Donderdag 26 mei Saint-Severin - Huy

26 mei 2011 - Huy, België

Hoera, Hoera, we hebben al meer dan 100 reacties. Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties,wij vinden het elke dag weer leuk om ze te lezen. Nu stelde Leo voor om de 100e een biertje of wijntje aan te bieden op het plein in Santiago de Compostella, Agaath je was de 100e dus prijs. Blijf allemaal schrijven we kijken er elke dag naar uit.

Dan onze eerste nacht in de refugio, er was al een man(Renaud ongeveer 40 jr.) aanwezig, toen wij kwamen, tenminste z'n spullen dan, s'avonds om een uur of 7 kwam hij binnen, stelde zich voor, een Belg uit Esneux, die overspannen, burn out, of in scheiding ligt, en familie of vriend, van de hospitalos is, hij hoort hier eigenlijk niet, maar is heel vriendelijk, en waar vind je een slaapplaats voor 5 euro, toen hij zag dat wij aan het internetten waren, haalde hij z'n pc en veel muziekapparatuur, en vroeg Leo om te helpen internet op z'n pc te krijgen, wij kregen een fles wijn van hem, maar we hadden nog een biertje voor s'avonds dus de wijn werd niks, en we dragen geen wijn mee in de rugzak veels te zwaar.

Toen onze skyp riep en wij met Irene en Naomi, en later met Frans en Marion aan het skypen waren ging hij de kamer uit, ook voor de nacht heeft hij z'n matras in de huiskamer gelegd om ons wat privelege te geven. Vanochtend heeft hij koffie gezet, maar wij drinken thee, dat vond hij niet leuk, maar wij hebben het uitgelegd van de wijn, en dat begreep hij, om 8.00 uur al van start, uitgezwaaid door een fotograverende Renaud.

Dan de dag van vandaag, over de weg langs allerlei nieuwe huizen, naar Fraineux, daar lag het landgoed Fraineux maar dat stond achter een hoge coniverenhaag dus niets van te zien, zo kwamen we in Villers-le-Temple, daar staat een mooie kerk, maar dicht, wel was de bakker open, en omdat we wat karig ontbeten hebben kopen we een lekker broodje, en eten dat op in het zonnetje op het stoepje. Daarna het bos in komen nog iets tegen dat een molen moet voorstellen, engaan weer op weg, daar staat een bankje en is het koffietijd, ook is er een bakker, deze verkocht geen koffie, maar wel iets lekkers, hebben we in geen dagen gehad dus profiteren maar.

Hierna lopen we veel op de weg langs enorme huizen met hele grote maar eenvoudige tuinen veel grind of gras met wat bloemen of struiken borders. Hier raakte we ook de route even kwijt maar de GPS bracht de oplossing en zette ons weer gauw op de route, hier veranderde ook het weer, er kwam een koude wind en de regen kon je grijpen, jassen aangedaan en de poncho's voor het grijpen gehangen, maar we hebben ze niet nodig gehad.

We kwamen door een akkerpad, en langs de bosrand, voorbij een oude boerderij en een kasteel zwaar in verval, geen foto waard, dan langs een electriciteitcentrale die stroom krijgt van de kerncentrale van Tihange. weer door het bos op weg naar de " Kerk Notre Dame de la Sarte", een kerk van het oude Dominicanenklooster, hier was tegenover een restaurant, even uitrusten en koffie, opweg naar de kerk, maar daar kwam net een begravenis naar buiten, op een bankje broodje gegeten, en gewacht tot dit weg was, daarna de kerk bezichtigd.

Vanuit hier kunnen we ook met een kabelbaan naar Huy, dat doen we niet want lopen is lopen. Via een sterk dalende weg met 7 kapelletjes, van de 7 smarten van Maria komen we in Huy, de kapelletjes zijn niet onderhouden van de afbeeldingen zien we niet veel, wel worden hier volgens ons regelmatig wielerwedstrijden gehouden want tot aan Huy stond dit in grote letters op de weg. In Huy een prachtig oud centrum op naar het VVV kantoor en hebben een kamer uitkijkend over een prachtige tuin tegen de pijpen van de kerncentrale van Tihange aan, 2,5 km uit het centrum, maaaar met zwembad (geen badpak mee), een koelkast vol drankjes tegen supermarktprijzen en draadloos internet.

We gaan niet meer terug naar het centrum maar kijken nu Roland Caros, halen eten bij een Tunesier vlak bij, en gaan morgen naar Andenne, de slaapplaats hier moet nog geregeld worden, maar die voor zaterdag in Namen is al besproken. O ja Marion, België is nog niet klaar het 3e routeboekje is zaterdag uit, maar het 4e boekje geeft Dinant - Rocroi (Franse grens) 150km. Het blijven dus nog even Belgische biertjes.

allemaal veel groetjes Nanda en Leo

1. cees dubbeld:
    26 mei 2011
    Hallo Leo en Nanda,
    Missdchien heb ben jullie er wat van meegekregen, maar de 10 engelse mijlen was een groot succes. Alles bij elkaar 480 deelnemers. 72 inschrijvers van de ABN Amro, 45 start-to-runners en van te voren al 240 voorinschrijvingen. Het weer was erg harde wind en een uur na de start een flinke regenbui.
    Wij, Agnes en ik, blijven jullie volgen! Groetjes,
    Cees
  2. Agaath:
    26 mei 2011
    Yes Yes Yes ik heb PRIJS jippie
    maar in Lutjewinkel is ook een plein (school) is dat ook goed drinken we daar de fles wijn leeg of heb ik maar een glas wijn gewonnen.