Dinsdag 6 september Reliegos – León

6 september 2011 - León, Spanje

Hallo volgers,

Vanochtend pas om half 7 wakker we hadden 'n rustige zaal en er waren nog maar 'n paar wandelaars op weg, eerst ontbijt gemaakt en om half 8 aan de tippel, we lopen weer langs de provinciale weg en ook de graanvelden zijn er weer alhoewel er ook weer mais staat het wordt drukker met verkeer er komt ook meer industrie en je kan merken dat we León naderen, ze zijn in de regio druk met allerlei wegen bezig er zijn al heel wat viaducten gebouwd, dat geeft op sommige plekken veel werkverkeer met grote wagens en ’n hoop stof.

Na 6 km komt Mansilla de las Mulas, hier drinken we koffie, in dit dorp toch nog veel lemen huizen. We gaan de rivier de Esla over en komen weer op het wandelpad naast de prov. weg wat later wordt dit de snelweg en komen er allerlei auto’s van wielerploegen voorbij. Nu weten we wel dat de ronde van Spanje bezig is maar of hij in de buurt zit weten we niet, Leo kijkt uit naar de auto’s van de Rabobank die wil hij wel op de foto en heeft het toestel in de aanslag en zo lopen we door Villamoros de Mansilla dit is meer ’n gehucht waar aan 2 kanten van de snelweg wat huizen staan en meer niet. Nog 2 km naar Puente de Villarente allemaal op het voetpad naast de snelweg vlak voor Puente gaan we de rivier de Porma over met ’n half ronde brug van wel 1500 mtr. lang met ’n heel smal voetpad, als er twee vrachtwagen elkaar passeren, staan wij maar even stil en drukken ons tegen de brugleuning. In de route beschrijving staat ook denk erom gevaarlijke brug.

Nu zijn we in Puente de Villarente en de Rabobank ploeg is nog niet langs geweest, gelukkig ligt er ’n koffiebar langs de weg die gewoon door het dorp raast, er komt nog wel ’n oranje bus maar die is niet van de Rabo. We gaan weer verder en lopen nog ’n poos langs de snelweg maar nu aan de andere kant, we zien geen wielren auto’s meer. Het is inmiddels half 11 en de jassen kunnen uit, vanochtend toen we van start gingen was het koud hoog uit ’n graad of 7/8, maar nu hebben we de zon volop de kop.

We komen door voorstadjes van León en door het industriegebied, we moeten nog ’n gevaarlijke kruising over volgens het boekje maar hier is inmidddels, ’n voetpad aangelegd en ’n voetgangersbrug over de snelweg, allemaal heel veilig nu. Maar als je denkt we zijn in León moeten we nog ruim ’n uur lopen voor we bij de refugio zijn en die ligt niet in het centrum. Om half 2 in de refugio we doen rustig aan met douchen en uitrusten want in de stad is er toch ook siësta en is zeker tot 5 uur alles dicht.

Deze refugio heeft geen sluitingstijd vanavond en morgen hoeven we pas om 10 uur weg te zijn. Om half 5 richting stad met de bus want het is ’n half uur lopen, alles bekeken ’n hele mooie stad met ’n oud autovrij centrum hoge oude gebouwen allemaal versiert met bloembakken ziet er erg verzorgd en mooi uit. De kathedraal is ook heel mooi, meer mijn smaak veel glas in lood ramen en minder gouden altaren, we kunnen alleen niet alles goed zien want ze zijn aan het restaureren. Er staat ook ’n gebouw van Gaudi hier dit is ook mooi maar zonder de kleuren die je in Barcelona ziet.

Wat ’n mensen om 8 uur op zoek naar ’n terras alles vol maar bij de restaurants is alles nog leeg wij kunnen het niet vinden, in de drukste straat zijn alleen bars en op de andere pleintjes moeten ze nog dekken voor het avond eten dit is vaak om half 10. Maar voor ons is dat te laat, we worden echt ’n beetje wereld vreemd al die drukte, het verkeer vanochtend toen we eenmaal in de stad waren vond ik ook al zo racen, maar León is het bekijken waard, we eten op ’n plein vlak bij de bus het is nu 10 voor 10 en gaan op de refugio aan om ons bed op te zoeken want we zijn bekaf na 25 km lopen en 3 uur struikelen in de stad.

Groetjes Nanda en Leo

1. bep en dik keizer:
    8 september 2011
    hoi luitjes,
    vandaag weer even jullie bericht gelezen. Dineke en Andre (met ons in Canada) herkennen jullie verhalen over Leon. en vonden het ook een prachtige stad. Jullie schieten al behoorlijk op, nog 200 km. Leo is de Rabo-ploeg niet tegen gekomen??
    Veel sukses met de laatste loodjes.
    liefs van ons