Donderdag 11 augustus Pomps - Sauvelade

11 augustus 2011 - Sauvelade, Frankrijk

Hallo volgers,

In de tijd dat Maik er was is de Gite gisteren helemaal vol gestroomd met pelgrims, om 19.00uur zouden we eten en omdat het zo warm was hebben we met z'n allen de tafels naar buiten gesleept en buiten gegeten. Vooraf bieten en tomaten salade, daarna plakken ham in mosterdsaus met bloemkool en aardappelen (niet zo als bij ons, maar de aardappelen in vieren en grote brokken bloemkool door elkaar heen, met wat dressing/jus er over en lauwwarm) daarna kaas en als toetje 'n stuk taart met daarbij uiteraard wijn en brood. Diegene die niet hebben geholpen met tafeldekken wassen af en ruimen op zo wordt dat hier geregeld.

Ondanks de warmte goed geslapen de nachten koelen flink af omdat alle ramen openstaan, is de slaapruimte waar toch veel mensen liggen niet extreem warm, tegen de ochtend pakken we zelfs 'n deken. Om half 6 horen we de eerste al rommelen, wij om 7 uur er uit en om kwart voor 8 weg. Is voor vandaag eigenlijk te laat want de zon schijnt al en het belooft 'n warme dag te worden. De wegen en de omgeving verandert niet veel maar de pruimenbomen zien we niet meer zelfs de bramen worden schaars, wel zagen we 'n kiwi boomaard maar die zijn nog erg hard.

Ook moeten we wat meer klimmen en dalen, of lopen we boven op de bergkam en dan kijken we naar de Pyreneeën, maar we mowten vandaag goed kijken, want het is niet helemaal helder. We lopen eerst door Castillon en bekijken het kerkje, dan door naar Arthez-de-Béarn hier kopen we onze lunch en drinken koffie op 'n terras. Dan gaan we via 'n bergkam tussen de maisvelden door naar Argagnon, bij het kerkje drinken we voor de 2e maal koffie, hierna moeten aan de buitenkant van de vangrail van 'n drukke weg lopen daarna oversteken en weer terug naar het kruispunt via de andere kant van de weg, vlak voor 'n viaduct van het spoor klimmen we over de vangrail en lopen het viaduct over vlak daarna met 'n brug de rivier "de Gave de Pau" en daarna weer via 'n viaduct de snelweg A64 'La Pyrénéenne' over, dit zijn natuurlijk grote struikelblokken in 'n route voor 'n wandelaar.

Maar vlak hierna lopen we het plaatsje Maslacq binnen, hier zou 'n supermarkt zijn, wij denken in het centrum natuurlijk, maar gelukkig was ik zo pienter om het even te vragen, we konden het centrum laten liggen want de super zat op de route nog even doorlopen en dan rechtsaf. Leo's limonade was op en de koffiekoeken en lunch voor morgen moet we ook al meenemen want morgen komen we pas na 3 uur lopen 'n winkel tegen en hebben we geen horeca op de route. We hebben gelijk maar'n ijsje gekocht want de temperatuur is zeker al boven de 30 graden.

Na al deze pauze's kort op elkaar moeten we eerst maar eens 'n flink stuk doorlopen anders komen we nooit aan vandaag, we lopen door de maisvelden en daar tussen blijft de warmte erg hangen en er is geen schaduw dus zijn we blij als we het bos ingaan, we gaan direct klimmen en zo stijgen we 'n half uurtje door het bos weer uit willen we wel lunchen en vinden in de schauw van 'n huis 'n paar platte stenen die voor bankje kunnen dienen.

M'n water raakt op en de grote fles in niet meer daarom bij 'n huis maar gevraagd of we de kleine flesjes opnieuw mogen vullen, nou dat doen ze voor ons. We lopen het laatste stuk door de weilanden en komen om half 4 bij de Abdij aan hier op het terras onze dorst gelest met 'n koud biertje de Gite was nog niet helemaal klaar, later mochten we naar binnen, we horen toch weer bij de eerste die er zijn, snel gedoucht en gewassen want we stinken wel na zo'n warme dag en dan aan de thee.

Internet zal hier wel niet zijn, eten is weer 'n verrassing en doen we weer met z'n allen. Morgen gaan we heel vroeg weg want het wordt weer 'n warme dag want vroeg loopt het best.

O ja gisteren was er dame uit Hardinxveld-Giesendam in de Gite die Amsterdam begonnen is en 4 weken loopt dan weer 4 weken naar huis gaat en dan weer 4 weken loopt, ze sliep voor de 2e maal in 'n Gite daarvoor sliep ze in hotels en iedere bladzijde van haar routeboekje die zij gelopen heeft scheurt ze eruit en gooit hem weg. Ze vond het raar dat ze geen pelgrims tegen kwam, maar er slapen maar heel weinig pelgrims in 'n hotel en hotels heb je op dit stuk van de route niet. Ze is ook niet via Le Puy gekomen maar heeft de andere route genomen bij Vezelay. Zo zie je maar onze Lieve Heer heeft vele kostgangers.

Groetjes Nanda en Leo