Dinsdag 2 augustus Penne-d'Agenais – Pujols

2 augustus 2011 - Pujols, Frankrijk

Hallo Vrienden, Familie en Bekenden,

Na wat uitrusten gingen we boodschappen doen, nou we kwamen bedrogen uit, ’n ijsje hebben we gekocht en verder niet, geen supermarkt of bakker, wel souveniers winkel en boutieuq’s in dit deel van het dorp voor de super moeten we naar beneden naar de Lot 3 km lopen, steil naar beneden en dan weer omhoog natuurlijk. De restaurants die er zijn hebben wel redelijk geprijsde menu’s maar alleen voor tussen de middag s’avonds zijn ze’n stuk duurder. We besluiten de noodvoorraad aan te spreken en soep met brood te eten.

Tegen zevenen komt de eigenarese met het ontbijt voor morgen, ze is samen met 2 Engelse vrienden, ons diner komt ten sprake en omdat ze zelf aan haar voet is geopereerd kan ze niet autorijden en vraagt haar vrienden om ons even naar de winkel te rijden, het moet dan meteen want op half 8 gaat de winkel dicht. Zo gezegd zo gedaan om 8.00 uur was ik aan het koken cq ontdooien, salade vooraf kant en klare aardappels, groenten, met gehakt balletjes, uit de diepvries als hoofdgerecht, dan fromage, fruit en koffie toe. Buiten nog even uitgebuikt en dan naar bed.

Vanochtend was het bewolkt maar wel warm toen we gingen lopen en via het oude stadshart boven gaan we naar de route, we lopen weer veel in het bos en door pruimen boomgaards, je kan de pruimen nu echt ruiken. We proeven er ’n paar en ze worden steeds zoeter. De wegen zijn goed te begaan, maar in het bos ben ik net zo’n priester met wierookvat of ’n marionette, want ik loop maar te zwaaien met m’n stok om de spinnewebben weg te vagen.

Op’n oude boerenwagen in de wei drinken we koffie en we hebben ’n mooi uitzicht, op ’n gegeven moment komen we uit langs de snelweg en gaan langs de tuin van ’n wegrestaurant naar de rotonde, maar eerst drinken we ’n bakkie, het is pas half 12 en we hebben nog 3 km te gaan. We zitten vlak bij het centrum van Villeneuve-sur-Lot, ’n vrij grote stad, misschien kunnen we vandaag nu we vroeg zijn de middag gebruiken om de schoenproblemen op te lossen, nu zal je zeggen schoenproblemen?? Ja de zolen van Leo’s schoenen worden dun, dus moeten de schoenen die in Lut staan opgestuurd worden of zo en mijn schoenen die heerlijk lopen maar bij mijn linkerschoen scheurt het leer van de zool, het wordt steeds erger, dus vandaag op zoek naar ’n schoenmaker gevonden in het centrum, die van Leo zijn niet te verzolen en de mijne kan hij niet maken, dus op zoek naar ’n winkel met wandelschoenen er is ‘n Intersport aan de andere buitenkant van de stad, nu rijd er ’n elektrobusje naar ’n parkeerplaats vlak bij de Intersport en weer terug iedere 10 min., wij heen maar geen schoenen voor mij wat ze hebben is te smal. Wel horen we dat morgen in Agen 3 sportschoenen winkels zijn dus op naar Agen.

Weer terug naar het centrum van Villeneuve-sur-Lot en op weg naar Pujols, eenmaal op weg zagen we het al liggen boven op de berg al hoewel berg, Villeneuve ligt op 67 meter en Pujols op 194 mtr. we lopen eerst nog 1 km vlak, daarna gaan we in 1,5 km, 130 meter omhoog flink steil dus, de zon is inmiddels gaan schijnen en het is 28 graden, flink zwetend komen we boven in het centrum van de het kasteel, we slapen in de oude pastorie midden in dit oude dorp, want de nieuwbouw ligt tegen Villeneuve aan.

We kunnen zelf koken maar ook geen supermarkt wel ’n “depot de pain” maar morgen om 11 uur pas brood, we bewaren het brood wat we hebben voor morgen en eten wat buiten de deur, komt het toch goed uit dat we gisteren zelf gekookt hebben. Het gaat begin van de avond hard waaien en moeten we binnen eten want er dreigt onweer.

Morgen gaan we gaan naar Agen en starten we om 8 uur en slapen dan in ’n seminarie wie weet wat we nou weer mee maken jullie lezen het.

Groetjes Nanda en Leo