woensdag 25 mei Esneux - Saint Severin

25 mei 2011 - Saint Severin, België

Hallo iedereen,

Vandaag een totaal andere tocht dan gisteren, vanochtend begon de route pittig, we gingen direct via het bos terug naar Esneux, dat was flink klimmen, in Esneux ook het bos in en met brede bospaden klimmend en dalend, op weg naar het gehucht Lagrange, daar waren we doorheen voor we er erg in hadden. In het bos veel vogels en ik vind het jammer, dat ik ze niet aan het geluid kan herkennen, want je hoort er veel maar zien doe je ze weinig, wel vloog er vanochtend, een buizerd voor ons uit.

Na Lagrange moesten we een grote weg over en daar hadden ze stenen vangrail net bankjes, en om dat we al weer 2 uur onderweg waren was de koffie trek groot, en omdat we vandaag niets zouden tegenkomen hebben we hier maar koffie gedronken want bankjes zijn er ook niet. Na die weg kwamen we in Petit-Berleur, een mooi dorpje met mooie natuur stenen huizen.

Hierna gingen we weer eens over de weg en door de weilanden of met een pad tussen de akkers en de huizen door. Ook hadden we weer een pad van 1 voet breed en dat loopt best lastig, als we gekozen hadden voor een rugzak op 'n karretje hadden we hier niet kunnen lopen.We kwamen nog langs het Kasteel van Le Sotrez en de kapel van St. Brigitta (de beschermheilige van het vee)het kasteel zag er goed onderhouden uit en is nu prive bezit.

Nu kwamen we weer op de weg en gingen langs La Croix André, daar sprak weer een oud mannetje ons aan want door de schelp op onze tas, weten ze waar we heen gaan, alleen dat we in 1x keer komen ze weinig tegen.

La Croix André ligt in de Luikse Condroz, we hebben prachtige vergezichten en omdat we op de weg lopen kunnen we hier ook naar kijken, zonder brokken te maken. Bij Le Halleu vinden we nog een 17e eeuwse boerderij, nog wel in bedrijf maar slecht onderhouden, hier verkochten ze melk, ook per beker,maar ja Leo houd niet van melk en een zitplaats was er ook niet. Vanaf hier is het nog 3km naar Saint Severin en we lopen door de akkers. We zijn vroeg op de slaapplaats en dit is echt een refugio bij de kerk boven de oude pastorie, je komt binnen op de slaapzaal (matras neer leggen en je hebt een bed) dan een grote huiskamer en een kleine keuken, in de slaapzaal is een douche en toilet ruimte, dit alles is heel oud en iets minder dan schoon, maar als pelgrim mag je niet mopperen, op woensdag wordt er niet gekookt, dus moeten we het zelf doen, maar uit het gastenboek lezen wij dat het eten erg goed smaakte dus dat geeft moet voor de nacht.

Maar buiten op het bankje voor de kerk zitten we dit stukje te schrijven(draadloos internet) met een biertje en 'n schaaltje olijven wie doet ons wat.

We hebben boodschappen gedaan bij de bakker klaar gemaakt stokbrood met soep moet kunnen voor een dag. Morgen gaan we naar Huy, dit is een grotere stad.

Ik zou zeggen tot morgen groetje Nanda en Leo

1. anki:
    hoi hoi,
    jullie schieten al aardig op, en...erg belangrijk, jullie houden de moed er goed in. Huy zijn wij ook diverse keren geweest, mooi.
    Geniet van alles en veel succes verders.
    KNUS
    Anki
  2. Ron:
    Hoi Nanda en Leo,

Ook ik volg al enige tijd trouw jullie blogs. Zelf wil ik volgend jaar het laatste deel van de route lopen. Ongeveer vanaf Cahors. Ik ben benieuwd hoe het jullie verder allemaal vergaat. Kei leuk om de belevenissen te volgen. Veel succes nog, Ron.
  3. Agaath:
    25 mei 2011
    Nou Nanda en Leo het gaat lekker met jullie denk.Hier wat eten dan weer een biertje en dan af en toe ook nog wat wandelen.
    Lekker relax zeg!!!
    Ik werk me in het zweet, ZIT regelmatig Roland Garos te kijken ergggg vermoeiend .
  4. Anneke en Gerard Baltus:
    26 mei 2011
    Nou Nanda en Leo in HUY zijn terrassen genoeg. Het is leuk om te zien dat jullie op veel plaatsen langskomen waar wij ook geweest zijn. Sterkte en succes!!