Maandag 1 augustus -Tournon d'Agenais - Penne-d'Ag

1 augustus 2011 - Penne-d'Agenais, Frankrijk

Goedemiddag Allemaal,

Vanochtend vroeg op pad het cafe waar we gisteren hebben geïnternet,zou om half 8 open zijn en de bakker ook en dachten we daar te ontbijten, nou mooi niet het cafe was nog dicht, de bakker was gelukkig wel open, deze had ook blikjes drinken, jus d’órange,brood en croisantjes gekocht en later op ’n steen in het zonnetje ontbeten.

Daarna via egale wegen omhoog en omlaag naar Dausse hier 9 km gelopen, we konden hier geen koffie kopen want het is maandag en dan is er veel dicht, maar het tabac winkeltje is open dus wat koeken,beleg en limomade siroop gekocht en warm water gevraagd voor koffie, soms krijgen we gekookt water maar ook wel heet water uit de kraan zo ook vandaag, de koffie is dan minder lekker en niet zo heet maar oke het is beter dan niets. Op het dorpsplein was ’n bankje in de schaduw want het is inmiddels al weer lekker warm en dan kan je beter in de schaduw koffie drinken dan in de zon.

Tegen 11 uur weer verder, we lopen niet echt hoog zo tussen de 150 en 325 mtr. maar het dalen en klimmen is venijnig steil. We lopen door heel veel pruimen boomgaards en er liggen veel pruimen onder de boom, dus wij ook maar even geplukt. Later zien we ze met een tractor en machine pruimen oogsten. We hebben met studie staan kijken, het gaat zo de tractor heeft ’n mechanisch vangnet achterzich, die rijdt naar de boom schuift een arm uit dat tegen de stam van de boom omklemt en dan klapt er ’n omgekeerde parasol uit, dan schudt de machine de boom flink en alles wat rijp is valt in de parasol, die schuift weer open tot ¼ en ze rijden naar de volgende boom best geautomatiseerd. We komen niet veel dorpen tegen meestal ’n paar boerderijen die hebben allemaal ’n naam maar die kan ik echt niet in de juiste volgorde onthouden, wel lijken de meeste huizen in het platteland op kasteeltjes.

Wij lopen via het bos nog langs Chateau Noaillac en gaan dan richting Penne-d’Agenais daar eten we om half twee ons broodje en besluiten om niet verder te lopen, de temperatuur is inmiddels boven de dertig graden we hebben 24 km gelopen, ons geplande einddoel hemelsbreed was nog 9 km ver, nou die negen worden er ruim 15 en dat is veels te veel. We gaan naar de toerist informatie die heeft haar handen weer omhoog als we ons briefje met Franse tekst laten lezen, waarin we vragen om ’n slaapplaats voor pellerins, ook deze dame spreekt geen woord Engels, maar het komt goed bij het 2e telefoontje hebben we ’n slaapplaats vlak bij het dorp, kunnen zelf koken, de was doen en buiten hangen, douchen en zelf buiten zitten in de schaduw, begint het toch weer op vakantie te lijken.

Voor morgen bespreken we maar niets want de dorpen liggen toch verder uit elkaar dan het lijkt, we gaan vroeg lopen en stoppen als de temperatuur te hoog wordt, we hebben er dan ook vaak zo’n 25 km opzitten en dan is het goed.

Dus morgen kunnen jullie lezen waar we nu weer zijn beland.

Groetjes Nanda en Leo

1. Erik-Jan Waag:
    Leo en Nanda,
    Het gaat jullie zo te zien goed af!
    Jullie komen ook mooi historisch erfgoed tegen zoals oude brommers en auto's, leuk dat jullie dat ook met ons delen.
    Hopelijk is het bij jullie nu net zo zonnig als bij ons, met mooi weer ziet alles er toch een stuk mooier uit.

Groetjes,
    Erik-Jan
  2. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    2 augustus 2011
    Hallo Nanda en Leo, wat lopen jullie snel, geweldig. Dat je gisteren al in Penne was waar ik vandaag gegeten heb, ik heb verschillende mensen met enorme rugzakken zien lopen wel even naar de gezichten gekeken maar jullie waren er niet bij. Als je kunt ga dan ook naar Albi, tenminste als het op je route ligt. Daar is een fantastische cathedraal en het museum van Toulouse Lautrec, zeer de moeite waard.
    Ook zalige, niet dure restaurantjes. Maar als ik het zo lees zitten jullie aan menig goed gedekte tafel.
    Ja die fransen hebben het nooit over een mooi dier maar wel over een lekker dier. Hou je haaks en tot en met donderdag heb je zeker goed weer want er waait een speciale wind , 3 dagen, daarna komt er regen. Nu komt er hier onweer dus over en sluiten, tot mails maar weer.
    Groet van Thomas en Catherine.
  3. De Houtkoopjes:
    2 augustus 2011
    Alweer 3 maanden onderweg, wat een tijd. We lezen jullie verhalen nog steeds en het is erg leuk. Hou vol en ik hoop dat jullie voorlopig mooi weer houden. Groeten uit Almere
  4. Rien en Magda.:
    3 augustus 2011
    De zon is vandaag weer foetsie het motregent af en toe we hebben een goed land van eten en drinken maar er moet een dak opzitten.Stuur maar een beetje zon naar ons toe.Groetjes en sukses op jullie verdere tocht.Rien & Magda.
  5. Tonny H.:
    6 augustus 2011
    Hallo Nanda en Leo,

geweldig wat jullie doen. Het schiet al lekker op. Geniet van alle mooie dingen onderweg. Ik geniet van jullie reisverhaal en de foto,s.
    Succes en blijf gezond.
    Groeten, Tonny