Vrijdag 2 september Frómista - Carrión de los Con

2 september 2011 - Carrión de los Condes, Spanje

Hallo Volgers,

Vanochtend om 10 voor 7 kwam de hospitaleros het licht aan en de ramen open doen en begroette ons met buenos días, met andere woorden allemaal je bed uit. Het ontbijt is om 7 uur allemaal tegelijk ontbijten. Er lagen wat fietsers op de zaal en die vertrekken meestal wat later en dit massale opstaan loste voor ons het probleem van in donker je rugzak pakken mooi op.

Om kwart voor 8 gaan we op weg en we nemen de korte route de km tussen de dorpen is redelijk gelijk en niet zo lang 4 km ongeveer. Bij ieder dorp staat het tekentje van koffie en ik besluit om geen koffie water mee te nemen. De route loopt de hele dag over ’n voetpad langs de autoweg, behalve in de dorpen gaan we nog over het oorspronkelijke tracé. Lopen we eerst over ’n pad van grof zand tot Población de Campos, na dit dorp wordt het stenig wel staan het vol met paaltjes bij iedere opgang voor de akkers staan 4 palen en er zijn nog al wat opgangen je ziet het pad al van verre liggen.

Omdat het ’n vlak pad is lopen we redelijk snel naar het eerste dorp, dit ziet er afgestoft en opgepoest uit geen blaadje op de straat de bar is open, maar 3 kwartier lopen te kort voor koffie. Door naar Revenga de Campos, daar ziet het er al net zo netjes uit, de kerk is open maar de bar is dicht. Pech en geen koffie water mee dan maar water en ’n cakeje. Weer wat geleerd altijd koffie water mee nemen, door naar Villarmentero de Campos 2 km verder, hier staan veel huizen op instorten en is het’n rommeltje, maar er is ’n grote tuin waar je koffie kunt drinken en deze koffie is lekker hoor.

Het is weer bewolkt af en toe ’n licht zonnetje en wat wind, 20/22 graden, wel weer ’n eindeloos landschap van graan akkers met nog stoppels of al geploegd, maar daar zie je op afstand geen kleur verschil tussen. Zo lopen we naar Villalcazar de Sigra hier lopen we meer langs en op het eind eten we ’n broodje en tortilla. Nu nog 6 km naar Carrión de los Condes de weg is glooiender maar verder hetzelfde.

Eenmaal in de plaats die best groot lijkt, nemen we de refugio achter de kerk van Santa Maria, dit zou ’n refugio zijn met ruime plaatsen, je schrijft in en betaalt voor je naar de slaapzaal gaat, maar die ruime plaatsen zijn er niet, er kan niet eens ’n stoel tussen de bedden, maar goed ik kan boven op m’n bed komen en slapen, de rugzakken maar onder het bed, is die ruimte ook benut verder is het schoon de douche warm en meer heeft ’n pelgrim niet nodig, in de stad zijn veel restaurantjes met pelgrimsmenu we komen dan niet om van de honger of dorst.

We gaan even uitrusten want van dat koeter de koet wandelen wordt je toch erg moe.

Verder willen we alle tennisvrienden en vriendinnen gezellige clubkampioenschappen toe wensen, de Tassers veel plezier bij de pierloop of de kermisloop van Zijdewind en voor de biljartvrienden krijt op tijd het seizoen gaat weer beginnen.

Groetjes Nanda en Leo

1. Zomers Jeannine:
    Beste Nanda en Leo,
    Ik ben één van jullie trouwe volgers van jullie verslagen. Het is tof voor mij want een vriend van ons zit ook op de Camino. Hij volgt jullie steeds een dag later.Hij is dus vandaag aangekomen in Fromista. Zo stuur ik hem steeds weetjes en verslag over jullie belevenissen.
    Bedankt en doe zo voort
  2. bep en dik keizer:
    hoi Nanda en Leo,
    Af en toe kunnen we op internet. Zo te lezen gaat het prima met jullie, toppie hoor. Het b egint nu echt op te schieten. We genieten in canada, prachtige reis!
    groetjes,
    bep en dik
  3. Rien en Magda.:
    Rien&Magda.
    Ja hoor eindelijk mooi weer.De schoolvakantie is nu om Maandag gaat alles weer naar school het is niet veel weer geweest voor de kids.Misschien dat September nog wat in petto heeft.Groetjes Magda&Rien.Op naar La Compostella.
  4. Fred en Jos:
    Hallo Nanda en Leo,
    Hier groetjes van ons.Wij zien dat jullie al aardig in de richting komen. Wij vinden het nog steeds leuk jullie te volgen.
    De verhalen die jullie vertellen maken het erg leuk wat jullie allemaal beleven . Het is een hele prestatie. Ook dat jullie zoveel andere mensen ontmoeten die deze tocht ook maken. Veel succes voor het laatste stuk.
    Jos en Fred.