Zondag 31 juli Touzac - Tournon-d'Agenais

31 juli 2011 - Tournon-d'Agenais, Frankrijk

Goedemiddag volgers,

Gisteren bij aankomst hebben we aan Madou (naam vd Marokaanse vrouw) gevraagd wat de volgende etappe plaats zou kunnen zijn, nou Touron was ongeveer 20 km en de Penne-d’Agenais 29/30 km we hebben gekozen voor Touran en zij heeft gebeld voor ’n overnachtingsplaats, er zijn hier alleen hotels en de Marie is niet open op zondag, maar zij wist ’n gratis overnachting en heeft die geregeld.

Vanochtend goed ontbijt met als sappie ’n mix van sinaasappel en wortelsap (lekker)verder weer eigen gemaakte jam 3 soorten met toast, cake en yochurt. Om 8 uur op pad geen lunch mee want er was geen bakker in het dorp. Maar wel warm water voor koffie, om 10 uur aan de koffie op n’muurtje in de schaduw want de zon werd alweer warm, we hadden nog wat wafels in de rugzak, dus de koffie was goed, maar verder kwamen we de hele dag geen dorp tegen, dit konden we niet zien omdat ik van dit eerste stuk geen kaart had, maar de route konden we goed volgen.

We kwamen langs ’n vliegveldje en toen wisten we dat we goed zaten, want daar begon de kaart weer, op ’n keienweg kwamen we nog wat crossers tegen, zodra ze je zien minderen ze vaart en gaan je stapvoets voorbij, zwaaien ze vriendelijk en vragen of alles oke is, ik liep nl. iets achter (plaspauze). De wegen vandaag waren toch minder voor Leo, 85% bestond uit keienwegen langs landerijen en of druiven velden, bos en akker, wel variatie maar in tegenstelling tot van de week geen egale wegen.

Verder begint het fruit aan de bomen te rijpen, de pruimen kunnen we al eten en worden nu met ’n paar dagen zon zoeter, de druiven worden al blauw maar zijn nog zuur, sommige peren en appels zijn rijp zo plukken af en toe onze vitamientjes. We zien Touran al van verre liggen maar moeten nog 3 km, om half 2 zijn we op de plek van bestemming, we moeten ons melden bij de Pharmaci in het lage gedeelte van de stad, maar deze is dicht en gaat pas om 17.00 uur open. Bij de buren wat nagevraagd en bij de woorden St. Jaques Compostella gaat er bij hun ’n lichtje branden en worden we meegenomen naar de huismeester van het bejaardenhuis (Josti's) er tegenover, daar hebben we nu ‘n 2 pers. kamer wel zonder douche maar ‘n wastafel met warm water, we hebben eerst ’n tukje gedaan en gaan nu ons wassen en dan naar het centrum, misschien internet, maar in ieder geval eten en ‘n terrasje

Ook moeten we nog uitzoeken waar onze etappeplaats morgen is.

Dat lezen jullie morgen groetjes Nanda en Leo

1. Agaath:
    31 juli 2011
    Het wordt nu toch wat warmer zo aan jullie verhalen te lezen, gelukkig!!regen is er genoeg gevallen tijdens deze lange wandel tocht.Goed te lezen dat het nog allemaal goed gaat met beide en ook dat jullie nog steeds samen lopen.
    In Winkel gaat het ook goed vac zit er voor mij op dus ga dinsdag weer proberen de weg naar Alkmaar te zoeken groetjes van ons.
  2. frans en Marion:
    31 juli 2011
    Hoi Pelgrims, alles wel???? zeg als jullie nou nog een keer zonder kaart lopen, laat dat dan ff weten dan stguren wij wel een platte grond van de omgeving vanuit Google Earth or what ever. Want je weet het met Leo nooit, die gaat zijn neus achterna voor een lekker ijsje en straks zittie weer helemaal in Italië.
    Nou loop maar lekker door en geniet van al het laaghangend fruit en de omgeving. Je komt met een paar kilometer in een meesterlijke wijnstreek dus korte stukkies..........
    veel plezier Frans
  3. Vera & Marian:
    31 juli 2011
    zo weer helemaal bij gelezen. Wat een weer hebben jullie zeg de ene dag zwemmmen de andere dag schuilen in de schaduw. en wat fijn dat de wereld zo klein is en je lieve mensen tegenkomt op de route. Wat moet dat een oplchting zijn geweest.
    Wij zijn gister met z'n alle naar de japanner geweest en bijna onze wenkbrouwen verloren. Wat machtig om eens mee te maken.Wat heb ik een lieve buurvrouw.We hopen dat jullie beter weer treffen en nog een hoop lieve mensen tegenkomen want dat maakt dit wel tot een geweldige pelgrims tocht. Dikke knuffel en hou vol Vera en Marian
  4. Vincent Oostvogel:
    31 juli 2011
    Toi, toi kanjers. Om het zonder lunch te stellen en dan met de zon op de kop verder. Het was vandaag inderdaad een bijzonder warme dag, aan den lijve ondervonden. Tafels voor morgen staan klaar, verlichting hangt, koelkast gevuld en morgen gaat Berdien zo'n 500 TAPAS maken. MMMMMMM, die moet je zeker ook in Spanje tegenkomen. Bon route!
  5. bep en dik keizer:
    31 juli 2011
    Bijna in het bejaardenhuis, maar wel super actieve bejaarden!! zijn jullie hoor.
    Wat een lieve mensen komen jullie op je pad tegen.
    dat houdt de moed erin en geeft de dag een gouden randje.
    groejes,
    bep en dik
  6. Dory:
    2 augustus 2011
    Hoi Nanda en Leo, kanjers en doorzetterszijn jullie hoor. Jullie vragen van ons trouwens ook wel wat al die verslagen lezen, maar wel ontzettend leuk. Als ik een dag geen bericht heb gehad denk ik wat is dat nou, maar ik snap het, kigt niet aan jullie. Ik benn met het warme hier in Nederland erg blij, voor jullie is het wel zwaar maar als je op tijd begint kan je ´s middags ook nog even van het zonnetje genieten. Ik hoop volgende week in Duitsland het ook te treffen. Veel wandel plezier, gr. Dory
    P.S. ik krijg na m´n vakantie 2 weekenden Anniek, als het nodig is mag ik dan aub je fiets met stoeltje weer even lenen, gr.