Vrijdag 12 augustus Sauvelade - Lichos

12 augustus 2011 - Lichos, Frankrijk

Goedemiddag allemaal,

Nog even over gisteren de Gite liep helemaal vol, er kwam 'n groep van 2 gezinnen met 5 kinderen en 3 ezels we waren ze s'middags al tegen gekomen toen waren ze aan het picknicken en deze lopen 10 km per dag, wij hadden 'n 2 persoonskamer en de slaapzaal was voor de groep. We zouden om 7 uur eten maar de groep had ook demi pension en die waren laat en voordat we aan tafel gingen was het 8 uur maar we hebben lekker gegeten.

Vanochtend vroeg weg, half 8, het was niet zo afgekoeld als de dag er voor, maar het was wat bewolkt en 'n goede loop temperatuur. De Abdij staat in het begin van Sauvelade (125 mtr.)dus moeten we eerst het plaatsje door lopen. Dit gaat steigende fort we komen 'n paar mooie gerestaureerde boerderijen in de stijl van de Bearn tegen (250 mtr.) en dalen het beekdal van de Saleys in (193 mtr.), we steigen dit dal weer uit naar Boerenhoeve Laborde (263 mtr.) om weer af te dalen naar Navarrenx (124 mtr.) dit is 'n mooie plaats aan rivier de Gave d'Oloron en de naam van de plaats komt van de provincie Navarra. Het was er kermis en de stadswallen van het grote plein waren door de attracties verscholen. De bar restaurant Saint Jacques was helemaal in stijl van de pellerins zelfs in de WC stond 'n km paal met het aantal km wat we nog te gaan hebben, voor zover het kon hebben we de stad bezichtigd en zijn we door de stadspoort weer vertrokken.

Via Castetnau-Gamblong (hoe je het uitspreekt weet ik niet) mooi plaatsje, gaan we door het bos op weg naar Charre, voor we hier zijn is er 'n picknickplek, hier komen we 'n blinde man tegen die op weg is van Le Puy naar Compostella hij heeft 'n sprekende GPS op z'n geleidestok en 'n camera op z'n rugzak, hij wordt begeleid door 'n Nederlandse vrouw die in Frankrijk woont, maar loopt toch vaak alleen de route vandaag was er 'n filmer mee ook komt regelmatig de tv en div. journalisten langs om er verslag van te doen. De blinde man is 'n sportief type die ook hardloopt aan 'n stok of band zoals we in Nederland ook wel zien bij wedstrijden.

De picknickplek is bij 'n boerderij waar ze paté maken er staat 'n stalletje voor de deur we krijgen koffie aangeboden van de boer, de Ned. vrouw vertelt dat wij uit Ned. zijn komen lopen en krijgen applaus, we kopen 'n blikje paté voor bij de lunch en gaan op weg naar Lichos ons eindpunt voor vandaag, nog 1 uur te gaan. Eenmaal in Lichos (het 1e Baskische dorp op de Jacobsroute) is het even zoeken naar de slaapplaats er staan geen bordjes, bovendien weten we alleen dat het 'n Auberge is en 1 km buiten Lichos ligt. (Gisteren geen mobiel bereik dus de Fransen hebben voor ons gebeld). Na wat gevraag komen we achter de naam Auberge Chenes en worden op weg gestuurd, bij 'n kruising nog maar eens vragen, de weg wordt gewezen door een vrouw maar eerst moesten we bij haar vader koffie drinken, zij wilden wel weten wie en wat wij zijn en hebben toen gezellig praat gehad met vader en de dochter die Engels sprak en het vertaalde voor haar vader.

Uiteindelijk de Auberge gevonden we worden ontvangen met een glas limonade en hebben een pracht kamer, en het eten wordt deze keer geserveerd. Morgen gaan we via de weg zo naar Aroue, naar "de steen van Gibraltar" deze steen markeert de plek waar 3 pelgrims routes samenkomen, die vanuit Tours en Vezelay en de via Podiensis, maar niets met de stad Gibraltar te maken heeft.

Kortom weer 'n leuke dag met'n goede loop temperatuur, de zon kwam er pas s'middags toen we al binnen waren voor ons prettig maar voor de vakantiegangers minder.

Morgen meer van deze story en zeker internet ook al moeten we er voor betalen.

Groetjes Nanda en Leo

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    14 augustus 2011
    Hallo Nanda en Leo, het leest als een boek jullie kunnen het uitgeven al deze belevenissen. Echt geweldig, jaloersheid zit niet in mijn aard maar bij het lezen van dit alles zou ik heel eg graag mee willen lopen, zelfs met alle ontberingen!! Wat gaan jullie als een speer, nu, zondag 14 augustus wordt er hier onweer verwacht. Ik ga even op de kaart zoeken waar jullie zijn en wens jullie een veilige doortocht in de pyreneeen. Net gevonden jullie zitten ten Noord-Westen van Pau. Bij Biarritz de grens over?? Voorlopig loopt de heilige Christoffel met jullie mee. Mooie symboliek, eerst licht aan gewicht maar naarmate de tocht, door het water vorderde werd het gewicht steeds zwaarder.

Tot de volgende mail.
    Groet van Thomas en Catherine.
  2. Rien en Magda.:
    14 augustus 2011
    Hallo Nanda En Leo.Nou jullie schieten al lekker op.
    Jullie kunnen de Pyreneeen al zien.Nog even en jullie
    zijn in Spanje.Fijn dat Leo nu weer goede schoenen
    heeft.Groetjes en tot de volgende mail.Rien en Magda.