Dinsdag 31 mei Dinant/Leffe - Hastière

31 mei 2011 - Hastière, België

Hallo volgers,
Eerst nog even over de abdij, wij om 10 voor 7  naar de kamer voor het eten, stond er een schaal met couscous salade,  wij tafel gedekt voor ons maar omdat er 1 water glas stond ging Leo er nog een vragen aan een oude pater in de keuken, die zei nog niet eten 7 uur pas. Toen bleek dat we met z'n vieren waren, en om precies om 7 uur kwamen de broeders of paters waarvan de meeste nog in witte pij lopen, met 'n grote schaal vleeswaren, brood, kaas,en yochert, fruit stond er al. Toen bleek dat we hier vanmiddag ook gewoon koffie of thee konden zetten. Wij waren de enige pelgrims, er was een Deens jonge jongen, op gegroeid in Brussel die zich hier 5 dagen afzonderde voor examen studie, en de andere was een fransman uit Montpellier, die iets onduidelijks deed, met de pelgrimsroute, maar dan naar boven.
Wij hadden aan 'n broeder die portier bleek gevraagd of we nog even Dinant in konden, en als we het niet te laat maakte kon dat, dus vandaar dat we gisteren op 'n terras nog even geïnternet hebben. Dinant is trouwens een mooie oude stad, hier is de ontwerper van de saxofoon geboren Dhr. Adolphe Sax, en dat is te merken in de stad de brug staat vol met gekleurde kunststof saxofoons, er is een straat met op de lantaarns allerlei verschillende saxofoons met uitleg enz. ook heeft Dinant nog meer oude gebouwen en kerken. Eenmaal in de abdij naar bed en we hebben vannacht omweer gehad en veel regen, ook vanochtend regende het nog. Na het onbijt eerst met z'n allen aan de afwas, de broeders sparen de hele dag de afwas op, in verschillende grote spoelbakken, bestek borden pannen enz. en s'morgens na het onbijt wordt verwacht dat iedereen helpt met de afwas cq. afdrogen en/of opruimen,  dus ook wij vanochtend, aan de afwas.
Omdat het nog steeds regende en hebben wij besloten om de berg, de berg te laten en langs de Maas naar Hastìere te lopen, de route ging toch veel langs de Maas vandaag, dus veel klimmen en dalen van Maas naar bergkam enz.dit ging goed en toen stond bij het dorpje Anseremme via de voetpassage van de spoorburg naar het mooie oude centrum konden dit is kunstenaarsoord maar de brug was afgesloten dus, pech en weer verder langs de Maas inmiddels toch in het bos kwamen we de Roches de Freyr tegen, die liepen door tot in de Maas dus moesten we er over heen, dus zig zaggend klimmend naar boven, hier waren we niet blij mee, maar het kon niet anders. Bij deze rotsen zit de klimschool van Freyr.
Eenmaal boven was er een asfaltweg en een frietkot, wij aan de koffie en uitrusten, de route naar beneden lezend kregen we het spaans benauwd, deze was uit gezet door de klimschool van Freyr, was het opgaande pad al erg, wij vreesden voor het dalende pad, overal gekeken of er een andere optie was, maar nee we moesten er aan geloven, eerst ging het wel, maar de 2e helft ging glijend via takken van boom naar boom. we hadden dus gelijk gehad om niet voor de bergen te kiezen maar ja het komt op je pad hé.
Uiteindelijk beneden liepen we weer langs de Maas, nu was het wisselend droog of  regen, en op dat moment droog, dus geen poncho's aan, kwamen we door een hoog begroeid paadje 2 voeten breed, alle planten nat van de regen, dus je begrijpt het al, wij uiteindelijk drijfnat vanaf de heupen. Nu gingen we hele tijd over een weiland, dus het droogde wel weer, langs de Maas op een stijger ons broodje gegeten, naar Nederlanders gezwaaid die langs vaarde, door naar Hastière, de laatste  kilometers over een breede kade. Nu in een hotel met speciaal goedkope kamers voor Compostella gangers. Dus eind goed al goed voor vandaag.

Groetjes Nanda en Leo

1. Eric en Wil:
    31 mei 2011
    Beste Leo en Nanda.

Het blijft ontzettend leuk om jullie te volgen,met elke dag een leuk verslag van wat jullie meemaken.
    Hopelijk hebben jullie morgen beter weer.

groetjes en geniet er van.
  2. Ed Monincx:
    31 mei 2011
    Wat geweldig dat jullie dit ondernemen.
    Ik heb het van Martin Akkerman gehoord, en ik vind het erg leuk om zo wat van jullie te lezen.
    Heel veel succes en de groeten, Ed
  3. José&Han:
    1 juni 2011
    Lieve vrienden,
    Het gaat jullie goed! Maar wij willen jullie bij deze alvast een prachtige Hemelvaartdag wensen!
    We hopen dat er ook wel eens een rustdag bij is om te genieten van al wat leeft en bloeit en ons altijd weer boeit!(Drs.Fop I. Brouwer!)
    Groeten van José&Han.