Woensdag 10 augustus Pimbo – Pomps

10 augustus 2011 - Pomps, Frankrijk

Om half 7 wakker de meiden wilden vroeg op, ze lopen 10 tot 15 km en zouden vroeg starten, wij om 7 uur op en ontbeten en we waren nog eerder weg dan de meiden. Het was nog koel buiten maar de zon scheen al. Leo heeft het wat last van z’n rug dus we hebben mijn rugzak vol gestouwd met zware dingen zodat die van Leo wat lichter werd. Het eten is op en we komen 3 kerken met kerkhofen tegen, water genoeg onderweg want bij elk kerkhof is ’n watertappunt.

We lopen veel over asfalt dat wordt in het routeboekje als zwaar ervaren, maar Leo vind dit heerlijk, gisterenmiddag heeft hij veel gerust en vandaag moet hij wat op gang komen maar het lopen gaat goed, zo komen we in Azacq-Arraziguet en nemen we de eerste koffiestop, daarna lopen we langs ’n stuwmeer en gaan richting Louvigny, dan moeten we over de bergkam naar Fichous-Riumayou maar wij nemen de weg, het wordt inmiddels al aardig warm, ondanks dat we huizen tegen komen geen zitplaats voor koffie bij het laatste huis is er ’n trap in de schaduw en daar gaan we de 2e koffiepauze houden, de oude mensen die er wonen denken wat is dit nu en komen even kijken, maar ze vinden het goed.

Hierna lopen we eigenlijk bijna de hele route op asfalt, via Larreule naar Uzan allebei dorpen waar niets te beleven valt, bij Urzan eten we in de schaduw van de kerk ons broodje, de rustpauzes volgen wat sneller op elkaar vanwege het warme weer en de zware rugzak. Nu moeten we nog 1 uur lopen en de dag zit er op, het is inmiddels goed warm al staat er ’n briesje het is niet helemaal helder maar de Pyreneën kunnen we al zien. Daar moeten we heen tenslotte, eerst komen we nog door Géus-d’Arzacq dit plaatsje heeft ’n mooie kapel, nu nog 3 km naar Pomps. Hier loopt de route niet naar de kerk maar langs de andere kant van het dorp.

Daaraan gekomen gaan we gelijk douchen want Maik, komt met Leo z’n andere schoenen en inderdaad voor ik de was gedaan heb belt Maik voor het adres maar in deze kleine dorpen hebben ze geen straatnamen dus leg maar uit hoe je rijden moet, maar al bellende loop ik naar de weg en daar zien we mekaar. Even bijgepraat en geteut, samen even naar de Jacobskerk geweest, deze heeft ’n hele mooie klank want toen Naomi even ging zingen klonk er ’n mooie nagalm. Nog even wat gedronken en afgesproken dat Maik ons zaterdag bij de Steen van Gibraltar komt op pikken, deze ligt vlak bij Saint-Palais en dan gaan we 2 nachten op de camping slapen bij Maik, Irene en de kids en brengt Maik ons maandag weer terug naar de Gite in Saint-Palais, waar wij dan dinsdag morgen weer opweg gaan voor het laatste traject in Frankrijk.

Morgen lopen we naar Sauvelade en slapen en eten in’n klooster.

Morgen weer ’n nieuw deel van deze story groetjes Nanda en Leo

1. tineke en joop:
    14 augustus 2011
    hai,

Doe onze groetjes aan onze kinderen!
    Fijn dat jullie elkaar hebben gevonden, geniet ervan.
    opa en oma hazeu