Donderdag 30 juni - Lac des Settons – Athez

30 juni 2011

Hallo Allemaal,

Gisteren na de thee zijn Han en Jose een stukje gaan lopen wij douchen en het dagverslag schrijven, inmiddels was de zon gaan schijnen en hebben we buiten in de tuin (omdat Han en Jose wat te vieren hadden) champagne gedronken, van de gastvrouw (Marianne) kregen we er zoutjes bij en later een apparatief, in middels 8 uur etenstijd, vooraf kregen we hartige pannekoekjes of pate en kip met rijst en groenten als hoofdgerecht, met een heerlijke rode wijn en een wafel met ijs en slagroom en daarna koffie toe.We konden onze eigen smaak muziek draaien dus heeft Leo the Beatles weer eens gehoord. De kamers waren heel verzorgd en ruim, elk in een ander thema, eigenlijk veel te luxe voor een pelgrim, maar als we vanavond in Gite in onze lakenzak kruipen genieten we nog na van de luxe van gisteren. Ook bij het ontbijt was van alles en kregen we nog een lunch pakket mee. Mocht je een paar dagen in Frankrijk willen wandelen, fietsen of zwemmen, dan is dit adres beslist een aanrader. Chambre d’hotel La Roches- Lac des Settons is ook op internet te vinden.

Na een prima nacht, om 8 uur aan het onbijt en om half 9 uitgezwaaid door Han en Jose, eerst een paar km een bospad langs het meer daarna de weg naar Grosse, allemaal gehuchtjes waarvan je je afvraagt of er wel iemand woont. Toen door naar Joux inmiddels was het stevig klimmen en zaten we op 715 meter hoogte de weg liep door het bos, omdat hier heel veel dennenbossen zijn zie je, als je in het bos loopt alleen kale stammen, de bosrand heeft een veel gevarieerde beplanting en in de wegbermen bloeien verschillende bloemen en heel veel varens, Leo z’n voet doet het beter als we geen keienpaden lopen, dus nemen we daar waar mogelijk de weg. Gisteren was dat wat langer en vandaag 1 km korter.

Inmiddels komen we bij Joux het bos uit en hebben we een prachtig uitzicht, je kan heel goed zien dat hier grote hoogte verschillen zijn, hierna dalen we soms met 10% naar Anost hier komen we om 13.00 uur aan, we hadden besloten te gaan lunchen en dan vanavond in de Gite brood te eten, maar de boodschappen moeten we hier doen want in Athez is niets. Wat blijkt sluiten de winkels hier niet van 12.00 tot 14.00 uur maar van 13.00 tot16.00 uur. Dus kunnen we pas na vieren de laatste 5 km naar Athez lopen. De pizzeria was het enigste restaurant wat open was en daar hadden ze goede stoelen, wij zitten en eten, hebben dit kunnen rekken tot half 3, toen toch weg even rond gelopen een bankje gevonden, maar in de zon zitten was te warm, kunnen we straks niet meer lopen, we vonden de Gite daar stonden stoelen buiten wij ze in de schaduw gezet en tot 16.00 uur zitten uitrusten, gauw de boodschappen gedaan en de laatste 5 km viel toch nog mee om te lopen.

Eenmaal in Athez bij de Gite aangekomen stonden de ramen en deuren open, was er niemand, maar hing er een tel.nr. wat we moesten bellen, weer een grote Gite met 2 slaapzalen en een gigantische keuken, waar we alleen thee of koffie maken. Zo is elke dag toch weer anders.

We zijn nu 2 maanden of 61 dagen onderweg hebben in 59 verschillen bedden geslapen, waarvan we 95% een goede nachtrust hebben gehad. Morgen gaan we naar Larochemillay ongeveer 32 km, de weersverwachting is net als vandaag 20/22 graden met een beetje wind heerlijk loop weer.

Tot morgen Nanda en Leo