Woensdag 7 september León - Villadangos del Páramo

7 september 2011 - Villadangos del Páramo, Spanje

Ola,

Vanochtend om half 8 op pad we moeten nog ontbijten, in de refugio is geen gelegenheid om thee te zetten dus eten we maar onderweg, we gaan eerst richting Plaza de Toros dit is het stadion voor stierenvechten. Daarna lopen we langs de rivier de Bernesga de oevers van deze rivier zijn aan beide kanten als park ingericht met wandelpaden, speelplekken en bankjes. Daarnaast is 'n autoweg voor doorgaand verkeer wij lopen op het trotoir langs de huizen want we zoeken 'n koffiebar voor het ontbijt. Dit lukt en om 10 over 8 gaan we opweg om León te verlaten. Zo 'n grote stad ben je niet zomaar uit.

Eerst komen we nog langs Plaza san Marco met 'n oud kasteel uit de 16e eeuw gebouwd door koning Ferdinand voor de ridders van Santiago, nu is het in gebruik als hotel en ziet er prachtig uit, dit hebben we gisteren niet bezocht omdat we er vandaag langs komen. Nu gaan we de rivier over en komen in het voorstadje Trobajo del Camino hier staat veel nieuwbouw aan het eind staan nog wat oude bodega's dit zijn ronde ingangen van grotten voor wijn opslag. Eigenlijk komt er aan de bebouwing niet echt een eind voor we in La Virgen del Camino komen en ook dit dorp bestaat uit 2 delen omdat de autoweg er door heen loopt.

Na dit dorp lopen we langs en onder een wirwar van op en afritten van de autosnelweg A66 en dit loopt soms niet verkeerd allemaal aangeplante grove brem en iets grijsachtigs Salantino of zo ik heb het zelf ook in de tuin. Later lopen we weer langs de N120 en komen zo in Valverde de La Virgen en na 1,5 km komt San Miquel del Camino, het zijn geen mooie dorpen, ze hebben veel moet doorstaan voor de autoweg maar nu zie je industriegebieden ontstaan en daardoor weer nieuwbouw van huizen.

Nu nog 7 km blijkt later 8 km naar Villadangos del Paramo de refugio ligt aan het begin van het dorp met 'n mooie tuin ervoor wel jammer dt hij ook aan de autoweg ligt. Als het tegenzit wordt het slapen met oordoppen. Maar goed je kan niet alles hebben. We zijn er om 1 uur dus een lange middag om bij te komen van León. De was draait in de wasmachine, alle broeken en hemden weer schoon.

Oja het voordeel van 'n grote stad is dat er af en toe 'n temperatuur meter knippert het was vanochtend 10 graden toen we weg gingen, niet zo koud als gisteren, maar de zon scheen al en om half 10 ging de jas uit de tempertuur liep zeker op tot 30 graden.

Morgen weer verder

Groetjes Nanda en Leo

1. Frans en Karin:
    7 september 2011
    Heey Leo en Nanda

De laatste kilometers in zicht.
    Petje af hoor, we doen het jullie niet na.
    We hebben nu zelf vakantie en we wandelen best veel, maar dit is voor ons genoeg. We hebben jullie kaart gekregen. We zullen hem voor je bewaren Leo.
    Succes met de rest van de wandeling en we kijken nog steeds uit naar jullie verslagen. Gr. frans en Karin