jeuk'
    veel liefs en geniet!
    Bep en Dik
  3. G.Baltus:
    Hoi Nanda en Leo
    Het klinkt afgezaagd maar het komt ons heel bekent voor omdat we een paar keer op de camping hebben gestaan in Le Puy.
    Het gaat hartstikke goed met jullie en leuk om de verhalen te lezen.Sterkte!!
    Anneke en Gerard Baltus
  4. Lies en Ton:
    17 juli 2011
    Hoy nan en lee, wat een missie in de bergen, toch wel een weesgegroetje gebeden voor jullie zelf, en wat zijn jullie al ver, doe voorzichtig we volgen jullie, kus lies en ton
  5. Corry Klokkers:
    Hallo dappere pelgrimlopers.
    Ja inderdaad dinsdag a.s. begint de Nijmeegse 4-Daagse. Koos heeft een liesblessure en moet dit jaar afhaken. Ine en ik gaan er weer voor. Maar dat staat in vergelijking met jullie missie. Met veel respect volgen wij jullie. Elke dag een flink aantal km. Met een rugzak en dit alles door weer en wind en telkens weer een avontuur waar jullie terecht komen!!! Veel succes met jullie verdere reis.
    Hartelijke groetjes van onze voetjes, Koos en Corry
  6. Harry Mieke:
    Hoi Leo Nanda,
    Jullie zijn al een aardig eind op weg.
    En dan die regen,nou het komt hier ook met bakken uit de lucht.Sterkte en succes verder,petje af voor jullie. Groetjes,De buurtjes.
  7. Vera & Marian:
    18 juli 2011
    Hey Nanda en Leo,zo weer even helemaal bijgelezen,het is er hier echt het weer voor.En dan gaat ons hart toch wel even naar jullie uit met al die regen.En dan nog al dat klimmen en dalen echt geweldig wat jullie doen.I.P.V. haarlak maar een bus antie bedwantsen spray op de kop tikken,lijkt me niets die kriebelbeesies in je bed. We hopen dat het meevalt want als je ze eenmaal in je goed heb zitten kom je er moeilijk weer vanaf.Succes en we hopen dat die beesies aan jullie voorbij gaan.groetjes Vera en Marian.
  8. José&Han:
    18 juli 2011
    Wij zijn weer thuis en hebben een mooie vakantie "en France" gehad! Met enkele opmerkelijke hoogtepunten:
    Onze ontmoeting bij Lac de Setton met elkaar in die prachtige Gite van jullie en onze geweldige Chambre d'hôtes in Miradoux! Ook ons bezoek aan Lourdes waar we o.a. duizenden pelgrims uit alle werelddelen binnen zagen komen was een belevenis!
    We wensen jullie nog een hele goede reis en blijven de route, foto's en verhalen volgen! Groeten! J&H