Dinsdag 9 augustus Aire-sur-l'Adour - Pimbo

9 augustus 2011 - Pimbo, Frankrijk

Gisteren snel boodschappen gedaan bij de Lidl de enigste winkel die open was, maar eten hadden ze genoeg. Nu was dit 'n gezellige Gite met 'n uitgebreide keuken, er waren dan ook meerdere wandelaars aan het koken en ik meer ontdooien, weer zo'n zak met van alles er in, dit keer spercibonen met dunne plakjes vlees en schijfjes aardappel goed van smaak en genoeg. Wat salade vooraf en 'n pudding toe. Wijntje kan je tappen in de Gite 0,50 cent voor 'n glaasje want eten zonder wijn is er bij Fransen en ons niet bij.

Vanochtend met z'n allen om 'n grote tafel ontbijten en wie klaar was ging wandelen. De stad uit was heuvel op en we kwamen voorbij de kerk die nu wel open was(gisteren niet). we konden vandaag volgens het boekje 'n stuk weg nemen ipv de route dan zouden we weer eens wat dorpjes zien maar dat pakte verkeerd uit, de route bleek om gelegd omdat er 'n nieuwe snelweg was gekomen, zo liep de oude weg die oorspronkelijk recht liep er nu zigzaggend steeds overheen, we zagen wel plaatsjes maar liepen daar behoorlijk omheen.

In Latrille dronken we koffie bij 'n picknick plaats bij de kerk hier was 'n groot bord St. Jacqueshalte, maar er was niemand en dat verbaasde ons want volgens het boekje moest de route hier langs lopen, de route weer opgezocht en op weg naar het volgende plaatsje Miramont-Sensacq dit dorp kwamen we binnen bij de kerk en dit was een heel vriendelijke kerk, want de deur stond wijd open en zodra je binnen kwam ging het licht aan, inmiddels half 12 tijd voor de 2e koffie pauze picknicktafels bij de kerk daar zaten we en even later kwam de pastoor iedereen 'n handje geven en vragen waar je vandaan kwam, ook wilden hij ons pelgrimspaspoort wel stempelen.

Allemaal weer bekenden van de laatste dagen zaten of kwamen hier langs en als je vannacht dan niet in dezelfde Gite heb geslapen is de vraag waar slapen jullie vannacht? Het was heerlijk weer de zon heeft wel moeite met doorkomen tot een uur of 11, maar daardoor is de loop temperatuur s'morgens prima 20 graden ongeveer. Vlak voor dit stadje stond 'n bord Santiago 954 km en Jean-Michell van de Gite beweerde dat het bij hem vandaan nog 946 km was, zeg het maar wie heeft er gelijk? Ook kan je hier bij helder weer de Pyreneën al zien. Dat we daar tegen aan zitten merken we wel, we klimmen en dalen wat meer dan de afgelopen dagen.

Zo komen we lopende voort in Sensacq ook hier staat nog 'n Romaanse kerk al is het 'n kleintje, onder het afdak er voor staat 'n bank en inmiddels half 2 dus broodjes tijd, we moeten nog 4 km naar Pimbo en alle tijd, we lopen eerst nog even langs de weg, dan gaan we het bos in, we dalen hevig, maar Pimbo ligt op 200 mtr. en dacht dat wordt weer klimmen straks en ja hoor toen we een watertje over waren begon de klim en we kwamen precies in de dorpskern het bos uit. Bij de kerk en de Gite er zijn hier 5 plaatsen, en 2 plaatsen bezet door jonge meiden.

We hebben eten mee want er is hier verder niets, dit is ook geen eindpunt van 'n etappe maar ze zijn nog al lang de eerst komende dagen, wij hebben ze bij elkaar geteld en doen er 'n dag langer over.

Zo lopen we rond de 25 en 30 km, maar in die plaatsjes onderweg zijn vaak geen of weinig voorzieningen, soms pakt dat goed uit en kun je demi pension boeken, maar soms moet de rugzak vol met proviand zoals vandaag dus. Dan eten we simpel soep met brood met 'n kaasje of zo. Maar morgen hebben we demi pension en is het eten 'n verrassing.

Tot morgen groetjes Nanda en Leo