maandag 30 mei Rouillon - Leffe/Dinant

30 mei 2011 - Dinant, België

Vanochtend ontbeten gelijk met de mensen van het huis, zij sprak nederlands en hij alleen maar frans, en we hoorde dat het een warme dag zou worden ongeveer 30 gr. dus in korte broek vertrokken en we gingen direct over de Maas en toen er langs de Maas tot een priorij, daaar omhoog het dorp in, kwamen langs de bakker en lunch gekocht.

Op weg langs de bosrand naar het gehucht An-Wé, toen het bos in soms noemen ze dat hier niet zo, het heet ook wel kreupelhout of begroeing, het heeft dan geen hoge oude bomen, maar groen is het wel, en na veel gekronkel er weer uit in het dorpje Les Forges.

We waren tot de ontdekking gekomen dat we de thermosfles niet hebben gevuld, maar nu zagen we drie mensen gemoedelijk in de tuin werken, en wij vragen om heet water, en ja hoor geen probleem, de vrouw ging water maken en de mannen het franse route boekje gegeven, en uitgelegd dat we uit Holland kwamen en op weg waren naar Compostella. Na veel bon route (goede reis) weer op weg, langs een steengroeve omhoog, eerst op de weg deze liep zig zaggend langs de berg, maar toen die smaller werd hebben ze voor de voetganger een smal paadje 2 voeten breed, zig zaggend tussenlussen van de autoweg in gelegd, dus bijna stijl omhoog, bijna boven moesten wij het bos door van Fontelène, waar het paadje heel stijl verder ging, nu heb ik als het zo stijl gaat moeite met klimmen, niet de benen of de schouders geven commentaar, maar de longen, dus af en toe even stil staan, het zal wel wennen, want we krijgen dit natuurlijk veel meer, en maar denken dat we vakantie hebben, een dagje tuinen is minder inspannend dan dit, maar het is wel leuk.

Uiteindelijk kwamen we bij het plaatsje Everhailles, waar een winkeltje was en we limonade en appels hebben gekocht met snoepjes voor Leo want die waren op. Verder door het natuurreservaat Champalle en Poilvache en liepen naar de ruïnes van het fortkasteel van Poilvache, deze konden we niet bezichten er stonden hekken omheen, weer verderdoor het natuurreservaat en we kwamen weer uit bij de Maas, en het dorpje Houx-sous-Poilvache, een schattig dorpje met mooi huizen normale grootte en leuke tuinen.

Dan langs het kasteel en de door de stallen van de boerderij van het kasteel, door het bos de berg van Houx over, daarna door een moerassig terrein, (we hadden gisteren voor het eerst wat modderige paadjes), wat later overging in weilanden, tot aan het gehucht, Awange. Hierna weer het bos in, nou het was meer een karrepad er langs tot aan aan de weg, oversteken en de vrachtwagen uitrit van een steengroeve in, toen over de flank van de berg dalend naar de Abdij van Leffe, en hier eten en slapen we vandaag, ze hebben buiten een water tappunt, maar binnen helemaal niets.

Ze hebben ons de kamer voor diner( 7,00 uur) en ontbijt 8,00 uur) gewezen en toen moesten de schoenen uit in de hal en gingen we 3 trappen op voor de slaapkamers (1 persoons), voor de rest moet je het doen met wat je bij je hebt. Nette schone slaapkamers met op de gang wc en badkamer met bad, en omdat we vroeg waren heb ik een grootte wasbeurt gedaan, want gisteren waren we erg vuil en vandaag erg zweterig, het ondergoed wordt iedere dag wel gewassen onder de douche, maar de boven kleren moeten ook zo af en toe. Nu hoop ik dat we vanavond nog even Dinant in kunnen want dat is te lopen, en ziet er leuk uit.

Dan neem ik de pc wel even mee en kunnen we op een terras kijken of internet het doet want hier binnen in de abdij hebben we geen bereik.

Groetjes Nanda en Leo

1. Marion van der Riet:
    30 mei 2011
    wat is het daar moooooooooooooooooooooooooi.

zetumop en ga zo door

groetjes Marion en ook Frans:)
  2. john en anja:
    30 mei 2011
    Hallo verkenners
    Wat een mooi uitzicht,prachtige fotos hoor ik begin een beetje jaloers te worden het lijkt wel lui lekker land met al dat bier ,wijn en al dat eten , maar jullie verdienen het hoor geniet maar lekker veel plezier voor morgen en de dagen die nog komen grtjes John en Anja.