Donderdag 1 september Castrojeriz - Frómista

1 september 2011 - Frómista, Spanje

Hallo volgers,

Staan we gisteren in de supermarkt begint het me daar te regenen, de straten waren gelijk rivieren en geen straat is er vlak dus alles liep naar het laagste punt het dorp uit. We hebben 'n kwrtiertje in supermarkt gestaan en toen was het bijna droog, Langs het stromende water naar de refugio terug en maar 'n restaurant opgezocht voor het eten er was er één vlak bij de refugio gauw klaar maar goed ook want even later spoelde het weer van de lucht, maar eer we klaar waren met eten waren alle straten weer droog. Tijdens het eten hebben met Belgen en Canadezen gesproken, dat is toch leuk al die nationalieteiten. Ieder met z'n eigen beleving en redenen om dit te doen. De een 4 maanden onder weg en de ander 2 dagen.

Vanochtend gewekt met Gregoriaanse muziek dit heeft ook wel wat, 10 minuten later ging het licht aan en was het half 7, boven werd er koffie, thee en chocolademelk geschonken met biskwietjes, wou je meer ontbijten dan moest je daar zelf voor zorgen. Om half 8 op weg het was licht en eenmaal het dorp uit moeten we gelijk de laatste kuitenbijter op, voorlopig tenminste in 3 km moeten we van 790 mtr. naar de top van de Alto de Mostelares 950 mtr. en weer terug naar 800 mtr. nu blijven we tot aan Astorga tussen de 800 en 900 mtr. hoogte en geen steile pieken er tussen, dat is ongeveer 180 km. Verder valt er weinig te vertellen de omgeving blijft het zelfde met lange stukken van 8 to 10 km tussen de dorpen, vandaag na 10 km eerst Puente Fitero waar alleen 'n oude kapel staat waar 'n refugio van is gemaakt en we komen over de San Nicolás brug bij de rivier Pisuerga en het dorp Itero de la Vega, in de dorpen worden veel huizen gerestaureerd, maar er is ook nieuwbouw.

Dan 8 km naar Boadilla del Camino hier staat nog 'n oude bewerkte schandpaal, nu moeten we nog 6 km naar Frómista en als we 2 km op weg zijn komen we ineens langs het Canal de Castilla met rietkragen en 'n dijkpad er langs het lijkt even Nederland, als we in Frómista aan komen zijn er antieke sluizen met 'n flink waterverloop in dit kanaal wordt niet gevaren maar wordt gebruikt voor het besproeien van de velden.

We hebben 'n folder onderweg gekregen met 'n particuliere refugio dat leek ons wel wat en daar zijn we nu, ik word echt lui want ik heb alle was even in de wasmachine gedaan en ondertussen 'n dutje gedaan, koken doe ik ook al niet meer vanavond nemen we het pelgrimsmenu in de refugio. Misschien ben ik als ik thuis kom het koken wel verleerd en wordt het alle dagen ontdooien.

Morgen weinig keus in refugio's en zullen we 'n korte of hele lange route doen van 19 of 37 km, vandaag was het 25 km maar de zon hebben we niet echt gezien tijdens het lopen, nu schijnt hij wel en is het 'n graad of 25.

Morgen horen jullie wat het geworden is, maar als het 37 wordt ben ik misschien wel te moe om te schrijven.

Groetjes Nanda en Leo

1. Rien en Magda.:
    1 september 2011
    ouHallo Nanda&Leo.
    Wat een prestatie iedere dag weer petje af hoor.Ja als je loopt zie je wel veel meer als dat je tochtjes met de auto maakt.Het weer is hier ook wisselvallig Het is de natste maand Juli dit is vergelijkbaar met 1966.Nou veel sukses verder.Gr.van
    Rien&Magda.
  2. Rita:
    1 september 2011
    dacht ik dat jullie eindelijk alle regen gehad hadden en begint het gedonder weer. Dat spaanse zonnetje moet nu toch echt zijn best gaan doen.
    En dat eten koken.... maak je daar maar niet druk om, geniet nu maar van het gemak van lekker aanschuiven. Als je weer thuis bent komen we gewoon allemaal een keer bij je eten, dan ben je meteen weer gewend!

Veel wandelplezier in de Spaanse bergen.
    groetjes Rita