Woensdag 3 augustus Pujols – Agen

3 augustus 2011 - Agen, Frankrijk

Goedemiddag volgers,

Vanochtend weer bewolkt en na het ontbijt op weg, nog wat foto's gemaakt want nu lopen er geen toeristen en gisterenavond was het druk. Nu op weg naar Agen, als we nog naar de schoenmaker en winkel willen zullen we stevig door moeten stappen en daar waar mogelijk de route afsnijden via de weg.

Nou dat hebben we gedaan en door allerlei gehuchtjes zitten we aardig op schema, we plukken nog wat pruimen voor de vitamientjes en om half 1 zitten we na 'n stevige klim op 'n stoepje wat uit te rusten en te drinken, er gaat 'n hek open en 'n mevrouw gaat wat vuilnis in de container gooien, we mochten van haar wel in de tuin op 'n bankje even zitten, we raakten aan de praat en uiteindelijk gaan we mee naar binnen daar komt de rest van de familie gedag zeggen, de dochter spreekt goed Engels en de computer komt op tafel om uit te leggen waar onze slaapplaats is en waar de schoenenwinkels zich bevinden. We zitten nog 5 km van de slaapplaats en 8 km van de schoenenwinkels en hebben inmiddels koffie gekregen en 'n grote kan koud water. Het zijn zelf ook wandelaars dus ze weten wat voor schoenenwinkel we nodig hebben. We nemen weer afscheid een heleboel wijzer over hoe we lopen moeten, want dit kan je op de kaart toch niet zien.

De route naar Agen is nog 5 km en met flinke klimmingen en dalingen er tussen. Van Agen valt als eerste het kerkhof op dit is zo groot dat het wel 'n stad op zich kan zijn. Uiteindelijk in Agen hebben we wel de straat gevonden maar kunnen we het gebouw van de gites niet vinden, er staat 'n meneer bij z'n auto en Leo gaat het vragen, als hij in de gaten krijgt dat we Nederlanders zijn, moeten we 'n biertje drinken in z'n tuin. Leo vraagt naar 'n schoenmaker en hij wil ons er heen brengen, we komen in het centrum waar ook de schoenwinkels zijn, de schoenmaker zegt dat Leo z'n schoenen beter niet kan laten maken, maar nieuwe kan kopen op naar de winkel dus, maar Leo besluit geen schoenen te kopen maar aan Maik te vragen z'n andere mee te nemen, wel kopen we schoenen voor mij, na veel gezoek toch schoenen, ik heb eigenlijk te brede voeten ,”ik loop gewoon op een te grootte voet”, maar moet echt de breedste maat, het is gelukt en nou maar hopen dat ik Santiago haal hierop.

De meneer die ons zo hielp is 'n Italiaan van geboorte maar woont in Frankrijk, hij heeft ons afgezet bij het Seminairi en gewacht tot ze de sleutel kwamen brengen. Het is dus 'n dag met ’n gouden randje want 2 van die byzondere ontmoetingen op 1 dag is geweldig. Mensen die je helemaal niet kennen en zoveel voor je doen geweldig.

Nu zitten we in de Gite net buiten de poort van het gebouw ik weet niet of het hoofd gebouw nog intact is als seminairi maar de die gene die de sleutel kwam brengen was wel priester. Vond het heel geweldig dat we uit Nederland komen lopen en dat we door gaan naar Compostella. Ik heb boodschappen gedaan en kook cq ontdooi zelf, lekker wijntje er bij en beentjes omhoog, nagenieten van deze byzondere dag.

Morgen gaan we naar Lamontjoie, we krijgen het fax nr. van de Marie dus kunnen morgen pas onze slaapplaats regelen, maar na zo'n dag als vandaag heb ik daar alle vertrouwen in.

Groetjes Nanda en Leo