Vrijdag 15 juli La Cros - Le Puy-en-Velay

15 juli 2011 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

Hallo volgers de pelgrims die bij ons in de Gite kwamen waren, Daniël een Fransman van 74 jaar, Pieter een Duitser van 72 en Volkert een Duitser van 51 jaar. We hadden allemaal half pension geboekt en om half 8 werden we verwacht voor het diner bij de fam. Vigouroux aan tafel, eerst een apperatief van notenwijn, daarna quich van kaas en uien met tomatensla, daarna een aardappelschotel met saucijsjes, div. soorten kaas, koffie en een zelf gemaakte likeur. Het was byzonder Daniël spreekt engels en duits, dus fugeerde vaak als tolk, de fam.Vigouroux heeft een boerenbedrijf, wat bestaat uit 3 onderdelen,schapenfokken, aardappelteelt en het beheren van de gite, de aardappelschotel was van nieuwe aardappels en een streekgerecht. (heerlijk).

Vanochtend om 6 uur op om half 7 waren we ingepakt en nog even op bed gelegen tot tegen zevenen, want dan was het ontbijt. om half 8 gingen we lopen, we hadden besloten om over de weg te gaan omdat onze schoenen nog nat waren van de regen en het natte gras van gisteren en woensdag. Het leuke hiervan was dat we door dorpjes kwamen, eerst St.Geneys-pres-St.-Paulien daarna St. Paulien en Blanzac, hier hebben we even gebruik van gemaakt door uitgebreid koffie te drinken, toen we bij Polignac kwamen, zagen we ook de heren van de Gite weer. Bij Polignac ligt een kasteel hoog op de berg en dat ziet er prachtig uit vanaf de weg, we hebben de kerk bezocht die bij het kasteel hoort en nog steeds toebehoort aan de fam Polignac.

Daarna op weg naar Le Puy, je zou zeggen dat je het al van verre moet kunnen zien liggen, maar dat is niet waar, het ligt als ware in de krater van een vulkaan, je komt de berg over en daar is het opeens, een kerk boven op een spits, een beeld op een nog hogere spits en een indukwekkende kathedraal hoog boven alles uit, rondom dit alles liggen huizen tegen de berg op. We zijn eerst naar de kathedraal geweest voor onze stempel en een nieuw pelgrimspaspoort want de onze is bijna vol gestempeld. Daarna onze slaapplaats gezocht, Daniël had voor ons gereserveerd bij de fraters Franciscanen, 300 meter van de kathedraal, onze rugzak weg gebracht, we konden nog niet naar onze kamer, pas na half vijf werden de sleutels uitgereikt maar de rugzak kon hier blijven staan.

Toen op weg naar de post want er kon 500 gram aan kaarten en boekjes naar huis worden gestuurd. Het was prachtig weer dus onze dorst gelest met een biertje op 'n terras. Daarna de St. Miquel kerk bezocht dit is de kerk boven op de spits het gaat je verstand te boven dat zoiets honderden jaren geleden kon worden gebouwd.

Inmiddels het oude Le Puy door kruist en bekeken en om 5 uur waren we bij de Fraters terug, daar waren ook de heren van de Gite weer, gedoucht en gelijk wat uitgerust en zo was het 7 uur etenstijd, weer met z'n allen aan tafel en daarna nog even Le Puy bij avond bezocht en 'n terrasje gepikt. Nu is het 11 uur en de hoogste tijd dat ik ga slapen, morgen om 7 uur in de kathedraal voor de pelgrimsmis, daarna direct op stap, afscheid genomen van de heren want we gaan allemaal een andere kant op. Mocht je in Frankrijk zijn en in de buurt van Le Puy en Velay, ga dan beslist een bezoek brengen aan deze stad, want we kunnen het in woorden niet uitdrukken want we gezien hebben.

Wij gaan nu aan het èèn na laatste routeboek beginnen Le Puy en Velay naar St.Pied de Port, morgen weer meer.

Groetjes Nanda en Leo